دیاکو حسینی: مجلس، نیروهای مسلح کشورهای اروپایی را در لیست تروریستی قرار دهد

کد خبر: 1199805

یک کارشناس مسائل سیاسی درباره اقدام پارلمان اروپا در قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست آنچه که «سازمان‌های تروریستی» نامیده است گفت: مجلس شورای اسلامی هم چنین اقدامی را انجام دهد و نیروهای مسلح کشورهای اروپایی را در لیست تروریستی قرار دهد.

 دیاکو حسینی: مجلس، نیروهای مسلح کشورهای اروپایی را در لیست تروریستی قرار دهد

یک کارشناس مسائل سیاسی درباره اقدام پارلمان اروپا در قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست آنچه که «سازمان‌های تروریستی» نامیده است گفت: مجلس شورای اسلامی هم چنین اقدامی را انجام دهد و نیروهای مسلح کشورهای اروپایی را در لیست تروریستی قرار دهد.

دیاکو حسینی کارشناس مسائل سیاسی درباره اقدام پارلمان اروپا در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریستی اظهار کرد: این اقدامی که توسط اروپایی‌ها صورت گرفته در عمل به این معناست که کشورهای اروپایی برای اولین بار نیروهای مسلح رسمی یک کشور دیگر را در لیست تروریستی قرار دادند و این می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات بعدی در اتحادیه اروپا شود.

وی در ادامه به مشکلاتی که متوجه اروپایی خواهد شد اشاره کرد و افزود: از جمله این مشکل‌ها ایجاد خلل در  همکاری‌های اقتصادی با سپاه و همکاری های اقتصادی با شرکت‌ها و بخش هایی که از نگاه آنها ممکن است با سپاه پاسداران در ایران مرتبط باشند است و فراتر از این‌ها می‌تواند زمینه‌ساز اقدامات بعدی برای امنیتی کردن نه فقط سپاه و نیروهای مسلح ایران بلکه تمامیت و کلیت ایران شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه این اقدام اتحادیه اروپا از اشتباهات مهلک و بزرگی است خاطر نشان کرد: این بدان دلیل است که چشم‌انداز و افق احیای برجام  و همچنین هرگونه رابطه بین ایران و اتحادیه اروپا را به خطر می‌اندازند و طبیعتاً ایران در این رابطه واکنش نشان خواهد داد و این می‌تواند منجر به زنجیره‌ای از واکنش ها توسط ایران شود و روابط ایران و اروپا را به یک سراشیبی بیاندازد که حتماً اروپا در آن ضرر خواهد کرد در حالی که در ابعاد مختلف، اروپا به ایران در ژئوپلیتیک جدید جهان که شکل می‌گیرد نیاز دارد. این اتفاقاتی که رخ می‌دهد یک اشتباه بسیار فاحش اروپایی است که در ظاهر تحت تاثیر افکار عمومی و در عمل تحت فشار گروه‌ها و لابی های تندرویی قرار گرفته است که به این منافع بلندمدت اروپا هیچ توجهی نشان ندادند.

وی تصریح کرد: در ظاهر امر، بهانه اروپایی ها در این مسئله موضوع حقوق بشر در ایران بوده است و نقشی که ادعا شده سپاه در نقض آن دارد اما در عمل به نظر می‌رسد این اقدام با برآوردهای غلطی که از دخالت ایران در جنگ اوکراین به ایران اتهام زده شده، بیشتر نسبت دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه این اقدام اروپایی‌ها یک اشتباه بزرگ است گفت: اگر این اقدام ادامه پیدا کرده و رسمیت پیدا کند و جنبه قانونی به خود بگیرد می‌تواند عواقب بسیار بدی در دیپلماسی اروپا نه فقط با ایران و برجام بلکه در سراسر منطقه داشته باشد و می تواند نقش بسیار مخربی را در آینده اروپا ایفا کند درحالیکه اروپا در این مقطع هیچ نیازی برای تخریب این روابط نداشت.

حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رای احتمالی وزرای اتحادیه اروپا به این پیشنهاد پارلمان اروپا چیست؟ گفت: برای اینکه رای پارلمان جنبه اجرایی بخودش بگیرد مستلزم تایید شورای وزیران است؛ شورای وزیران عالی ترین نهاد اجرایی اتحادیه اروپا است و من بعید می‌دانم امکان تصویب راحت چنین مسئله‌ای در بین وزیران اروپایی وجود داشته باشد چون برخی از کشورهای اروپایی به خوبی متوجه ابعاد منفی و پیامدهای مخرب این اقدام هستند.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم که  شورای وزیران متوجه این پیامدهای منفی باشند؛ تصویب این پیشنهاد در پارلمان اروپا الزاما به معنای این نیست که سیاست رسمی اتحادیه اروپا باشد اما جنبه نمادین پیدا می‌کند؛ اما اگر در شورای وزیران تصویب و به اجرا گذاشته شود در آن حالت سیاست رسمی کل اتحادیه اروپا خواهد بود و طبیعتاً بسیار خطرناک است.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: من فکر نمی‌کنم که اتحادیه اروپا تا این اندازه بی احتیاط شده باشد که در شورای وزیران و با تایید وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا دست به چنین کاری بزند؛ باید امیدوار باشیم و هشدار دهیم که آنها چنین اشتباهی را مرتکب نشوند چون سیاست‌های اروپا در سراسر منطقه ما را در یک گردابی گرفتار خواهد کرد که هیچکسی از آینده آن مطلع نیست.

حسینی در پاسخ به این سوال که پاسخ قاطع ایران در برابر این اقدام اروپا یا چه میتواند باشد، گفت: مجلس ما هم می‌تواند چنین اقدامی را انجام دهد یعنی نیروهای مسلح کشورهای اروپایی را در لیست تروریستی قرار دهد. غیر از این مسئله که اتفاق هم خواهد افتاد، زمانی که اتحادیه اروپا نیروهای مسلح رسمی ایران را گروه تروریستی بشناسد نباید توقع داشته باشد که ایران به صورت متقابل منافعی را برای اروپا به رسمیت بشناسد و ملاحظات سابق را همچنان اعمال کند؛ بنابراین ایران خود به خود هم منافع این کشور ها اعم از نظامی و غیرنظامی را به عنوان یک اقدام خصمانه بررسی خواهد کرد و همین موضوع در یک واکنش زنجیره ای می تواند روابط ایران و اتحادیه اروپا را فقط دو جانبه بلکه در سراسر منطقه تخریب کند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها