ویاچسلاو ولودین کیست و چرا سیاستمداری پرنفوذ در روسیه محسوب می‌شود؟

نفر سوم روسیه

کد خبر: 1200488

از نظر رتبه بندی مرکز فناوری های سیاسی روسیه ولودین، رئیس دومای این کشور پس از روسای پوتین و مدودف پر نفوذترین سیاستمدار روسیه محسوب می‌شود.

نفر سوم روسیه

گروه سیاست سایت فردا: ویاچسلاو ویکتورویچ ولودین سیاستمدار روسی است که در حال حاضر به عنوان دهمین رئیس دومای دولتی فعالیت می‌کند. او دستیار سابق ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است. ولودین از سال 1999 تا 2011 و از سال 2016 تا به امروز معاون دومای دولتی بود. او از سال 2010 تا 2012 معاون نخست وزیر روسیه هم بوده است و معاون اولی رئیس ستاد ریاست جمهوری روسیه را در کارنامه خود دارد.

ولودین در انتخابات پارلمانی روسیه در سال 1999، در انتخابات شرکت کرد و پس از انتخاب شدن، نایب رئیس سومین دومای دولتی شد.

او در سال 2003 برای یک کرسی در چهارمین دومای دولتی نامزد شد و به عنوان معاون از حوزه انتخابیه بالاکوو، استان ساراتوف انتخاب شد. در چهارمین دومای ایالتی بار دیگر نایب رئیس شد و معاون اول فراکسیون حزب حاکم روسیه متحد که در سال 2001 تأسیس شده است منصوب شد.

در سال 2007 در پنجمین جلسه دومای دولتی روسیه انتخاب شد. تا اکتبر 2010، او یک بار دیگر معاون دوما بود و در 21 اکتبر 2010 به عنوان معاون نخست وزیر در زمان دیمیتری مدودف منصوب شد.

او در سال 2021 دوباره به ریاست دومای ایالتی هشتم نامزد شد.  تنها مخالف ولودین دوباره نامزد حزب کمونیست دیمیتری نوویکوف بود. در 12 اکتبر، ویاچسلاو ولودین مجددا به عنوان رئیس دومای ایالتی انتخاب شد و 360 رای دریافت کرد.

در اکتبر 2016، او در میان سه سیاستمدار با نفوذ روسیه (پس از روسای جمهور ولادیمیر پوتین و دیمیتری مدودف) از نظر رتبه بندی مرکز فناوری های سیاسی شناخته شد. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط مرکز تخصصی-تحلیلی RANEPA، سطح شناخت ویاچسلاو ولودین در سطح بالایی قرار دارد. 83درصد از پاسخ دهندگان می دانند که او پست رئیس دومای دولتی را دارد. علاوه بر این، 78 درصد از روس‌ها دیدگاه مثبت یا بی طرفی نسبت به فعالیت های ولودین به عنوان رئیس دومای دولتی دارند.

در 24 نوامبر 2016، او به عنوان رئیس مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی و در 26 دسامبر 2016 به عنوان رئیس مجمع پارلمانی کشور اتحادیه انتخاب شد.

در 6 آوریل 2019، ولودین اصلاحاتی را در قانون اساسی پیشنهاد کرد که به دومای ایالتی اجازه می دهد تا فعال تر در تشکیل دولت مشارکت کند. به گفته او دومای دولتی باید حداقل در هنگام انتصاب اعضای دولت در رایزنی ها شرکت کند (در حال حاضر، مشارکت دومای دولتی در تشکیل دولت تنها به این دلیل محدود می شود که باید با رئیس جمهور موافقت کند تا منصوب شود. نخست وزیر). ولودین گفت که مشارکت دومای دولتی در تشکیل دولت «با اصول توازن مناسب قوا مطابقت خواهد داشت» و «مسئولیت بالاتری را در کار وزرا فراهم می کند». در ژوئیه 2019، ولودین مجددا در مقاله خود در روزنامه پارلمان خواستار ارائه اصلاحات مناسب در قانون اساسی شد. بعدها، پیشنهاد ولودین مورد حمایت رهبران همه احزاب پارلمانی مخالف قرار گرفت در ژانویه 2020، پوتین پیشنهاد ارائه چنین اصلاحاتی را در طول سخنرانی خود در مجلس فدرال ارائه کرد.

در 24 فوریه 2022، ولودین گفت که «هدف» حمله روسیه به اوکراین «حفاظت از مردم ساکن در اوکراین است». او در تلگرام خود نوشت که «غیر نظامی کردن اوکراین» تنها راهی است که به ما امکان می دهد از جنگ در اروپا جلوگیری کنیم. تنها شانس ما برای توقف جنگ و فاجعه انسانی است. اولین سیاستمداران روسی که علناً از تهاجم حمایت کردند. او روس‌های مخالف جنگ را «خائن» خوانده است./ در 5 آوریل 2022، ولودین گفت که قتل عام در شهر بوچا اوکراین یک «تحریک آمیز» از سوی غرب و اوکراین «با هدف بی اعتبار کردن روسیه» است.

ولودین حالا به ایران سفر کرده است تا احتمالا درباره رخدادهای اخیر منطقه با مقامات ایران به گفت‌وگو پردازد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها