واکنش مجلسی ها به اقدام اتحادیه اروپا

کد خبر: 1200008

جمعی از نمایندگان مجلس نسبت به قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی واکنش نشان دادند که برخی از آنها را در این گزارش می‌خوانیم.

واکنش مجلسی ها به اقدام اتحادیه اروپا

روز چهارشنبه نمایندگان پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای خواستار قرار داد سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی شدند که نمایندگان مجلس ضمن محکوم کردن این اقدام واکنش نشان دادند که در ادامه به بخشی از این واکنش‌ها اشاره می‌شود:

در اولین اقدام جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «سازمان تروریستی» توسط ایالات متحده آمریکا در واکنش به اقدام اخیر پارلمان اروپا را تهیه و تدوین کرده‌اند.

متن طرح اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا مصوب 03 /02/ 1398 به این شرح است:

«ماده واحده – ماده زیر به عنوان ماده الحاقی به قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا مصوب 03 /02/ 1398 افزوده می‌شود:

کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که مبادرت به اعلام نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی نمایند و کلیه نیروهای نظامی وابسته به کشورهای عضو اتحادیه و سازمانها و نهادهای تحت اختیار این نیروها مشمول این قانون خواهند بود.

*هر مصوبه ای علیه سبزپوشان انقلاب با پاسخ قاطع مجلس ایران مواجه خواهد شد

سید نظام‌الدین موسوی  سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ،در توئیتی نوشت: اگرچه در عالم واقع، تحریم و تروریستی نامیدن سپاه پاسداران توسط کشورهای غربی فاقد ارزش عملی و صرفاً یک مانور تبلیغاتی پوچ و رذیلانه است؛ اما از منظر سیاسی، پارلمان های اروپایی بدانند هر مصوبه ای علیه سبزپوشان انقلاب با پاسخ قاطع و مصوبات متقابل مجلس ایران مواجه خواهد شد.

*اروپا بیش از این فریب جنجال صهیونیست ها و آمریکا را نخورد

سیدناصر موسوی لارگانی  عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در واکنش به اقدام اتحادیه اروپا علیه سپاه پاسداران، نوشت: هرگونه تحرک پارلمان اروپا با هر عنوانی علیه سپاه پاسداران محکوم است و بدون تردید با واکنش قاطع ایران از جمله نمایندگان مجلس مواجه خواهد شد. اروپا بیش از این فریب جنجال صهیونیست ها و آمریکا را نخورد و وارد دامی نشود که خروج از آن در اختیارش نیست. قدرت پاسخ ایران را دستکم نگیرید.

*خطای محاسباتی اروپا، ‎مصوبه قاطع مجلس را به دنبال خواهد داشت

بر اساس این گزارش عزت‌الله اکبری نماینده مردم تهران نیز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «سپاه بازوی قدرتمند ملت‌های ستم‌دیده و مهمترین عامل سرکوب تروریسم در منطقه غرب آسیاست»، تاکید کرد: اروپا اثبات کرده که اراده مستقلی ندارد و دنباله روی صهیونیست‌هاست. خطای محاسباتی اروپا، ‎مصوبه قاطع مجلس شورای اسلامی را به دنبال خواهد داشت.

*همان‌قدر که آمریکا غیرقابل اعتماد است اروپا هم غیرقابل اتکاست

همچنین علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در محکومیت اقدام پارلمان اروپا نوشت: «همان‌قدر که آمریکا غیرقابل اعتماد است اروپا هم غیرقابل اتکا است. اقتصاد اروپا که پس از جنگ جهانی دوم وابسته بود و اکنون سیاست مستقل خود را هم از دست داده‌اند؛ این وابستگی تا جایی پیش رفته که حتی چند پیرمرد و پیرزن آلبانی نشین هم برای آنها تعیین تکلیف می‌کنند.

*اتحادیه اروپا منتظر اقدامات متقابل جمهوری اسلامی در قبال نیروهای نظامی خود باشد

احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس در واکنش به مواضع اخیر کشورهای اروپایی برای تروریست خواندن سپاه گفت: به کشورهای عضو اتحادیه اروپا هشدار داده می شود که در صورت دست زدن به اقدامات خصمانه علیه تمامیت ارضی و حاکمیت کشور ایران اسلامی، مجلس شورای اسلامی اقدام متقابل انجام خواهد داد.

*اقدام اخیر پارلمان اروپا توسط مجلس ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند

محمدرضا احمدی سنگری نماینده مردم رشت در همین باره نوشت: «اقدام اخیر پارلمان اروپا بیشتر یک حرکت سیاسی ناشی از خشم است که هم غیرمستقل بودن اروپا را نشان می‌دهد و هم توسط مجلس ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند.

*برنامه اخیر کشورهای اروپایی برای تروریست خواندن سپاه پاسداران فاقد ارزش عملیاتی است

سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس با اشاره به اینکه برنامه اخیر کشورهای اروپایی برای تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فاقد ارزش عملیاتی است، گفت: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌دانند که عمق نفوذ مردمی سپاه در ایران و منطقه به نحوی است که این حرکات ایذایی هیچ خدشه و خللی در همت و مقاومت این نهاد بزرگ و انقلابی ندارد.

*حتماً مقابله جدی خواهیم کرد

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس نیز در واکنش به اقدام خصمانه اتحادیه اروپا گفت:«اروپای کارخانه تروریست پرور، سپاه جان فدا در مقابله با تروریسم را با این بهانه تحریم می‌کند؛ ما همه پاسدار هستیم. حتماً مقابله جدی خواهیم کرد. خروج از NPT را در دستور قرار می‌دهیم.»

*اقدام پارلمان اتحادیه اروپا، به دلیل موفقیت‌های سپاه در عرصه‌های مختلف است

بر اساس این گزارش، حجت الله فیروزی نماینده مردم فسا در مجلس در این باره نوشت: اقدام پارلمان اتحادیه اروپا در تصویب درج نام سپاه مقتدر افتخارآفرین، در فهرست گروه‌های تروریستی، نشان از موفقیت‌های سپاه در عرصه‌های مختلف و نگرانی آنها از تأثیر تفکر جهادی سپاه و اثرگذاری اقدامات راهبردی این نهاد مردمی در مقابله با شرارت‌های پنهان و آشکار استکبار جهانی است.»

*اروپا خود را بی آبرو کرد

مصطفی میرسلیم نماینده تهران در مجلس در واکنش به اقدام اخیر پارلمان اروپا اظهار کرد: ‌‎اروپا که با کاسه لیسی از ‎آمریکا خود را بی آبرو کرده بود، با اهانت به سپاه، مفتضح‌تر شد. کور باد چشمی که اقتدار ‎ایران را نتواند دید.

 قدرت پاسخ ایران را دست کم نگیرید.

*کوثری خطاب به اتحادیه اروپا: ممکن است تبعات تروریستی نامیدن سپاه را نتوانید تحمل کنید

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در واکنش به قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی خطاب به اتحادیه اروپا گفت: ممکن است تبعات توطئه اتحادیه اروپا علیه سپاه برای کشورهای اروپایی قابل تحمل نباشد.

گفتنی است؛ پارلمان اروپا در جلسه روز پنجشنبه در اقدامی مداخله‌جویانه قطعنامه‌‌ای ضد ایرانی با عنوان «پاسخ به اعتراضات و اعدام‌ها در ایران» را به تصویب رساند.

 متمم پیشنهادی مربوط به درج سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی اتحادیه اروپا که روز قبل از آن پس از رای‌گیری به این قطعنامه اضافه شده بود نیز در قالب این قطعنامه به تصویب رسید. قطعنامه مذکور علاوه بر این شامل بندهای دیگری است که خواستار تحریم رئیس‌جمهور و دادستان کل ایران می‌باشد./ تسنیم

ابراهیم عزیزی: اقدام پارلمان اروپا ناشیانه بود/قطعنامه صادره ضمانت اجرایی ندارد

 نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلسصدور قطعنامه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پارلمان اروپا را اقدامی ناشیانه و تحت تاثیر القائات دشمنان دانست و تاکید کرد: این قطعنامه ضمانت اجرایی ندارد و با رویکرد سیاسی تهیه شده است.

ابراهیم عزیزی در واکنش به اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: اروپاییان دست به اقدامی ناشیانه زدند و به نظر می رسد نتوانستند نتیجه این تصمیم خود را درک کنند؛ قطعا تروریست نامیدن سپاه به معنای تروریست قلمدادن کردن مردم ایران است، چون سپاه برخاسته از اراده ملت ایران است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه وظایف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طبق اصل ۱۴۷ قانون اساسی مشخص است، اظهار داشت: نیروهای مسلح همواره حراست از منافع و مرزهای کشورها را بر عهده دارند و از این رو اقدام پارلمان اروپا اهانت به یک ملت تلقی می شود.

اروپاییان تحت تاثیر القائات و سیاست های غلط آمریکایی ها هستند

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه اروپاییان تحت تاثیر القائات و سیاست های غلط آمریکایی ها هستند، گفت: اروپا نشان داده در سیاست خارجی خود مشی مستقلی ندار و وابسته به آمریکاست و عمده سوگیری های سیاسی خود را در مکتب آمریکایی ها جستجو می‌کند.

عزیزی اظهار داشت: نداشتن استقلال سیاسی در کنار تاثیرپذیری اروپایی‌ها از لابی صهیونیستی باعث شد که اروپا وادار به اتخاذ چنین تصمیم غلطی شود.

وی خاطر نشان کرد: اقدامات مداخلانه جویانه اروپایی تنها به اقدام اخیر و تصمیم جدید اروپایی خلاصه نمی شود آنها در طول سال های گذشته هم مداخلاتی در امور داخلی ایران انجام داده و با پاسخ قاطع ایران مواجه شده اند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به حمایت اروپایی از رژیم صدام در دوران جنگ تحمیلی و فروش سلاح‌های شیمیایی یادآور شد: ملت ایران پشتیبانی هوایی فرانسه و فروش بمب شیمیایی آلمان به رژیم صدام را فراموش نخواهد کرد که اوج خباثت و دشمنی اروپایی‌ها با ایران بود.

عزیزی بر این نکته نیز تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران بر اساس قوانین و مقررات داخلی خود و بر اساس اصل حمایت از حقوق مردم عمل می کند و اینگونه نیست که ما در مقابل این اقدامات سکوت کرده و بی تفاوت باشیم؛ حتما اقدامات ما برای آن ها پشیمان کننده خواهد بود.

در وقایع اخیر کشور اروپاییان نقش پیاده نظام آمریکا را بازی کردند

عزیزی با اشاره به حوادث پاییز امسال در کشور و تلاش دشمنان برای سوءاستفاده از شرایط پیش آمده، بیان داشت: در این وقایع اروپاییان نقش پیاده نظام آمریکا را بازی کردند و شکست مفتضحانه آنها باعث شد به اقدامات دیگری از جمله قطعنامه و بیانیه روی آورند.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه اقدام اروپا ضمانت اجرایی ندارد، گفت: بر اساس منشور سازمان ملل هیچ کشوری حق ندارد نیروی نظامی کشوری را تروریست بنامد؛ این یک بیانیه است و هیچ گونه ضمانت اجرای ندارد و برای برون رفت اروپاییان از شکست های اخیر است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد:باید با وحدت و انسجام به همه دشمنان ملت ایران ثابت کنیم که ما پیکره واحد هستیم و در مواقعی که با اقدام خصمانه دشمنان روبرومی شویم با هوشیاری و جدیت در مقابل آنها ایستادگی خواهیم کرد.

نماینده مردم شیراز تاکید کرد: سپاه پاسداران نماد مبارزه با تروریسم و مظهر خدمت صادقانه و مجاهدانه به ملت ایران و کشورهای مظلوم منطقه و نماد ایستادگی در مقابل دشمنان است. با این اقدامات کودکانه و بی مبنای اروپاییان، سپاه در نزد ملت ایران عزیزتر خواهد شد و جمهوری اسلامی هم پاسخ کوبنده ای به آنها خواهد داد.

طرح افزودن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آنا فوتیگا، قانونگذار محافظه کار لهستانی پارلمان اروپا پیشنهاد و در جریان رای‌گیری روز چهارشنبه - 28 دی - در قالب متمم به گزارش یادشده، اضافه شد. در این متمم از شورای اروپا خواسته شده که سپاه پاسداران و نیروهای فرعی آن را از جمله نیروهای بسیج و نیروی قدس سپاه در فهرست افراد، گروه‌ها و نهادهای درگیر در اقدامات تروریستی (فهرست تروریستی اتحادیه اروپا) قرار گیرند.

اما تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب شده و تصمیم‌ نهایی را شورای اروپا می‌گیرد. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند. در واقع قطعنامه پارلمان اروپا سندی غیر الزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تحرکات ضد ایرانی اروپا به ویژه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد نظامی رسمی کشورمان هشدار داده بود. مقامات کشورمان با بیان اینکه سپاه پاسداران یک نهاد نظامی رسمی کشور بشمار می‌رود، هشدار داده‌اند که تحریم آن اقدامی غیرقانونی خواهد بود.

در این ارتباط حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان اقدامات مخرب پارلمان اروپا در قبال سپاه پاسداران را خلاف منشور سازمان ملل متحد دانست و گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش سازنده ای در مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق، سوریه و منطقه غرب آسیا داشته و با نابودی داعش، پایتخت های اروپایی را از شر حملات این گروه تروریستی نجات داد. بنا بر این اروپاییها مدیون مجاهدت های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسیر مبارزه با تروریسم هستند./ ایرنا

ظهره‌وند: قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه جنبه نمایشی و مانور سیاسی دارد

 سفیر اسبق ایران در ایتالیا گفت: قطعنامه‌ای که در پارلمان اروپا علیه سپاه پاسدران تصویب شد، قطعنامه‌ای غیرالزام آور است زیرا خود پارلمان اروپا هم جایگاه تاثیرگذار ندارد و بیشتر جنبه نمایشی دارد.

ابوالفضل ظهره‌وند درباره تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران گفت: قطعنامه‌ای که پارلمان اروپا علیه سپاه تصویب کرد، قطعنامه غیرالزام آور است زیرا خود پارلمان اروپا هم جایگاه تاثیرگذار ندارد و بیشتر جنبه نمایشی و مانور سیاسی دارد.

وی افزود: بنابراین پیش نویسی را که آلمان ها پیشگام شدند و به شورای اروپا بردند باید به اجماع می رسید اما با وجود اینکه 27 کشور در آنجا حضور دارند اما این اجماع اتفاق نیفتاد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی بیان کرد: آن‌ها می دانند که اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه غیرقانونی و بی‌بنیان است زیرا سپاه پاسداران بخشی از نیروی دفاعی کشور است و در عرف و قوانین بین الملل چنین چیزی وجود ندارد که ساختار دفاعی یک کشور را متهم به تروریستی بودن کنند.

ظهره‌وند ادامه داد: اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه از بنیان ایراد قانونی دارد و نشان می‌دهد که آن‌ها فقط به دنبال سوءاستفاده و بهره برداری سیاسی بودند لذا سعی کردند در پارلمان اروپا و در راستای پروژه اغتشاش این کار را انجام دهند اما این اقدام از جنبه حقوقی با مشکل و معضل مواجه است.

اروپا به دنبال ایجاد چالش در روابط با ایران نیست

ظهره وند تصریح کرد: حرکت در این مسیر روند چالش با ایران را تشدید می‌کند و قطعا اروپا به دنبال ایجاد چالش به این شکل نیست زیرا خروجی نخواهد داشت و روابط اروپا با ایران را کاملا قفل می‌کند و حداقل تعدادی از دولتمردان اروپایی متوجه این اقدام خطرناک هستند.

وی قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه را اقدامی سیاسی و فضاسازی رسانه ای خواند و اظهار کرد: موضوع تروریست خواندن سپاه اقدام صرفا سیاسی در چارچوب پروژه اغتشاش بوده است وگرنه باید منظورشان از اینکه تروریست چیست و چه کسی است را به طور کامل مشخص کنند.

سفیر اسبق ایران در افغانستان گفت: اگر قرار باشد امروز کسی به تروریست بودن متهم شود، آمریکا و ساختار نظامی آمریکا سنتکام هستند که اتفاقاتی را طی چند دهه اخیر در افغانستان، عراق، سوریه و جای جای منطقه شکل داده اند.

ظهره وند افزود: ترامپ، اوباما و کلینتون و ساختار سیاسی آمریکا که آشکارا متهم به ایجاد القاعده و داعش در منطقه هستندو همه دنیا اذعان دارند که سپاه و سردار سلیمانی بودند که با جریان خطرناک و تروریستی داعش که آمریکایی ها به وجود آوردنده آن بودند مبارزه کرده و این تهدید را از صحنه منطقه حذف کردند.

وی ادامه داد: وقتی افکار عمومی این دو گذاره را کنار یکدیگر قرار می دهند مشخص می شود که تروریست چیست و چه کسی است و خودشان هم می دانند برای حرف بی بنیان و پوچ روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران تخریب می کنند و قطعا این موضوع با منطق و عقلانیت سیاسی سازگاری ندارد.

اروپا، ایران را به عنوان قدرت منطقه و بین المللی قبول دارد

ظهره وند درباره اینکه اروپا به دنبال بسته شدن پنجره ارتباط با ایران نیست، گفت: اروپایی ها حتی برای حضور خودشان در منطقه به ارتباطشان با ایران نیاز دارند زیرا ایران یک کشور منزوی نیست و اروپا ایران را به عنوان قدرت منطقه ای و حتی بین المللی قبول دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است در رقابت های سیاسی و منافع فردی خودشان روسیه، ایران و چین را به عنوان تهدید مهار کنند این مهار و مقابله با قدرت رو به رشد روسیه، ایران و چین با توسل به اینگونه روش ها امکانپذیر نیست و بخشی مربوط به فاز روابط سیاسی و ارتباط دیپلماتیک می شود.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا عنوان کرد: اقدام و حرکتی که از سوی اروپا صورت می گیرد، بازی صفر - یک است و در چنین بازی قطعا اروپا بازنده است و این بستر و زمینه روابط سیاسی را قفل می کند زیرا خودشان هم این موضوع را قبول دارند و عنوان می کنند جنگ ها برای خارج کردن دیپلماسی از بن بست است در حالی که خودشان با این اقدام دیپلماسی را به بن بست می رسانند.

ظهره وند یادآور شد: در چنین وضعیتی منطق دیپلماسی حکم نمی کند که به این نوع از ترفندهای غیرحقوقی و غیرقانونی و تمسخرآمیزی متوسل شوند.

طرح افزودن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آنا فوتیگا، قانونگذار محافظه کار لهستانی پارلمان اروپا پیشنهاد و در جریان رای‌گیری روز چهارشنبه - 28 دی - در قالب متمم به گزارش یادشده، اضافه شد. در این متمم از شورای اروپا خواسته شده که سپاه پاسداران و نیروهای فرعی آن را از جمله نیروهای بسیج و نیروی قدس سپاه در فهرست افراد، گروه‌ها و نهادهای درگیر در اقدامات تروریستی (فهرست تروریستی اتحادیه اروپا) قرار گیرند.

اما تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب شده و تصمیم‌ نهایی را شورای اروپا می‌گیرد. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند. در واقع قطعنامه پارلمان اروپا سندی غیر الزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تحرکات ضد ایرانی اروپا به ویژه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد نظامی رسمی کشورمان هشدار داده بود. مقامات کشورمان با بیان اینکه سپاه پاسداران یک نهاد نظامی رسمی کشور بشمار می‌رود، هشدار داده‌اند که تحریم آن اقدامی غیرقانونی خواهد بود.

در این ارتباط حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان اقدامات مخرب پارلمان اروپا در قبال سپاه پاسداران را خلاف منشور سازمان ملل متحد دانست و گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش سازنده ای در مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق، سوریه و منطقه غرب آسیا داشته و با نابودی داعش، پایتخت های اروپایی را از شر حملات این گروه تروریستی نجات داد. بنا بر این اروپاییها مدیون مجاهدت های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسیر مبارزه با تروریسم هستند./ ایرنا

میرتاج الدینی: اروپایی‌ها دنباله رو آمریکا هستند

 نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، اقدام ضد ایرانی پارلمان اروپا برای قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروههای تروریستی را نشانگر دنباله روی سران این قاره از آمریکا دانست و گفت: این گونه اقدامات قطعا پاسخی پشیمان کننده خواهد داشت.

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت: تلاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابله با گروههای تروریستی ساخته آمریکا در منطقه بخصوص داعش سبب شده است تا آمریکا و همپیمانانش به دنبال ایجاد محدودیت و انتقام از آن باشند.

وی افزود: اقدامی که پارلمان اروپا علیه سپاه به راه انداخته است را می توان در همین راستا ارزیابی کرد زیرا نقشه های استعماری غرب در جهان اسلام با تلاش و مجاهدت نیروهای سپاه به شکست انجامید.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: سپاه نماد اقتدار جهان اسلام و جبهه مقاومت است و بنابراین حامیان رژیم تروریستی صهیونیستی با اقدامات ایذایی اینچینی می خواهد به زعم خود به سپاه ضربه بزنند.

میرتاج الدینی تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بخشی از نیروی رسمی نظامی کشورمان مجسوب می شود که در قانون اساسی نیز جایگاه ویژه ای دارد و از این رو اقدام پارلمان اروپا اقدامی غیرقانونی و خلاف عرف و قواعد بین الملل است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی افزود: سپاه یک گروه یا مجموعه ای کوچک و خودساخته نیست بلکه یک سازمان رسمی و دفاعی به شمار می رود که در چهار دهه گذشته علاوه بر دفاع از ایران اسلامی خدمات بسیاری در حوزه محرومیت زدایی، مقابله با تروریسم و جرایم سازمان یافته، اجرای طرح های عمرانی و زیربنایی به مردم ارایه کرده است.

وی این اقدام پارلمان اروپا را عداوت با نظام جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تاکید کرد: هرگونه اقدام علیه سپاه پاسداران بی‌پاسخ نخواهد ماند و پاسخی محکم و پشیمان کننده دریافت خواهد کرد.

طرح افزودن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آنا فوتیگا، قانونگذار محافظه کار لهستانی پارلمان اروپا پیشنهاد و در جریان رای‌گیری روز چهارشنبه - 28 دی - در قالب متمم به گزارش یادشده، اضافه شد. در این متمم از شورای اروپا خواسته شده که سپاه پاسداران و نیروهای فرعی آن را از جمله نیروهای بسیج و نیروی قدس سپاه در فهرست افراد، گروه‌ها و نهادهای درگیر در اقدامات تروریستی (فهرست تروریستی اتحادیه اروپا) قرار گیرند.

اما تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب شده و تصمیم‌ نهایی را شورای اروپا می‌گیرد. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند. در واقع قطعنامه پارلمان اروپا سندی غیر الزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تحرکات ضد ایرانی اروپا به ویژه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد نظامی رسمی کشورمان هشدار داده بود. مقامات کشورمان با بیان اینکه سپاه پاسداران یک نهاد نظامی رسمی کشور بشمار می‌رود، هشدار داده‌اند که تحریم آن اقدامی غیرقانونی خواهد بود.

در این ارتباط حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان اقدامات مخرب پارلمان اروپا در قبال سپاه پاسداران را خلاف منشور سازمان ملل متحد دانست و گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش سازنده ای در مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق، سوریه و منطقه غرب آسیا داشته و با نابودی داعش، پایتخت های اروپایی را از شر حملات این گروه تروریستی نجات داد. بنا بر این اروپاییها مدیون مجاهدت های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسیر مبارزه با تروریسم هستند./ ایرنا

قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه فاقد ضمانت اجرایی است

 عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: اقدام اروپا علیه سپاه پاسداران بیشتر جنبه تبلیغاتی و رسانه‌ای دارد تا اینکه ضمانت اجرایی داشته باشد.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با اشاره به قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اقدام اروپا علیه سپاه بیشتر جنبه رسانه‌ای و تبلیغاتی دارد تا اینکه بخواهد جنبه اجرایی داشته باشد زیرا همین پارلمان به تعلیق برجام رای نداد که نشان می دهد اروپا به دنبال بستن مسیرهای ارتباطی خود با ایران نیست.

وی افزود: البته اروپایی ها باید بدانند که این اقدام نابخردانه آنها حتی اگر جنبه اجرایی هم نداشته باشد، بی پاسخ نخواهد ماند و جمهوری اسلامی ایران پاسخ لازم را به این اقدام آنها خواهد داد.

عضو هیات رئیسه مجلس درباره چرایی صدور قطعنامه در پارلمان اروپا علیه سپاه اظهار داشت: اروپایی ها پس از ناکامی خود در اغتشاشات اخیر، دست به چنین اقداماتی زده اند اما باید بدانند که این حرکات و رفتارها هم محکوم به شکست است.

سلیمی خاطرنشان کرد: صرف پول‌های کلان برای ایجاد آشوب و اغتشاش در ایران با هدف آسیب زدن به نظام، اهانت نشریه فرانسوی به رهبر معظم انقلاب و در ادامه صدور قطعنامه علیه سپاه نشان می دهد که آنها برنامه‌های منسجم و هماهنگی را علیه جمهوری اسلامی ایران دارند.

طرح افزودن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آنا فوتیگا، قانونگذار محافظه کار لهستانی پارلمان اروپا پیشنهاد و در جریان رای‌گیری روز چهارشنبه - 28 دی - در قالب متمم به گزارش یادشده، اضافه شد. در این متمم از شورای اروپا خواسته شده که سپاه پاسداران و نیروهای فرعی آن را از جمله نیروهای بسیج و نیروی قدس سپاه در فهرست افراد، گروه‌ها و نهادهای درگیر در اقدامات تروریستی (فهرست تروریستی اتحادیه اروپا) قرار گیرند.

اما تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب شده و تصمیم‌ نهایی را شورای اروپا می‌گیرد. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند. در واقع قطعنامه پارلمان اروپا سندی غیر الزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تحرکات ضد ایرانی اروپا به ویژه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد نظامی رسمی کشورمان هشدار داده بود. مقامات کشورمان با بیان اینکه سپاه پاسداران یک نهاد نظامی رسمی کشور بشمار می‌رود، هشدار داده‌اند که تحریم آن اقدامی غیرقانونی خواهد بود.

در این ارتباط حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان اقدامات مخرب پارلمان اروپا در قبال سپاه پاسداران را خلاف منشور سازمان ملل متحد دانست و گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش سازنده ای در مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق، سوریه و منطقه غرب آسیا داشته و با نابودی داعش، پایتخت های اروپایی را از شر حملات این گروه تروریستی نجات داد. بنا بر این اروپاییها مدیون مجاهدت های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسیر مبارزه با تروریسم هستند./ ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها