بررسی یک نظرسنجی معنادار در آمریکا

انتخابات 2024 منهای ترامپ و بایدن

کد خبر: 1202388

بیش از سه چهارم مردم آمریکا یعنی 77 درصد، احساس می کنند که ترامپ در نحوه رسیدگی به پرونده های طبقه بندی شده نامناسب عمل کرده است، در حالی که 64 درصد در مورد بایدن هم همین را می گویند.

انتخابات 2024 منهای ترامپ و بایدن

گروه سیاست سایت فردا/ حنیف غفاری: نظرسنجی موسسه «آیپسوس» در آمریکا نشان می دهد که  اکثریت شهروندان این کشور، هر دوی بایدن و ترامپ را در ماجرای پنهانسازی اسناد مقصر قلمداد می کنند. به عبارت بهتر، روسای جمهورکنونی و قبلی آمریکا هر دو نسبت به پنهانسازی اسناد محرمانه و فوق محرمانه در منازل شخصی و دفاتر کار ایالتی خود متهم شده اند. تجربه سالهای گذشته نشان می دهد که هر دو پرونده در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 مفتوح خواهد بود. همین مسئله، فرضیه حذف هر دوگزینه ( بایدن و ترامپ) از رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آتی را شدت بخشیده است. البته در این میان، احتمال حذف ترامپ تا حدودی از بایدن بیشتر است اما این به معنای وجود حاشیه ای امن برای رئیس جمهورکنونی آمریکا نیست.

بیش از سه چهارم مردم آمریکا یعنی 77 درصد، احساس می کنند که ترامپ در نحوه رسیدگی به پرونده های طبقه بندی شده نامناسب عمل کرده است، در حالی که 64 درصد در مورد بایدن هم همین را می گویند. انتظار می رود محکومیت در راستاینگاههای  حزبی باشد، به طوری که 96 درصد از دموکرات ها می گویند که رفتار ترامپ با اسناد طبقه بندی شده  صحیح نبوده و این میزان در بین جمهوریخواهان 47 درصد بوده است. در مقابل، 89 درصد از جمهوریخواهان معتقدند که بایدن در پنهانسازی اسناد خاص در منزل و محل کارخود، دچار خبط بسیار بزرگی شده است. در مقابل، 38 درصد از دموکراتها معتقدند که رئیس جمهورکشورشان در این خصوص اشتباه کرده است! نکته جالب توجه اینکه  حدود دوسوم رای دهندگان مستقل، ( 66 درصد ) معتقدند که اتهام هر دو نفر( بایدن و ترامپ) سنگین بوده و در این خصوص توجیهی وجود ندارد.

رمزگشایی از آنچه در درون آمریکا می گذرد، چندان پیچیده نیست! گذار شهروندان آمریکایی از دوگانه"بایدن-ترامپ"کلید خورده و هر اندازه به انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 نزدیک تر می شویم، این روند تشدید می گردد. شاید در این معادله، بهترین راه برای سران هر دو حزب سنتی آمریکا"حذف هر دوگزینه"باشد! بی دلیل نیست که برخی تحلیلگران آمریکایی نسبت به شکل گیری دوباره رقابت بایدن و ترامپ در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آتی تردید داشته و ظهور دوچهره جدید در این آوردگاه ( مانند دوگانه کاملا هریس-دی سانتیس) را بیشتر محتمل می دانند. فراموش نکنیم که مقاومت هر دو سیاستمدار جنجالی آمریکا در قبال شرایط و بحرانهایی که در آن قرار گرفته اند بالاست! بایدن منکر ناتوانی خود جهت ادامه حضور در کاخ سفید و مواجهه با معضلات اقتصادی و سیاست خارجی در ایالات متحده می شود و ترامپ نیز سران حزب جمهوریخواه را تهدید کرده است که در صورت عدم پیروزی در انتخابات درون حزبی، به صورت مستقل در انتخابات سال 2024 شرکت خواهد کرد. البته این خط قرمز برای ترامپ نسبت به بایدن پررنگ تر است زیرا رئیس جمهور سابق آمریکا از دست رفتن فرصت حضور در انتخابات دو سال آینده را مترادف با مرگ سیاسی خود قلمداد می کند.

ترامپ پس از ناکامی نامزدهای مورد حمایت خود در انتخابات میان‌دوره‌ای سنا(خصوصا در ایالات نوادا، آریزونا، جورجیا و پنسیلوانیا) بلافاصله نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری آتی اعلام کرد که به سران حزب جمهوریخواه پیام دهد در این معادله جدی است! جوبایدن نیز پس از پیروزی بادآورده حزب متبوعش ، یعنی حزب دموکرات در انتخابات میان‌دوره‌ای سنا، بار دیگر سودای حضور درکاخ سفید را در سر دارد. اگر دموکراتها مطابق نظرسنجی ها، در انتخابات میانددوره ای اخیر مجلس سنا را نیز به مانند مجلس نمایندگان واگذار کرده بودند، قطعا تاریخ مصرف بایدن رسمی برای حزب متبوعش پایان می یافت اما اکنون ماجرا اندکی با قبل  متفاوت است! به هر حال، دوگانه بایدن و ترامپ مدتهاست برای آمریکایی ها به اتمام رسیده، هر چند که هر دو سیاستمدار  ناتوان آمریکایی بر احیای آن اصرار می ورزند!

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها