روایت مدیر اداره اخبار مجلس از جلسه مشرک قالیباف و والودین

تأکید بر اجرایی‌شدن پروژه‌های ایران و روسیه

کد خبر: 1200729

امیرحسین یزدان‌پناه گفت: آقای قالیباف در جلسه دیروز تأکید داشت که از توصیفات عبور کنیم و پیشنهادهای عملیاتی و اجرایی بدهیم.

تأکید بر اجرایی‌شدن پروژه‌های ایران و روسیه

گروه سیاست سایت فردا: روز گذشته محمد باقر قالیباف محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و ویاچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی مجلس فدرال روسیه در تهران با یکدیگر دیدار کردند.

امیرحسین یزدان‌پناه، مدیر اداره اخبار مجلس، درباره آنچه در این جلسه گذشت به «فردا» گفت: «در ارتباط با روسیه چند پرونده باز و چند پرونده بسته داریم. در حوزه انرژی نزدیک به 40میلیارد دلار تفاهم‌نامه داریم که 10درصد از آن به توافق تبدیل شده و اکنون اجرایی شده است و بقیه نیز تا خردادماه نهایی می‌شود. به هر حال با این میزان تفاهم و توافق بحث‌های مالی وجود دارد که پرداختی‌ها، تسویه‌ها و... چگونه باید انجام شود. اگر قرار است تهاتری رخ دهد، باید در چه چارچوبی باشد که همه اینها نیاز به تصمیم‌گیری دارد. در جلسه دیروز آقای قالیباف با رئیس دومای روسیه برای این بود که راه حل‌ اندیشیده شود تا اگر مشکلات و معضلاتی وجود دارد، حل شود. مثلا در پروژه مسیر اینچه‌برون به گرمسار روس‌ها سرمایه‌گذاری و تأمین اعتبار کرده‌اند و بحث‌های فیزیکی و لجستیکی‌اش انجام شده و حالا باید هر دو طرف پای کار بیایند و ببینیم طرفین چه تعهداتی دارند یا در خط راه‌آهن آستارا به رشت قول‌هایی داده شده و دستور آقای پوتین را هم دارد که بر جزئیاتش بحث شود. مثال دیگر اتصال شبکه برق دو کشور ایران و روسیه است. به دلیل آنکه پیک تولید و مصرف دو کشور با هم متفاوت است، این امکان وجود دارد که ایران و روسیه بتوانند نقطه‌ضعف‌های یکدیگر در حوزه برق را پوشش دهند و حالا نیاز است که پروژه اجرایی شود و حدود دو ماه زمان می‌برد که شبکه برق دو کشور به یکدیگر وصل شود».

او ادامه داد: «آقای قالیباف در جلسه دیروز تأکید داشت که از توصیفات عبور کنیم و پیشنهادهای عملیاتی و اجرایی بدهیم؛ مثلا بگوییم در حوزه کشاورزی، اتصال شبکه بانکی، اتصال شبکه برقی و... چه راه‌حل‌های اجرایی وجود دارد. نگاه او کاملا عملیاتی بود».

یزدان‌پناه در پایان گفت: «حالا بناست که کمیته‌های تعیین‌شده کارها را دنبال کنند و موضوعات در کمیسیون‌ها مطرح شود تا آنکه در اجلاس بعدی که حدود سه-چهار ماه بعد برگزار می‌شود، توافق‌ها اجرایی و عملیاتی شوند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها