گفت‌وگوی «فردا» با مهرداد لاهوتی

چه راهکارهایی برای جلوگیری از خروج سرمایه وجود دارد؟

کد خبر: 1198352

فعال سیاسی گفت: تورم تک رقمی اوضاع اقتصادی را برای سرمایه گذار قابل پیش‌بینی می کند بنابراین تنها راه جلوگیری از خروج سرمایه آن است که به بی ثباتی نرخ تورم در کشور پایان دهیم.

چه راهکارهایی برای جلوگیری از خروج سرمایه وجود دارد؟

گروه سیاسی فردا: فرار سرمایه از جمله مسائلی است که کارشناسان، نمایندگان مجلس و دولتمردان درباره عواقب آن هشدار می دهند. حال این سئوال پیش می آید که چه طور می شود جلوی این معضل اقتصادی را گرفت.

مهرداد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار «فردا» درباره راهکار جلوگیری از فرار سرمایه از کشور گفت: هرچند افراد به دلایل مختلف سرمایه های شان از کشور خارج می کنند اما دلیل اصلی را می توان امنیت سرمایه گذاری دانست، در واقع این افراد احساس می کنند امنیت لازم و کافی برای حفظ سرمایه گذاری در کشور برای شان مهیا نیست.

وی افزود: هم اکنون بین 8 تا 10 هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی درست مردم است، هر چند این مسئله تبعات منفی به دنبال دارد اما حسنش آن است که می توان آن را به سمت تقویت بخش تولید و سرمایه گذاری هدایت کرد اما زمینه این مسئله زمانی مهیا می شود که افراد نشانه ها و شرایط مطلوب برای سرمایه گذاری را مشاهده کنند.

این فعال سیاسی یادآور شد: وقتی قیمت ارز ظرف مدت کوتاهی ناگهان 15 هزار تومان افزایش پیدا می کند، خیلی از افراد سرمایه گذار بدبخت می شوند مثلا در شهر خود ما یک نفر با کره جنوبی قرارداد ماشین آلات بست و برآوردش این بود که نهایتا دلار 5 هزار تومان گران می شود اما وقتی افزایش قیمت دلار به 15 هزار تومان رسید، معنا و مفهومش این است که طرف بدبخت خواهد شد چون کل زندگی اش را باید بفروشد و یک چیزی هم روی آن بگذارد تا این ضرر و زیان را جبران کنند.

وی ادامه داد: قطعا زمانی یک نفر وارد حوزه سرمایه گذاری می شود که بتواند درباره زمان بازگشت سرمایه اش محاسبه انجام دهد اما وقتی در کشور امنیت برای سرمایه گذاری وجود ندارد، معطل کردن این سرمایه با وضعیت تورم 50 درصدی معنایش آن است که سال آینده ارزش این سرمایه به نصف کاهش می یابد.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به تلاش سرمایه دارها برای حفظ ارزش پول شان، اظهار کرد: در فضای کنونی یک گروه از سرمایه گذاران وارد حوزه دلالی و سوداگری زمین، خودرو، مسکن، دلار و طلا می شوند که این دلالی ها مشکلات اقتصادی را حادتر می کند، گروه دیگر نیز سرمایه های خودشان را از کشور خارج می کنند.

وی با اشاره به امضای برجام در سال 2015 افزود: با این اتفاق تورم تک رقمی شد و خیلی از ایرانیان مقیم خارج تصمیم گرفتند سرمایه های شان را به ایران منتقل کنند. خیلی از هیأت های خارجی هم برای سرمایه گذاری آمدند و مذاکره کردند بنابراین وقتی امنیت سرمایه گذاری مشاهده شود، نه تنها کسی سرمایه اش را از کشور خارج نمی کند بلکه برعکس شاهد ورود سرمایه به ایران خواهیم بود.

لاهوتی با بیان اینکه فقط هشت کشور در دنیا تورم دو رقمی و بقیه کشورها تورم ثابت و تک رقمی دارند، گفت: تورم تک رقمی اوضاع اقتصادی را برای سرمایه گذار قابل پیش بینی می کند بنابراین تنها راه جلوگیری از خروج سرمایه آن است که به بی ثباتی نرخ تورم در کشور پایان دهیم.

وی با اشاره به نوسانات شدید ارزی در کشور افزود: تورم بیش از 50 درصدی باعث شد که آقای رئیسی دولت را با دلار 25 هزار تومان تحویل بگیرد و پس از 18 ماه قیمت دلار در بازار 41 هزار تومان باشد. آنها که قبلا می گفتند قیمت ارز در زندگی مردم بی تأثیر است طی همین مدت متوجه آثار این موضوع شدند.

این فعال سیاسی یادآور شد: برخی مسئولان وقتی می بینند کاری از دست شان ساخته نیست سریع شروع به توجیه و توصیف مسائل می کنند مثلا می گویند تحریم داریم اما مرد میدان سیاست وقتی مسئولیتی می پذیرد برای توجیه مسائل نمی آید بلکه با آگاهی و شناخت کامل از اوضاع، برای تغییر پا به عرصه می گذارد.

وی افزود: اقتصاد ما به تعامل سیاسی با دنیا گره خورده است بنابراین باید نگاه مان را به این حوزه تغییر دهیم. اقتصاد مثل زنجیری به هم پیوسته است ما نمی توانیم این حلقه را از این زنجیر جدا کنیم و بگوییم ما یک حلقه جدا هستیم. معتقدم با حفظ ارزش های انقلاب و نظام می توانیم با دنیا تعامل سیاسی داشته باشیم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها