وال‌استریت ژورنال: رژیم صهیونیستی مسئول حمله به تأسیسات اصفهان است

کد خبر: 1201850

پدافند موفق علیه «ریزپرنده‌ها»؛ یک کوادکوپتر ساقط، دومی دفع و ریزپرنده سوم صید شد

وال‌استریت ژورنال: رژیم صهیونیستی مسئول حمله به تأسیسات اصفهان است

ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه شامگاه هشتم بهمن‌ برخی منابع محلی در استان اصفهان از شنیده ‌شدن صدای انفجار در محدوده خیابان «خانه اصفهان» خبر دادند و محل دقیق وقوع این انفجار را در یکی از مراکز نظامی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کردند. به گزارش ایسنا، با انتشار این خبر در رسانه‌های محلی و بازنشر آن در شبکه‌های اجتماعی، محمدرضا جان‌نثاری معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان در گفت‌وگویی با شبکه خبر سیما علت وقوع این انفجار را حمله‌ای به مرکز نظامی وابسته به وزارت دفاع اعلام کرد و افزود: خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته است اما خسارات وارده در دست بررسی است. ساعاتی بعد معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان در توضیح جزئیات این حادثه گفت: چند ریزپرنده به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در حاشیه شهر اصفهان حمله کردند، اما با پدافند قدرتمندی که در آن منطقه وجود دارد، یکی از آن ریزپرنده‌ها سرنگون شد و دو ریزپرنده دیگر نیز به تله پدافندی گرفتار و مجبور شدند خودشان را منفجر کنند. فقط به سقف یکی از سوله‌های این مجموع خسارت جزئی وارد شده، اما در توانمندی و کار مجتمع خللی ایجاد نشده و اکنون این مجموعه به کار خود ادامه می‌دهد. محمدرضا جان‌نثاری افزود: صدای انفجاری که شنیده شده، صدایی بود که پدافند در منطقه، یکی از ریزپرنده‌ها را مورد اصابت قرار داد.

بیانیه وزارت دفاع در خصوص حادثه

ساعتی بعد، وزارت دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح نیز با انتشار اطلاعیه‌ای علت انفجار را «حمله ناموفق با استفاده از ریزپرنده» به یکی از مجتمع‌های کارگاهی این وزارتخانه اعلام کرد که طبق این اطلاعیه با تکیه بر تمهیدات پدافندی، یکی از آنها مورد اصابت پدافند هوایی مجتمع و دو فروند دیگر نیز در تله‌های پدافندی گرفتار و منفجر شدند. وزارت دفاع در بخش دیگری از این اطلاعیه با تأکید بر اینکه این تهاجم ناموفق تلفات جانی نداشته است، درباره میزان آسیب واردشده به این مرکز نظامی، اعلام کرده است: این حادثه آسیب جزئی به سقف کارگاه وارد کرده که به فضل الهی خللی در تجهیزات و مأموریت‌های مجموعه ایجاد نکرده است. در فضای مجازی و کانال‌‎های خبری نیز تصویری با شرح «عکس ماهواره‌ای از محلی که مورد حمله ناموفق پهپادی قرار گرفت» منتشر شد که مؤید وارد شدن آسیب جزئی به این مرکز نظامی بوده است.

چرایی خسارت به مجتمع

ایرنا به نقل از منابع آگاه در خصوص جزئیات این حادثه خبر داد، در این حمله از سه فروند ریزپرنده از نوع کوادکوپتر پیشرفته مجهز به «بمبلت» (ریز بمب) استفاده شده است و عوامل حفاظت پیرامونی مجموعه پس از تشخیص پرواز کوادکوپترها با تجهیزات در اختیار از جمله سلاح و سامانه‌های جنگ الکترونیک اقدام به مقابله با این پرنده‌ها می‌کنند که موفق به ساقط کردن یک فروند از آنها می‌شوند. یک فروند از این کوادکوپترها حین مقابله، لینک ارتباط GPS خود را در اثر جمینگ از دست می‌دهد و همین موضوع منجر به سقوط آن و برخوردش با سقف سوله می‌شود که فیلم منتشر شده در فضای مجازی از لحظه اصابت هم مربوط به این کوادکوپتر است که پس از اخلال در ارتباط آن و سقوطش به سقف سوله برخورد می‌کند. این مجموعه پیش‌تر نیز تجربه موردی مشابه را داشته و تمهیدات در نظر گرفته شده پس از آن حادثه منجر به این می‌شود که خسارت قابل توجهی در این حمله به کارگاه‌ها و سوله‌های آن وارد نشود. همچنین یک فروند دیگر از این کوادکوپترها که در حین عملیات مقابله آسیب کمتری دیده در اختیار نیروهای حفاظتی مستقر در مجموعه قرار گرفته است.

ادعای رسانه‌های صهیونیستی

رسانه‌های غربی اسرائیلی ضمن آنکه رژیم صهیونیستی را مسئول این حمله معرفی کردند تلاش کردند تا این عملیات شکست خورده را که به یک فاجعه برای آنها تبدیل شده است به عنوان حمله موفق معرفی نمایند.

روزنامه وال‌استریت ژورنال در خبری اختصاصی به نقل از مقام‌های امریکایی و افراد آگاه مدعی شد اسرائیل مسئول حمله صورت گرفته به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان است. روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نیز از حمله به تأسیسات ایران با عنوان یک موفقیت فوق‌العاده یاد کرد. این روزنامه نیز با اشاره به شباهت حملات پیشین رژیم صهیونیستی تلویحاً این حمله را به عنوان اقدام صهیونیست‌ها معرفی کرد.

روزنامه «نیویورک تایمز» هم گزارش داد، پهپادهایی که صنایع نظامی در اصفهان را هدف قرار دادند به احتمال بسیار از درون خاک ایران به پرواز درآمده بودند. بنا به این گزارش، پهپادهای «کوادکوپتر» که در عملیات اصفهان به کار گرفته شدند، برد کوتاهی دارند و به نظر می‌آید برای انجام عملیات مذکور، از داخل خاک ایران به پرواز درآمدند. نیویورک تایمز، طرف حمله‌کننده و پشتیبان این تهاجم پهپادی را مشخص نکرد اما تأکید کرد که شهر اصفهان از مرزهای ایران بسیار دور است، به همین دلیل برنامه‌ریزی برای این حمله از درون خاک ایران منطقی به نظر می‌رسد.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها