نا امید از آشوب به دنبال مذاکره

کد خبر: 1202087

نماینده امریکا در امور ایران اعلام کرد واشنگتن آماده تداوم مذاکرات غیرمستقیم با ایران است

نا امید از آشوب به دنبال مذاکره

رابرت مالی بدون اشاره به نقش این کشور در آشوب‌های اخیر: ما به دنبال تغییر نظام نیستیم چون به‌نظرم به اندازه کافی تجربیات غم‌انگیز برای مهندسی تغییر رژیم بویژه در خاورمیانه کسب کرده‌ایم

 درحالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی امریکا معطل مانده است، نماینده ویژه این کشور ادعای دیپلماسی در قبال ایران را تکرار کرد و گفت که واشنگتن آماده تداوم مذاکرات غیر مستقیم با ایران است.

به گزارش ایرنا، رابرت مالی این ادعا را در گفت‌وگو با برنامه هارد تاک شبکه بی‌بی‌سی مطرح کرد و مدعی شد: «دیپلماسی هرگز به پایان نمی‌رسد حتی در شرایطی که ما سرگرم اقدامات دیگر هستیم شامل تحریم، اعمال فشار، مقابله با اقدامات ایران در منطقه و بسیج کردن جامعه جهانی. مذاکرات غیرمستقیمی را با ایران داشتیم و علناً اعلام کردیم که آماده‌ایم مذاکرات غیرمستقیم را ادامه دهیم. اما در عین حال برای توقف اقدامات خشونت آمیز ایران و یا محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران تردید نخواهیم کرد. بنابراین موضوع بر سر دیپلماسی یا سایر گزینه‌ها نیست؛ موضوعات با همدیگر پیگیری می‌شوند.»

 اعتراف به ناتوانی در براندازی

مالی در بخش دیگری از  این گفت‌وگو عنوان کرد که ایالات متحده به حمایت از کسانی که او معترض ایرانی نامید، ادامه می‌دهد. وی با این حال مدعی شد: «ما به دنبال تغییر نظام نیستیم چون به‌نظرم به اندازه کافی تجربیات غم‌انگیز برای مهندسی تغییر رژیم، بویژه در خاورمیانه کسب کرده‌ایم.» نماینده امریکا بر همین اساس ادعا کرد که این کشور از طریق اعمال تحریم‌های بیشتر و بسیج‌کردن جامعه جهانی علیه ایران فشار وارد خواهد کرد اما در ظرفیتی نیست که اقدامات بیشتری صورت دهد.

نماینده امریکا درباره خبر ادعایی گفت‌وگو با سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک هم گفت که پیام‌ها میان ایران و امریکا در خصوص مسائل مختلف جریان دارد. وی گفت: «من وارد نحوه انتقال این پیام‌ها نمی‌شوم اما تردیدی وجود ندارد که ما راه‌هایی را داریم که اطمینان حاصل کنیم ایران از دیدگاه‌های ما مطلع است.»

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد هم پیشتر اخبار منتشر شده مبنی بر دیدار امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با «رابرت مالی» نماینده ویژه امریکا در امور ایران را نادرست اعلام کرد.مالی در بخش پایانی این گفت‌وگو عنوان کرد که دولت سابق امریکا از فشار حداکثری به عنوان یک اقدام یکجانبه استفاده کرد تا ایران را به نقطه تغییر حکومت بکشاند. وی با بیان اینکه «مطالباتی که مایک پمپئو وزیر  خارجه سابق (امریکا) مطرح کرده بود، درخواست‌های واقعی نبود که ایران تحت هیچ شرایطی بخواهد آنها را بپذیرد» ادعا کرد: «اما رویکرد ما متفاوت است. ما تمام تلاش‌های ممکن را صورت دادیم که به توافق برگردیم. از ایران می‌خواهیم که به تعهداتش بازگردد و از روسیه در جنگ (اوکراین) حمایت نکند.»

سفر بلینکن به منطقه

 این صحبت‌ها درحالی است که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا  نیز تور سه روزه خود به خاورمیانه را آغاز کرده و موضوع ایران را یکی از اصلی‌ترین موضوعات در  جریان رایزنی‌های خود قرار داد. بلینکن در این سفر چند روزه به قاهره، تل‌آویو و رام‌الله سفر می‌کند و دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را در دستور کار دارد. وزیر خارجه امریکا در گفت‌و‌گویی با شبکه «العربیه» کوشید مواضع چند روز پیش کشورش در قبال مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین را تعدیل و بار دیگر دیپلماسی را بهترین راه برای تعامل با پرونده هسته‌ای ایران توصیف کند. او با نادیده گرفتن رویکرد هفته‌های اخیر ایالات متحده در حمایت سازماندهی شده از ناآرامی‌ها و اغتشاشات ایران که با هدایت جریان‌های تجزیه طلب و برانداز بروز یافته بود، این ادعا را هم مطرح کرد که این وقایع ارتباطی به امریکا و دیگر کشورها ندارد و واشنگتن نمی‌خواهد جمهوری اسلامی ادعا کند ایالات متحده مسئول اعتراض‌ها در ایران است. «بلینکن» همچنین فراموش نکرد که ادعای واهی پیرامون مشارکت ایران در جنگ اوکراین بر سر پهپادها و همچنین روی میز بودن همه گزینه‌ها را تکرار کند.

سیاست راهبردی فریب

این اظهارات بلینکن  و مالی در حالی مطرح می‌شود که بارها پیش از این مقامات ارشد دولت بایدن مدعی شدند که به جای تمرکز بر حل‌وفصل توافق هسته‌ای و چاره‌اندیشی برای بازگشت به تعهدات خود، بر «ناآرامی‌های ایران» تمرکز دارند. تناقض‌گویی‌ها دراین‌باره اما سیاست چماق و هویج و راهبرد فریب امریکا را یادآور می‌شود. چه آنکه همزمان با موضع‌گیری بلینکن و رابرت مالی، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تصریح کرد که تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران توسط این اتحادیه اوضاع را دشوارتر می‌کند. اظهاراتی که نشان می‌دهد این مقام ارشد اروپایی تا چه اندازه به تبعات اجرایی شدن این اقدام بر روند مذاکرات و همچنین بروز واکنش تلافی جویانه ایران وقوف دارد و از سوی دیگر نیاز غرب بر توافق با ایران پس از پذیرش تمام هزینه‌های سیاست‌های ضدایرانی ماه‌های اخیر را عیان‌تر می‌کند.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها