قالیباف در دیدار با ذاکرزاده، رئیس مجلس تاجیکستان:

مشکلات حوزهٔ مالی میان ایران و تاجیکستان باید حل‌وفصل شود / موانع گمرک و ویزا برداشته شود تا تجارت رونق بگیرد

کد خبر: 1201902

در سال‌های اخیر روابط دوستانه‌ای با تاجیکستان برقرار کرده‌ایم و امیدواریم چند سال تعلیق روابط را جبران کند

مشکلات حوزهٔ مالی میان ایران و تاجیکستان باید حل‌وفصل شود / موانع گمرک و ویزا برداشته شود تا تجارت رونق بگیرد

 محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در دیدار با محمدطاهر ذاکرزاده، رئیس مجلس تاجیکستان: در سال‌های اخیر روابط صلح‌آمیز و دوستانه‌ای با تاجیکستان برقرار کرده‌ایم که امیدواریم چند سال تعلیق روابط را جبران کند، امیدواریم همکاری‌های پارلمانی بتواند به توسعه روابط کمک کنند.

 تفاهم‌نامه‌ها و اسنادی که در جریان نشست تاجیکستان میان دو کشور به امضا رسید به توسعه روابط بسیار کمک خواهد کرد که البته نیازمند پیگیری از سوی دولت، پارلمان و کمیسیون مشترک اقتصادی است تا گذشته را جبران کند.

تحولات منطقه‌ای و جهانی که باعث شده حجم مبادلات تجاری بزرگی از حوزه شرق آسیا و آسیای میانه به سمت اروپا برود، ازاین‌رو ایجاد کریدور شمال-جنوب بسیار مهم است و توسعه همکاری‌ها شرایط خوب و استثنایی را ایجاد می‌کند که باید با تسهیل روابط این موضوع را پیگیری کنیم تا اگر جایی کار به زمین‌مانده است آن را برطرف کنیم.

مشکلات حوزهٔ مالی میان ایران و تاجیکستان باید حل‌وفصل شود

 دو کشور به لحاظ فرهنگی به‌صورت استثنایی با یکدیگر در ارتباط هستند و اشتراکات دارند، این روابط به‌خصوص در حوزه فناوری‌ها و دانش‌بنیان فرصت خوبی برای همکاری‌های جدی ایجاد کرده است و ما از طریق پارلمان و دولت این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا امور با سرعت بیشتری پیش برود.

 مشکلات حوزه مالی باید حل‌وفصل شود و باید این موضوع را جزء موارد مورد تأکید گروه‌های دوستی پارلمانی قرار دهیم تا به‌خصوص مسائل حوزه اتاق بازرگانی برطرف شود چراکه امنیت سرمایه‌گذار مهم است و هرکجا احساس کند نمی‌تواند روان کار کند، علاقه‌مندی او به سرمایه‌گذاری نیز کاهش می‌یابد.

 حضور بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری را بسیار مهم ارزیابی می‌کنم، ازاین‌رو باید دل سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری گرم و به قول‌ها، وعده‌ها و قرارهایی که گذاشته می‌شود، عمل کرد.

موانع گمرک و ویزا باید برای تجار و رانندگان برطرف یا حتی برداشته شود تا تجارت رونق بگیرد

انعکاس مطالب و پیگیری آن‌ها به‌خصوص زمانی که حتی از طریق یک تماس تلفنی ممکن است برطرف شود، باید مورد پیگیری رؤسا قرار گیرد. گاهی یک موضوع ساده ۶ ماه معطل تشکیل یک جلسه می‌شود درحالی‌که می‌توان با یک تماس تلفنی ساده، آن را برطرف کنیم که در حوزه سرمایه‌گذاری اثرگذار خواهد بود.

 باید موضوعات تجاری اعم از گمرک و ویزا برای تجار و رانندگان برطرف و حتی برداشته تا تجارت تسهیل شود، در حال حاضر باید برای انتقال چند ده میلیون تن بار از مسیر کشور شما به سمت بنادر جنوبی همچون بندر چابهار، بندرعباس و بندر امام (ره) در ایران برنامه‌ریزی کرد و در این زمینه، برقراری روابط و روان شدن امور، ضروری است.

رئیس مجلس تاجیکستان: سال‌های اخیر را سال‌های ارزشمندی برای برقراری روابط میان تاجیکستان و ایران می‌دانم

محمدطاهر ذاکرزاده، رئیس مجلس تاجیکستان در دیدار با محمدباقر قالیباف: سال‌های اخیر را سال‌های ارزشمندی برای برقراری روابط میان تاجیکستان و ایران میدانم که رفت‌وآمد میان دو کشور نیز افزایش‌یافته و لازم دانست که در جریان این رفت‌وآمدها باید فضایی برای حضور سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی در دو کشور فراهم شود.

 همچنین ما به پیشنهاد و با همکاری شما، کشاورزی را در جنوب کشور توسعه دادیم چراکه همان‌طور که می‌دانید تا پیش از آن مزارع ما بسیار کم بود.

 دنیای امروز نیازمند حل مسائل جهانی بوده که مهم‌ترین آن امنیت است، تاجیکستان در همه سازمان‌های بین‌المللی درباره منطقه افغانستان و ضرورت برقراری امنیت در آن صحبت می‌کند و معتقد است باید دولتی در این کشور ایجاد شود که امنیت را ایجاد کند و بر این باوریم که این کشور نیازمند دولت فراگیر است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها