بایدن همچنان دنبال برجام

کد خبر: 1197774

سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی: واشنگتن همچنان دنبال برجام است

بایدن همچنان دنبال برجام

دولت بایدن در حال ارسال پالس‌های شفاف‌تری از خواست خود مبنی بر ادامه مذاکرات هسته‌ای است. مقامات آمریکایی با وجود اتخاذ مواضعی از این دست که برجام اولویت کاخ سفید نیست و از دسترس خارج است حالا تاکید می‌کنند ارتباطات خود را با تهران هر چند از طریق کانال‌های غیررسمی حفظ کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از باز بودن مسیرهای ارتباطی با ایران و تمرکز بر موضوع اغتشاشات و همکاری نظامی تهران و مسکو خبر داد. وزارت خارجه آمریکا تایید کرد این وزارتخانه مسیرهای ارتباطی پشت پرده با ایران را درباره موضوعات مختلف حفظ کرده و بر اغتشاشات و همکاری نظامی ایران و روسیه  تمرکز دارد.

به نوشته شماره یکشنبه روزنامه «یدیعوت آحارانوت»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به روزنامه «اسرائیل هیوم» گفت: «ما راه‌هایی برای ارتباط با ایران درباره موضوعات نگران‌‌کننده مانند موضوع آزادی شهروندان آمریکایی که به‌طور غیرقانونی در ایران بازداشت شده‌اند، داریم اما قصد نداریم جزئیات آن را بیان کنیم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد بازگشت به برجام در این مرحله مهم نیست. این مقام آمریکایی اظهار داشت: «برجام کانون نگرانی‌های ما نیست. ما از ماه سپتامبر بر دفاع از آزادی‌های اساسی مردم ایران و علیه تعمیق مشارکت نظامی ایران با روسیه تمرکز کرده‌ایم».

گفته‌های این مقام آمریکایی به این معناست که دولت آمریکا توافق را فراموش نکرده است؛ حداقل تبادلات ارتباطی در «بک چنل» آمریکایی- استفاده از کانال‌های غیررسمی ارتباطی به جای کانال‌های عادی و رسمی برای مذاکره- این را نشان می‌دهد.

این در حالی است که «حسین امیرعبداللهیان»  وزیر امور خارجه ایران اخیرا اظهار داشته بود که آمریکا پیامی درباره توافق هسته‌ای از طریق واسطه‌ها به تهران ارسال کرده است. وزیر امور خارجه ایران گفت: مقام‌های آمریکایی رفتار دوگانه‌ دارند و از یک سو پشت پرده برای رسیدن به توافق عجول هستند و از سوی دیگر در رسانه‌ها صحبت‌های دیگری را مطرح می‌کنند. امیرعبداللهیان همچنین گفت: «ما اجازه نمی‌دهیم آنها با برخی پیام‌ها به آشوب و اغتشاشات در ایران دامن بزنند و همزمان خواستار مذاکرات با ایران هم باشند. آمریکایی‌ها در تبادل پیام‌ها حتی تعجیل دارند که هر چه زودتر به نقطه توافق برسیم. اینگونه رفتار دوگانه آمریکا جدید نیست اما تاریخ مصرف چنین سیاست‌هایی گذشته است».

«تام نایدز» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی  نیز در مصاحبه‌ای با یک رسانه کانادایی گفته که دولت «جو بایدن» هنوز خواستار توافق با ایران است و مذاکرات برجام را از میز کنار نگذاشته است. نایدز در مصاحبه‌ای با پایگاه «تی‌بی‌ان» درباره مذاکرات رفع تحریم‌های وین و برخی ادعاها درباره اینکه بایدن پایان مذاکرات برجام را اعلام کرده، گفت: «هیچ‌چیز برای همیشه از روی میز کنار نرفته است».

او با وجود این تصریح کرد که مذاکرات میان ایران، آمریکا و قدرت‌های جهانی به بن‌بست برخورده است. او گفت بایدن برای تهران روشن کرده که تهران باید برخی شرایط معین برای احیای برجام را که توسط دولت اوباما تعیین شده بود برآورده کند. وی گفت: «این شروط نه‌تنها برآورده نشده‌اند، بلکه مسائل بدتر هم شده‌‌اند. بنابراین، نظر من این است که به هیچ وجه در فاصله نزدیکی برای توافق با ایران قرار نداریم».

این در حالی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز از احتمال وقوع توافق صحبت کرد. نتانیاهو هفته گذشته طی سخنرانی در نخستین جلسه کاری کابینه جدید تل‌آویو گفت این رژیم هر کاری برای جلوگیری از احیای توافق هسته‌ای با ایران انجام می‌دهد. نتانیاهو اظهار داشت: با وجود حوادث داخلی ایران، هنوز احتمال بازگشت به توافق هسته‌ای وجود دارد و ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آن انجام خواهیم داد. وی در این باره ادعا کرد: «ما هر کاری انجام خواهیم داد تا از بازگشت به توافق بد هسته‌ای جلوگیری کنیم. بر خلاف تصور عموم، توافق خطرناک هسته‌ای لغو نشده است. من فکر می‌کنم این احتمال هنوز وجود دارد. ما این کار را خواهیم کرد». نتانیاهو با انتقاد از کابینه قبلی تل‌آویو به رهبری «نفتالی بنت» و «یائیر لاپید» نخست‌وزیران گردشی به دلیل عدم حفاظت از امنیت تل‌آویو، اظهار داشت: «برای جلوگیری از توافق هسته‌ای به جهت حفظ امنیت خود، با قدرت عمل خواهیم کرد».

در همین حال مقامات دولت بایدن قصد دارند نخستین سفر خود به سرزمین‌های اشغالی را پس از تشکیل کابینه جدید اسرائیل داشته باشند. قرار است پیش از پایان ماه ژانویه (ماه جاری میلادی) «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به طور جداگانه به فلسطین اشغالی سفر و با مقام‌های رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران و ادامه مذاکرات گفت‌و‌گو کنند.

شبکه آی ۲۴ خبر داد قرار است وزیر خارجه آمریکا در پایان ماه جاری میلادی از فلسطین اشغالی دیدن کند تا دولت جو بایدن، «درک بهتری از دستور کار» کابینه فعلی این رژیم پیدا کند. طبق گزارش‌ها، پیش از سفر بلینکن به تل‌آویو قرار است جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید 19 ژانویه (29 دی) از فلسطین اشغالی دیدن و با مقام‌های رژیم صهیونیستی دیدار کند. بنا بر گزارش شبکه صهیونیستی «آی ۲۴»، یکی از دلایل سفر آتی وزیر خارجه آمریکا به تل‌آویو، نگرانی دولت جو بایدن درباره برخی اقدامات اعضای کابینه جدید این رژیم از قبیل هتک حرمت «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی به مسجدالاقصی است. به روایت این رسانه، یکی دیگر از اهداف سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت جو بایدن به تل‌آویو این است که مقدمات سفر ماه فوریه بنیامین نتانیاهو به واشنگتن را تدارک ببیند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید قرار است پیش از بلینکن به تل‌آویو برود و در سفر 19 ژانویه خود با مقام‌های ارشد صهیونیست شامل نتانیاهو و وزرای کابینه او دیدار کند. به گزارش این رسانه صهیونیست، «ایران، روابط با فلسطینیان و تلاش‌های آنها برای کشاندن اسرائیل به دادگاه لاهه و جنگ در اوکراین»، محورهای رایزنی سالیوان و بلینکن طی دیدارها با مقام‌های رژیم صهیونیستی خواهد بود.

وطن امروز

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها