پمپئو: نتانیاهو به خاطر منافعش دروغ می‌گفت

کد خبر: 1201407

مایک پمپئو وزیر خارجه و رئیس اسبق سرویس جاسوسی آمریکا، نتانیاهو را متهم به دروغگویی کرد.

پمپئو: نتانیاهو به خاطر منافعش دروغ می‌گفت

به گزارش رادیو فردا، پمپئو که ظاهراً دارد برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا آماده می‌شود، در کتاب زندگی‌نامه خود نوشته است که بنیامین نتانیاهو برای منافع سیاسی، دروغ می‌گفت.

به نوشته سایت خبری آی‌ان‌ان، سایت شبکه هفت اسرائیل، پمپئو با حمله به نتانیاهو افزود که او عامدانه و در حالی که می‌دانست دروغ می‌گوید، از وجود اتحاد دفاعی بین اسرائیل و آمریکا سخن گفت. مایک پمپئو به یک رویداد مشخص در سال ۲۰۱۹ پس از یک دیدار میان آن دو در پایتخت پرتغال اشاره کرده است. او می‌نویسد: «نتانیاهو عمداً از تعهدی غیرواقعی برای ترویج اتحاد دفاعی ما حرف می‌زد، تنها به دلایل سیاسی که در راستای منافع او بود؛ داستان خوبی گیر آورده بود».

مایک پمپئو ماجرای مراجعه فوری نتانیاهو به او برای جلوگیری از برنامه مورد نظر جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ در قبال اورشلیم را نیز شرح داده و نوشته است که نتانیاهو نگران بود کوشنر از برخی منافع اسرائیل در قبال اورشلیم به خاطر صلح در خاورمیانه صرفنظر کرده باشد.

متهم کردن نتانیاهو به دروغگویی از سوی پمپئو در حالی است که خود پمپئو، چند سال قبل در دانشگاه «ای‌اندام» تگزاس گفته بود: «زمانی که رئیس سازمان ‌CIA بودم، دروغ می‌گفتیم و تقلب و دزدی هم می‌کردیم. این کارها یادآور افتخارات تجربه آمریکایی است».

رادیو فردا همچنین به نقل از رسانه‌های صهیونیستی نوشت: رسانه‌های اسرائیل کماکان بخش عمده مطالب خود را به سیاست‌های دولت جدید بنیامین نتانیاهو و افزایش چشم‌گیر مخالفت‌ها با آن اختصاص داده و این کشمکش سیاسی را از ابعاد گوناگون بررسی می‌کنند به‌ویژه آنکه نتانیاهو این هفته ناچار شد، به گفته خود، «با قلبی سنگین و تأثری عمیق» در راستای اجابت به حکم دادگاه عالی اسرائیل، ارشد‌ترین وزیر دولت تازه خود، خاخام آریه درعی را برکنار کند. این ماجرا از نظر ابعاد مختلف آن و اثراتش بر پایه‌های ائتلاف دولت، هنوز در کانون توجه مطبوعات است.

پروفسور یارون، رئیس بانک مرکزی اسرائیل که اظهار نظر او در امور سیاسی امری نادر است، این هفته هشدار داد که دور شدن اسرائیل از معیارهای دموکراسی، در صورت عملی شدن طرح «اصلاحات قضایی» که مورد نظر نتانیاهو است، ممکن است اعتباری را که جهان برای اقتصاد اسرائیل قائل است، خدشه‌دار کند و رتبه اعتباری کشور نزد نهادهای بین‌المللی کاهش یابد. ده‌ها تن از اقتصاددانان اسرائیل نیز در این راستا نامه‌ای برای بنیامین نتانیاهو فرستادند.

سایت «ماکو» متعلق به شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، به مردم توضیح داد که کاهش رتبه اعتباری اسرائیل بر وضعیت آحاد اتباعش اثر منفی خواهد گذاشت و تک‌تک مردم عقوبت آن را در سفره خود احساس خواهند کرد، آن هم در زمانی که هزینه‌های زندگی به‌شدت افزایش یافته و بسیاری از مردم مخصوصاً جوانان از رسیدن به توانایی مالی که امکان خرید یک آپارتمان را به آنها در زندگی‌شان بدهد، ناامید کرده است. سفیر اسرائیل در کانادا نیز این هفته اعلام کرد که با دولت بنیامین نتانیاهو اختلاف دارد و از سفارت کنار می‌رود.

روزنامه ‌هاآرتص نیز مقاله نوشته جرولد نادلر، عضو ارشد کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، را منتشر کرد که نوشته‌است دوره کنونی کنگره آمریکا دارای بیش‌ترین شمار یهودی است اما اصلاحات قضایی «ضددموکراتیک» پیشنهادی بنیامین نتانیاهو روابط اسرائیل و آمریکا را عمیقاً با مخاطره روبه‌رو می‌کند.

هاآرتص در مقاله دیگری نوشت: روابط ویژه آمریکا و اسرائیل به خاطر برنامه‌های داخلی نتانیاهو دارد به سوی فروپاشی گام برمی‌دارد.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها