وزیر نفت: توانستیم سرمای سخت و کم سابقه را مدیریت کنیم

کد خبر: 1202099

وزیر نفت تاکید کرد: با همکاری مردم و همه دستگاه‌ها توانستیم دوره سخت و طولانی سرمای ماندگار و کم سابقه را مدیریت کرده و در حال عبور از آن هستیم.

وزیر نفت: توانستیم سرمای سخت و کم سابقه را مدیریت کنیم

 جواد اوجی وزیر نفت در جلسه علنی امروز (سه شنبه، ۱۱ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مالک شریعتی نماینده تهران پیرامون اقدامات وزارت نفت در اجرای تکالیف قانونی خود در بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر ساماندهی توزیع گاز مایع برای خانوار و خودروها، اظهار داشت: باید بگویم قولی که از این تریبون به نمایندگان دادم، به لطف و عنایت الهی محقق شده و توانستیم دوره سخت و طولانی سرمای ماندگار و کم سابقه را مدیریت کرده و در حال عبور از آن هستیم.

وی بیان کرد: قطعاً این موفقیت جز با لطف پروردگار، همراهی مردم صبور و حمایت نمایندگان و همکاری دستگاه‌های مختلف حاصل نمی‌شد. در سرمای کم سابقه گاز مصارف خانگی در مناطق شهری و روستایی که بالغ بر ۲۶ میلیون مشترک را دربرمی‌گیرد، تأمین شد و خوشبختانه با تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها نیز در حوزه خانگی با خاموشی مواجه نشدیم.

وزیر نفت ادامه داد: امیدوارم با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی به زودی مشکل ناترازی گاز در کشور برطرف شود تا بتوانیم درآمد بیشتری از محل صادرات گاز با فرآورده‌های نفتی داشته باشیم.

اوجی تصریح کرد: در حوزه اقدامات صورت گرفته برای LPG سوز کردن خودروها باید بگویم که اکنون ۲.۲ میلیون تن LPG در پالایشگاه نفتی، ۵.۶ میلیون تن در پالایشگاه گازی و چهار میلیون تن در پتروشیمی‌ها تولید می‌شود و در این دولت بیش از ۵۰ درصد نسبت به دوره آخر دولت دوازدهم صادرات LPG افزایش داشته است.

وزیر نفت متذکر شد: پس از آنکه مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص LPG سوز کردن ابلاغ شد، وزارت نفت سریع پیش نویس آئین‌نامه اجرایی آن را تهیه کرد و آن را به دولت تقدیم کرد. این آئین‌نامه در کمیسیون‌های مختلف بررسی شد و هم باید نظر سازمان محیط زیست و هم نظر سازمان ملی استاندارد در خصوص آن گرفته شود.

وی تاکید کرد: در آبان‌ماه امسال در هیأت دولت آئین‌نامه LPG سوز کردن خودروها به تصویب رسید از سوی دیگر قیمت گاز LPG برای خودروها در ستاد تنظیم بازار نیز مصوب شد. با مکاتباتی که با سازمان ملی استاندارد داشتیم اکنون باید نظر این سازمان در خصوص استانداردهای جایگاه سوخت LPG و استانداردهای خودروهای LPG سوز اعلام شود. نظر سازمان ملی استاندارد هم برای خودروها هم برای جایگاه‌ها مهم است، چرا که این کار جدید بوده و تاکنون به صورت استاندارد نه در خودروها و نه در جایگاه‌ها انجام نشده است.

اوجی اظهار داشت: وزارت نفت تکالیف قانونی خود را برای LPG سوز کردن خودروها انجام داده است و هم آئین‌نامه آن در دولت مصوب شده و قیمت هر کیلوگرم LPG جهت استفاده خودروها در ستاد تنظیم بازار به تصویب رسیده است. اکنون نیز منتظر نظر سازمان استاندارد و محیط زیست هستیم، اما در همین زمان به سرمایه گذاران نیز فراخوان داده‌ایم. به محض این‌که سازمان ملی استاندارد شیوه‌نامه و دستورالعمل برای جایگاه‌ها و خودروهای LPG اعلام کند، سریعاً اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

وزیر نفت گفت: این سوخت به عنوان سوخت سوم علاوه بر بنزین و نفت گاز در خودروها استفاده خواهد شد. وزارت نفت در حوزه LPG گام‌های خوبی برداشته است و درآمدهای صادراتی خوبی از این بخش داشته‌ایم. وزارت نفت تکالیف خود را برای LPG سوز کردن خودروها انجام داده که این کار نقش مهمی در تأمین سوخت خودروها به ویژه اتوبوس‌های درون شهری خواهد داشت و از آلودگی هوا جلوگیری می‌کند./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها