تعیین مهلت ۲ ماهه برای وزیر کار به منظور رفع مشکلات جامعه معلولان

کد خبر: 1200562

نماینده مردم ارومیه در مجلس درخصوص طرح سوال از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون وضعیت جامعه معلولان برای وی مهلت ۲ ماهه ای تعیین کرد تا به رفع مشکلات این قشر بپردازد.

تعیین مهلت ۲ ماهه برای وزیر کار به منظور رفع مشکلات جامعه معلولان

نماینده مردم ارومیه در مجلس درخصوص طرح سوال از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون وضعیت جامعه معلولان برای وی مهلت ۲ ماهه ای تعیین کرد تا به رفع مشکلات این قشر بپردازد.

نشست کمیسیون اجتماعی مجلس بعدازظهر امروز (دوشنبه 3 بهمن) به منظور بررسی سوال سید سلمان ذاکر از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر اینکه چرا نسبت به اعمال 3 درصد قانون اشتغال معلولان اجرا نمی شود و چرا نسبت به ارائه تجهیزات توانبخشی آموزشی برای بهزیستی ها به ویژه نابینایان اقدامی انجام نمی شود و چرا نسبت به حمایت از تردد هوایی و تخفیفات قانونی برای آنها برابر با قانون اعمال و اجرا نمی شود و چرا نسبت به کاهش آمار بهزیستی ها و پیشگیری از این اتفاق نگران کننده در جامعه اقدام اساسی صورت نمی گیرد و چرا نسبت به دریافت مستمری و رفاهیات برابر قانون کار در حق آنها اقدام قانونی انجام نمی شود و چرا نسبت به مسکن و درمان معلولان جسمی و مغزی حمایت خاصی صورت نمی گیرد، برگزار شد.

سید سلمان ذاکر با اشاره به اینکه این مشکلات از زمان وزرای قبل مطرح بوده است، افزود: این یک سوال ملی است که چرا قانون برای جذب 3 درصد معلولان توسط دستگاه ها اجرا نشده است. آیا کمبود منابع وجود داشته یا ضعف مدیریتی مانع از اجرای این قانون شده است.

نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه ما نگران وضعیت 250 هزار معلول تحت پوشش در استان آذربایجان غربی هستیم که 7 درصد جمعیت این استان را تشکیل می دهند، یادآور شد: چرا اعتبارات لازم برای حوزه ورزش، تامین دارو و تجهیزات توانبخشی مورد نیاز جامعه معلولان تامین نشده و دولت در این زمینه از انجمن های حمایت از معلولان حمایت نمی کند؟ آن هم در شرایطی که نگهداری از معلولان بسیار سخت بوده ، در این وضعیت نیز حق پرستاری آنها پرداخت نمی شود.

وی با اشاره به 16 هزار معلول پشت نوبت دریافت مستمری در استان آذربایجان غربی اظهار کرد: حقوق معلولان 33 درصد افزایش یافته، اما میزان پرداختی کفاف نیازهای آنها را نمی دهد، ضمن اینکه وجود این میزان جمعیت پشت نوبتی بیانگر ضعف در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این سوال موانع قانونی و حقوقی دارد، افزود: جذب 3 درصد جامعه معلولان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به طور کامل انجام شده است، اما در رابطه با سایر دستگاه ها، این افراد باید مطابق با تخصص مورد نیاز در آزمون شرکت کنند.

وی ادامه داد: در رابطه با بلیط هواپیما ما مدعی هستیم تنها شرکت هواپیمایی که به این مهم توجه می کند، شرکت آسمان است، اما ما بالغ بر یک هزار میلیارد تومان در این حوزه از بنیاد شهید و امور ایثارگران طلبکار هستیم، همچنین در مورد حوزه درمان معلولان نیز اکثر آنها تحت پوشش بیمه های حمایتی قرار دارند، مگر آنها که جزو دهک 10 بوده و یارانه دریافت نمی کنند.

وی یادآور شد: در حوزه مسکن نیز تمام توان دولت و نهادهای حمایتی را به کار گرفته و براساس یک برنامه زمانبندی مدون به خانواده های دارای تک، دو یا سه معلول به بالا مسکن داده شده و یا در نوبت دریافت مسکن قرار دارند.

این عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: متاسفانه ما در حوزه منابع و مصارف با مشکلات جدی مواجهیم که می طلبد در بودجه 1402 مورد حمایت قرار بگیریم تا بتوانیم به تکالیف قانونی خود عمل کنیم.

جعفر قادری نیز در این نشست افزود: درخصوص جذب 3 درصد جامعه معلولان توسط دستگاه ها در این دولت برای اولین بار میزان جذب آنها 1.2 درصد بوده است. ضمن اینکه همه دستگاه ها مکلف به جذب معلولان واجد شرایط هستند، اما در کل اگر آزمونی هم برای آنها برگزار می شود، به گونه ای است که با جامعه معلولان رقابت می کنند، از سوی دیگر اگر در شهری تنها یک فرد در آزمون استخدامی دستگاهی شرکت کند، اگر 50 درصد نمره نفر اول را کسب کند، به طور قطع پذیرفته خواهد شد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم افزود: 209 میلیارد تومان برای تامین اقلام توانبخشی مورد نیاز جامعه معلولان در نظر گرفته شده و 10 درصد از اعتبارات این بخش به افراد نابینا و کم بینا اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: درخصوص استفاده از تخفیف بلیط هواپیما و سفرهای دریایی مجوز لازم گرفته شده که معلولان به طور رایگان از خدمات این بخش استفاده کنند و درخصوص حمل و نقل ریلی نیز شرکت های دولتی اعم از رجا به این موضوع ورود پیدا کردند، ضمن اینکه برای اولین بار حدود 300 تا 500 میلیارد تومان برای این حوزه قرار داده شده است.

قادری با انتقاد از عدم بهره مندی بهزیستی از مبلغ جرایم رانندگی، خواستار اصلاح قانون در این حوزه شد، ضمن اینکه از تدوین لایحه ای در این زمینه برای تقدیم به مجلس خبر داد.

وی درخصوص اقدامات بهزیستی برای پیشگیری از گسترش جمعیت افراد دارای معلولیت تاکید کرد: ما هر سال 4 میلیون کودک را غربالگری می کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه از دستور دولت برای صفر کردن پشت نوبتی های کاشت حلزونی خبر داد

رئیس سازمان بهزیستی درخصوص تامین مسکن مورد نیاز جامعه معلولان یادآور شد: در این دولت 20 هزار واحد مسکونی به خانواده های دارای معلول تحویل داده شده است، ضمن اینکه به هر خانواده دارای 2 معلول مبلغ 200 میلیون تومان برای تامین مسکن داده می شود.

سید سلمان ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان مهلت 2ماهه ای برای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور رفع مشکلات جامعه معلولان تعیین کرد./خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها