گفت‌وگوی «فردا» با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه

وزارت خارجه در وضعیت کنونی باید بهتر تنش‌زدایی کند

کد خبر: 1200787

یک استاد دانشگاه گفت: وزارت خارجه در هر شرایطی مسئول کاهش تنش ها است و در وضعیت کنونی بهتر باید آن را انجام دهد.

وزارت خارجه در وضعیت کنونی باید بهتر تنش‌زدایی کند

گروه سیاسی فردا: وزارت خارجه در هر کشوری علاوه بر پیگیری موضوعات دیپلماتیک، نقش مهمی برای ارتقا سطح همکاری های اقتصادی آن کشور با سایر کشورها دارد. حسین امیرعبداللهیان طی 18 ماه گذشته سفرهای متعددی به کشورهای مختلف مخصوصا همسایگان داشت. او در سه ماه اخیر به عمان، آنکارا، دمشق، لبنان، ارمنستان و اردن سفر کرد اما سئوال آن است که این سفرهای دیپلماتیک منتهی به چه نتایجی شدند.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبرنگار فردا درباره خروجی سفرهای دیپلماتیک امیرعبداللهیان به سایر کشورها گفت: در دولت قبل دوگانه ای بین دیپلماسی و میدان مطرح شد و منتقدان آقای روحانی نیز اعتقاد داشتند که دولت دوازدهم اعتقادی به میدان ندارد و فقط نماینده دیپلماسی است، حالا امروز به نظر می آید آقای عبداللهیان کاملا عکس آن رویه را پیش گرفته است.

وی افزود: میدان و دیپلماسی می توانند دو ضلع قدرت ایران باشند و به جای آنکه در چالش با هم قرار بگیرند، می توانند هم افزا قدرت ایران را افزایش دهند. در وضعیت کنونی کمبودی که احساس می شود ضعف دیپلماسی است چون تنش ها به گونه ای اغراق آمیز و کاذب علیه ایران شکل گرفته اند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ایران بیش از روسیه دارد تاوان جنگ اوکراین را می دهد، یادآور شد: در حالیکه بالاترین تنوع جنگ‌افزارهای نظامی در جنگ اوکراین استفاده می شود اما ایران بیش از اندازه به دلیل پهپادهای ادعایی زیر فشار قرار دارد. این نشان می دهد که مسئولان وزارت خارجه عرصه تنش‌زدایی را رها کرده اند و متأسفانه بخشی از موضع گیری های آنها یا مشاوران شان به جای آن که در مسیر تنش زدایی باشد در مسیر تنش زایی است.

وی سیاست خارجی را نیازمند تعادل منطقه ای و فرامنطقه ای خواند و افزود: دولت آقای روحانی یکجانبه گرایی در حوزه سیاست خارجی داشت چون بیش از حد به برجام و مناسبات اروپایی-آمریکایی متکی و گسترش روابط در حوزه منطقه رها بود اما دولت سیزدهم برعکس عمل می کند بیشتر اتکایش به حوزه منطقه است و عرصه دیپلماسی بین المللی رها شده و در منطقه بیشتر آمدوشد وجود دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم تأکید کرد: کشورها حوزه های مختلف قدرت دارند و چالش ممکن است در هر سطحی ادامه پیدا کند ولی وزارت خارجه در هر شرایطی مسئول کاهش تنش ها است و در وضعیت کنونی بهتر باید آن را انجام دهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها