گفت‌وگوی «فردا» با ابوالفضل ظهره‌وند

اقدام اخیر اروپایی‌ها علیه سپاه نشان داد آنها سربازهای پیاده‌نظام آمریکا هستند

کد خبر: 1200189

ابوالفضل ظهره‌وند گفت: اقدام اخیرشان بیش از گذشته ثابت کردند که هیچ هویت مستقلی جز آمریکا ندارند و آنها سربازهای پیاده‌نظام‌های آمریکا هستند.

اقدام اخیر اروپایی‌ها علیه سپاه نشان داد آنها سربازهای پیاده‌نظام آمریکا هستند

گروه سیاست سایت فردا: اروپایی‌ها عملا رویاروی جمهوری ایستاده‌اند و مانند آمریکا با طرح ادعاهای واهی سعی می‌کنند با تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نظام ایران را تحت فشار قرار دهند؛ موضوعی که از  زمانی که آمریکا دست به چنین اقدامی زد مورد نقد کارشناسان بین‌المللی قرار داشت؛ اینکه آیا اصلا می‌شود نیروی نظامی رسمی یک کشور را تحریم کرد؟

ابوالفضل ظهره‌وند، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «تحریم سپاه از سوی پارلمان اروپا مسئله غیرقابل انتظاری نبود زیرا اروپا در مسیری رفته که ذیل سایه آمریکا نقش خود را از دست داده است. اروپایی‌ها نشان می‌دهند که موجودیتی به جز آمریکا ندارند و با این اقدام اخیرشان بیش از گذشته ثابت کردند که هیچ هویت مستقلی جز آمریکا ندارند و آنها پیاده‌نظام‌های آمریکا هستند. شاخص بارز این موضوع این است که آلمان مسیری مستقل با روسیه پیش می‌رفت؛ کشوری که به انرژی روسیه نیاز داشت اما به دلیل آنکه تحت قیمومت آمریکاست، مجبور شد برخلاف تمایلش حرکت کند».

او ادامه داد: «اروپا در مقطع کنونی چیزی جز آمریکا نیست و با اقدام اخیرشان علیه سپاه این موضوع را بیش از گذشته ثابت کردند. در ماجرای برجام هم دیدیم که آنها همان آمریکا هستند و اراده‌ای از خود ندارند و وقتی آمریکا از برجام خارج شد، اروپایی‌ها عملا مسلوب‌الاراده شدند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «آقای بورل گفته است تصمیم پارلمان اروپا بر تصمیم اتحادیه اروپا تأثیری ندارد اما همه اینها در اصل موضوع تأثیری نمی‌گذارد. اصل قضیه آن است که اروپایی‌ها هیچ‌اند و حتی قدرت تصیم‌گیری مستقل هم ندارند و هرچه هستند ذیل سایه آمریکا تعریف می‌شود».

ظهره‌وند در پایان گفت: «در این بین ما باید کار خودمان را بر اساس اصولمان پیش ببریم. اکنون در عرصه بین‌المللی در مرحله گذار به سر می‌بریم؛ به این معنی که اروپا وزن خود را از دست داده و منافعش را به آمریکا گره زده است. آمریکا هم می‌خواست روسیه و ایران را به شیوه‌های مختلف تضعیف کند که نتوانست. حالا در این میان باید ایران، روسیه و چین سطح رایزنی‌هایشان با یکدیگر بالا ببرند تا بتوانند در برابر سیاست‌های آمریکا بایستند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها