در حاشیه یک اظهارنظر جنجالی

هزینه برخی حرف های عجیب از سود آن بیشتر است

کد خبر: 1200743

سخن‌گفتن از بستن تنگه هرمز در شرایطی که ایران با استفاده از ابزارهای منطقی مانند اقدام متقابل توانسته پیروز میدان دیپلماسی باشد، هزینهزا است.

هزینه برخی حرف های عجیب از سود آن بیشتر است

گروه سیاست سایت فردا: پس از آنکه پارلمان اروپا در تصمیمی نسنجیده، نامتعارف، غیرقانونی و تحریک‌آمیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که نیروی نظامی رسمی ایران است را در زمره گروه‌های تروریستی برشمرد، موج انتقادها نه فقط از سوی ایرانیان بلکه از سوی بسیاری از کاشناسان بین‌المللی به این تصمیم ابراز شد. مجلس شورای اسلامی نیز در واکنشی متقابل برخی مقامات و نهادهای اروپایی را تحریم کرد. فشار افکار عمومی و واکنش متناسب پارلمان ایران هم باعث شد که اروپایی‌ها از مواضع خود عقب‌نشینی کنند و بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که تروریستی دانستن نیروی نظامی یک کشور با موازین قانونی منطبق نیست. این موضع‌گیری نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا تصمیمی مشابه پارلمان اروپا نمی‌گیرد و به دلیل آنکه تصمیمات پارلمان اروپا دارای ضمانت اجرا نیست، عملا اروپایی‌ها از مواضع خود عقب‌نشینی کردند.

در این بین اما برخی نظرها در داخل به گوش می‌رسد که چندان از سر رعایت اصول و دیپلماتیک نیست و گرچه دلسوزانه است اما هزینه فراوانی دارد. اخیرا فریدون عباسی دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفته است: «اگر تهدیدی متوجه کشور شود تنگه هرمز که سهل است، محدوده اختیارات را تا اقیانوس منجمد جنوبی هم گسترش می‌دهیم. چراکه ایران هیچ محدودیتی ندارد».

این دست سخنان در شرایطی که ایران با استفاده از ابزارهای منطقی مانند اقدام متقابل توانسته پیروز میدان دیپلماسی باشد، هزینه‌زا است زیرا منافع ملی اقتضا می‌کند با در نظر داشتن تمام پیامدهای هر رخدادی درباره انجام آن اظهارنظر شود تا نه در مسیر افراط حرکت کنیم و نه تفریط. آرامش و امنیت خیال جامعه تا حدود زیادی وابسته به نوع و جنس اظهارنظر مسئولان کشور است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها