نخست‌وزیر ژاپن مطرح کرد:

شرق آسیا اوکراین بعدی می شود؟

کد خبر: 1198799

نخست وزیر ژاپن: ژاپن نگران تبدیل شدن شرق آسیا به اوکراین بعدی است

شرق آسیا اوکراین بعدی می شود؟

نخست وزیر ژاپن که به آمریکا سفر کرده نسبت به احتمال تبدیل شدن منطقه شرق آسیا به «اوکراین بعدی» ابراز نگرانی کرد.

«فومیو کیشیدا»، نخست وزیر ژاپن در یک سخنرانی در خاتمه سفرش به آمریکا گفت، خطاب به قدرتهای غربی متحد با کشورش نسبت به امکان تبدیل شدن شرق آسیا به اوکراین بعدی اظهار نگرانی کرده و خواستار نشان دادن یک جبهه متحد در قبال چین و کره شمالی شده است.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه»، کیشیدا که کشورش در ابتدای سال ۲۰۲۳ ریاستش بر «گروه هفت» را شروع کرده، در روزهای گذشته عازم سفر به اعضای این گروه و دیدار با رهبران آنها به جز آلمان شد.

این نخست وزیر ژاپن که کشورش اخیرا از یک استراتژی نظامی و امنیتی همراه با یک بودجه نظامی بی‌سابقه به بهانه افزایش تهدید از جانب چین و کره شمالی رونمایی کرد، در خاتمه سفرش به واشنگتن گفت، «احساس قوی که از بحران در محیط امنیتی شرق آسیا دارد» را با رهبران گروه هفت در میان گذاشته است.

نخست وزیر ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی یک روز بعد از آنکه با «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا دیدار کرد ادعا کرد: «فردای شرق آسیا ممکن است مثل اوکراین باشد». کیشیدا نگرانی‌های امنیتی در دو منطقه را «تفکیک نشدنی» خواند.

کیشیدا گفت: «وضعیت پیرامون ژاپن در ضمن تلاش برای تغییر یکجانبه وضع موجود در دریای چین شرقی و دریای چین جنوبی و فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی هر چه بیشتر سخت می‌شود.»

صحبت‌ کیشیدا از وضع موجود در دریاهای چین جنوبی و چین شرقی اشاره به اقدامات هر چه جسورانه‌تر چین در آبهای این دریا‌ها که در آنها جزایری مورد مناقشه بین چین، ژاپن، فیلیپین و ویتنام قرار دارند، است.

چین همچنین در ماه اوت در جریان برگزاری رزمایش‌های نظامی مهمی پیرامون تایوان که از نظر پکن بخشی از خاکش است، موشک‌هایی به سمت آبهای منطقه اقتصادی ژاپن شلیک کرد.

اواخر آذر ماه کابینه ژاپن قوانینی را تصویب کرد که تغییرات گسترده و مهمی را در راهبرد نظامی این کشور ایجاد کرده از جمله اینکه بودجه نظامی آن را در پنج سال آینده دو برابر می‌کند.

نخست وزیر ژاپن که کشورش بعد از جنگ جهانی دوم متعهد به در پیش گرفتن رویکرد صلح‌طلبی برای نیروهای مسلح خود شده و طبق این تعهد از ارتش خود تحت عنوان «نیروی دفاع از خود» یاد می‌کند اظهار کرد، «به مردم به صورت جامع توضیح خواهد داد» که باید از پول مالیات‌دهندگان برای افزایش بودجه نظامی ژاپن به سطح دو درصد از تولید ناخالص داخلی استفاده شود. ائتلاف ناتو نیز رساندن بودجه نظامی به سطح دو درصد تولید ناخالص داخلی را به عنوان یک هدف برای اعضایش تعیین کرده است.

نخست وزیر ژاپن در ادامه صحبتهایش گفت، با «ریشی سوناک» و «جورجیا ملونی»، نخست وزیرهای انگلیس و ایتالیا درباره پیشبرد پروژه تولید سه جانبه و مشترک یک جنگنده نسل بعدی که از هوش مصنوعی استفاده کند، مذاکره کرده است.

کیشیدا همچنین نشان داد که هنوز تصمیم به پیوستن به یک تحریم خصمانه آمریکا علیه چین برای محدود کردن دسترسی این قدرت اقتصادی به واردات نیمه‌هادی های ضروری برای فن‌آوری‌های پیشرفته نگرفته است.

نخست وزیر ژاپن بیان کرد: «نیمه‌هادی‌ها بخشی از امنیت اقتصادی از جمله برای آمریکا و همچنین کشورهای همفکر  هستند. ما خواهان ارتباطی نزدیکتر هستیم تا روی چگونگی برخورد با این مساله فکر کنیم.»

نخست وزیر ژاپن روز جمعه نیز در سخنرانی در یک دانشکده دانشگاه «جانز هاپکینز» آمریکا گفت، لازم است ژاپن بتواند در قبال ریسک های چین به «متحدان و کشورهای همفکر» اتکا کند.

کیشیدا ادعا کرد، ژاپن همچنان خودش را به عنوان یک کشور «عاشق صلح» می‌بیند و از فرصت گروه هفت برای اصرار بر نابودی تسلیحات هسته‌ای استفاده خواهد کرد. / فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها