الجزیره مدعی شد

شمارش معکوس برای پاسخ به صهیونیست ها

کد خبر: 1202088

گروه سیاسی/ پس از آنکه شامگاه هشتم بهمن 1401 ریزپرنده‌ها در حمله به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان ناکام ماندند روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات امریکایی، رژیم صهیونیستی را مسئول این مسأله عنوان کرد. روز گذشته نیز خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام امریکایی که اشاره‌ای به نام او نشده است گزارش داد که رژیم صهیونیستی در حمله پهپادی ناموفق به اصفهان دست داشته است.

شمارش معکوس برای پاسخ به صهیونیست ها

رسانه‌های صهیونیستی مانند جروزالم پست اما از حمله ناموفق به تأسیسات ایران با عنوان یک «موفقیت فوق‌العاده» یاد کردند. این روزنامه اسرائیلی با قلب واقعیت مدعی شده است چهار انفجار در این سایت علیه تأسیساتی که سلاح‌های پیشرفته تولید می‌کند رخ داده و این انفجارها خساراتی بسیار فراتر از «تخریب جزئی سقف» را رقم زده است.

تلاش رسانه‌های صهیونیستی برای دستاوردسازی از این حمله تروریستی ناموفق باعث شد یک مقام مسئول ایرانی در گفت‌وگو با الجزیره توضیحاتی در این خصوص ارائه دهد. به گزارش فارس، وی تصریح کرد: «حمله اصفهان موفقیت آمیز نبود و سخنان منابع اسرائیلی صرفاً تبلیغاتی و برای سرپوش گذاشتن بر این شکست است. نشانه‌های عملی اولیه حاکی از دست داشتن اسرائیل در حمله به اصفهان است و تحقیقات باید ادامه یابد.» این مقام مسئول ایرانی تصریح کرد که احتمالات موجود نشان می‌دهد که ریزپرنده‌ها از داخل ایران و از نزدیکی محل هدف بلند شده‌اند.

وی افزود: «اسرائیل به‌خوبی می‌داند که پاسخ آن را دریافت خواهد کرد و این همان چیزی است که پیش از این نیز به دور از هرگونه سروصدا و اظهار نظرهای متوالی اتفاق افتاده است. واشنگتن از این حمله فاصله می‌گیرد، زیرا می‌داند که آن شکست خورده و تهران را مجبور به تغییر سیاست‌هایش نخواهد کرد. کسانی هستند که با آتش بازی می‌کنند. ما تردیدی نداریم که اگر برای آغاز یک جنگ منطقه‌ای تصمیم بگیرند خودشان نخستین کسانی هستند که خواهند سوخت.»

 واقعیت از نگاه تصاویر ماهواره‌ای

ادعاهای صهیونیست‌ها و موفق جلوه دادن این عملیات شکست خورده درحالی است که تصاویر منتشر شده هم نشان می‌دهد هیچ آسیبی به کارگاه وزارت دفاع وارد نشده و کارکنان آن همچنان در فضایی ایمن مشغول فعالیت هستند. در همین خصوص تارنمای دیفنس اکسپرس، براساس تصاویر ماهواره «اسکای سَت» که سایت Planet Lab آن را در ساعت ۱۰:۱۰ صبح به وقت محلی بعد از این حمله منتشر کرده است، عنوان کرد که هیچ آسیب قابل مشاهده‌ای در این تأسیسات دیده نمی‌شود. به گزارش ایرنا، این سایت علاوه بر این عکس که روز ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) گرفته است، عکس قبلی این سایت که در روز ۲۶ نوامبر ۲۰۲۲ (۵ آذر ماه) گرفته شده را نیز منتشر کرده و تأکید کرد که با مقایسه این دو تصویر به نظر نمی‌رسد که هیچ خسارت قابل توجهی به این تأسیسات وارد شده است.

اعلام موضع امریکا و اتحادیه اروپا

با توجه به حساسیت مسأله، امریکا پس از این حادثه اعلام موضع کرد تا از هرگونه اقدام احتمالی متقابل و انتقام گیری در امان بماند. خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی پنتاگون خبر داد که نیروی نظامی امریکا در حملات به ایران شرکت نکرده است. پیش‌تر نیز یک مقام امریکایی به خبرنگار شبکه صهیونیستی کان گفته بود که امریکا عملیاتی در داخل ایران نداشته است. به گزارش فارس، پیتر استانو سخنگوی اتحادیه اروپا در امور خارجه و سیاست امنیتی دیروز گفت: اتحادیه اروپا نمی‌داند چه کسی پشت حمله اخیر در اصفهان است اما از همه طرف‌ها می‌خواهد از تشدید بیشتر در منطقه خودداری کنند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این مقام اروپایی به خبرنگاران گفت: «اخباری را که از ایران می‌آید دنبال می‌کنیم. نمی‌دانیم چه کسی پشت حمله بود. نمی‌دانیم دقیقاً چه اتفاقی افتاده است.» وی افزود: «اتحادیه اروپا  از همه طرف‌ها می‌خواهد از هر اقدامی که می‌تواند باعث تشدید تنش‌های موجود در منطقه شود، خودداری کنند.»

احضار کاردار اوکراین به وزارت خارجه

با آنکه کشورهای غربی بخصوص امریکایی‌ها تلاش دارند تا به هر صورت از دست داشتن در این خرابکاری اعلام برائت نمایند و از عواقب آن و حق مشروع اقدام تلافی جویانه ایران دور بمانند مقامات اوکراینی اظهاراتی کینه توزانه را مطرح کردند. میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین در صفحه توئیتر خود مدعی شد که حمله صورت گرفته به مجتمع کارگاهی در اصفهان «ارتباط مستقیم» با جنگ اوکراین دارد. وی همچنین خطاب به ایران نوشت: ما به شما هشدار دادیم و منطق جنگ به هیچ کس رحم نمی‌کند.

در پی انتشار موضع عجیب و مغرضانه از سوی مشاور دفتر ریاست‌ جمهوری اوکراین در رابطه با اقدام تروریستی علیه تأسیساتی در اصفهان، کاردار سفارت این کشور توسط رئیس اداره سیاسی در حوزه اوراسیا به وزارت امور خارجه احضار شد. به گزارش ایسنا، مسؤل ایرانی ضمن تسلیم یادداشت رسمی به کاردار سفارت اوکراین، خواستار توضیح رسمی و فوری از سوی دولت اوکراین در این رابطه شد. کاردار اوکراین ضمن ابراز امیدواری از عدم تکرار چنین مواضعی، اظهار داشت: مراتب را فوراً به دولت متبوع خود منعکس و پاسخ دریافتی را به وزارت امورخارجه ارائه خواهد کرد.

پس از این ناصر کنعانی با محکوم کردن موضع خصمانه و تحریک آمیز مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین، اظهارات وی در خصوص اقدام مخرب اخیر علیه یک مرکز نظامی در اصفهان را مشکوک توصیف کرد و خواستار توضیح رسمی و شفاف دولت اوکراین در این رابطه شد.

کنعانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حقوق مشروع و قانونی خود را برای اقدام متقابل نسبت به طرف‌هایی که در اقدامات خلاف حقوق بین‌الملل مشارکت داشته‌اند محفوظ می‌دارد.  

محکومیت حمله توسط کشورهای دوست

کشورهای مختلف نیز در پیام‌هایی جداگانه حمله اخیر را محکوم کردند.  وزارت خارجه روسیه دیروز در بیانیه‌ای گفت: «مسکو حمله تحریک‌آمیز پهپادی به تأسیسات دفاعی در ایران را بشدت محکوم می‌کند. حملات به تأسیسات نظامی ایران باعث تنشی غیرقابل کنترل خواهد شد.» «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز گفت: «سرویس‌های ویژه روسیه در حال تجزیه و تحلیل اطلاعات درباره حملات پهپادی اخیر به ایران هستند. در هر صورت، ما چنین اقداماتی را علیه یک کشور مستقل محکوم می‌کنیم.»وزارت خارجه سوریه هم طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «سوریه ضمن محکومیت تلاش ناموفق برای حمله یکی از مجتمع‌های صنعت دفاعی ایران در اصفهان، با رهبری، دولت، ارتش و مردم ایران ابراز همبستگی می‌کند.» در ادامه این بیانیه آمده است: «سوریه خواستار مجازات طرف‌هایی است که در پشت صحنه این جنایت هستند، چرا که امنیت و ثبات منطقه و جهان را تهدید می‌کنند و به آنها در مورد عواقب اقدامات تهاجمی و تحریک آمیز خود هشدار می‌دهد. دمشق همچنین خواستار محاکمه فردی است که دست به این اقدام بزدلانه زده است.»

حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس نیز در اظهاراتی تأکید کرد که این جنبش حمله اخیر به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع ایران در اصفهان را محکوم می‌کند. وی گفت که این تجاوز در راستای خدمت به منافع رژیم صهیونیستی و اهداف توسعه‌طلبانه آن است.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها