پیشنهاد نفتی مجلس

کد خبر: 1202484

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس هم در حوزه قیمت فروش نفت و هم در حوزه میزان فروش نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نظر داشت و به احتمال قوی این ارقام در لایحه بودجه پیشنهادی دولت تغییر خواهد کرد.

پیشنهاد نفتی مجلس

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس هم در حوزه قیمت فروش نفت و هم در حوزه میزان فروش نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نظر داشت و به احتمال قوی این ارقام در لایحه بودجه پیشنهادی دولت تغییر خواهد کرد.

عبدالعلی رحیمی مظفری با اشاره به پیش بینی ها از عدم تحقق درآمدهای نفتی پیش بینی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور بیان کرد: در شرایط تحریمی تصمیم گیری پیرامون قیمت نفت و میزان فروش نفت یک موضوع حیاتی است. دو مسئله در این حوزه حائز اهمیت است. اول اینکه آیا واقعا اعداد و ارقام در این حوزه محقق می شود یا نمی شود. دوم اینکه این اعداد و ارقام دست مایه ای برای فشار به ایران از طرف دشمنان در حوزه تحریم خواهد شد یا خیر. در حوزه محقق شدن اعداد و ارقام پیش بینی شده برای میزان فروش نفت در سال آینده، به نظر می‌رسد رقم یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رقم بالایی برای فروش نفت است.

مسابقه فروش نفت با سیاست دوری از خام فروشی در تضاد است

وی در ادامه اظهار کرد: پیشنهاد کمیسیون انرژی یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه است که به احتمال قوی همین رقم در مجلس بسته شود. متاسفانه ما سیاست متناقضی را دنبال می کنیم. از یک طرف شعار می دهیم که می خواهیم از خام فروشی جلوگیری کنیم از طرف دیگر در مسابقه فروش نفت قرار داریم که با سیاست اصلی در تناقض است. از نظر ما رقم پیش بینی شده برای فروش نفت بالا است.

نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر قیمت فروش نفت نیز حائز اهمیت است.  اینکه ما قیمت فروش نفت را بالا یا پایین گرفته و از طرف دیگر قیمت دلار را چقدر در نظر می گیریم حائز اهمیت است. ما اگر خود به خود قیمت نفت را در بودجه پایین در نظر بگیریم عملا این سیگنال را به خارج می دهیم که ما حاضر هستیم که نفت خود را با قیمت پایین تر عرضه کنیم. از طرف دیگر اگر بخواهیم قیمت نفت را در بودجه زیاد بالا بگیریم می تواند دست مایه ای باشد برای اینکه سقف بودجه بالا بسته شود. از طرف دیگر در قیمت گذاری دلار که شاهد در ظاهر هیچ ربطی به کمیسیون انرژی ندارد، اما در نهایت قیمت آن به قیمت فروش نفت وابسته است. بودجه ما با سقف ریالی بسته می شود. درست است که ما قیمت نفت را به دلار تعیین می کنیم اما در نهایت زمانی که قیمت دلار را تعیین می کنیم داریم سقف بودجه را با آن قیمت و بر مبنای نفت می بندیم.

به احتمال قوی رقم فروش نفت یک میلیون ۲۰۰ هزار بشکه بسته خواهد شد

وی در ادامه تاکید کرد: در نهایت عدد میزان فروش نفت، عدد قیمت نفت و عدد قیمت دلار است که در هم ضرب شده و درآمد حاصل از فروش نفت را تعیین می کند. طبیعتا اگر ما قیمت دلار را بالا ببندیم خودش این سیگنال را به بازار می دهد که دلار گران شده و ارزش پول ملی پایین آمده است از طرف دیگر اگر قیمت دلار را غیرواقعی و پایین ببینیم خودش ابزاری می شود تا واقعیت های جامعه پوشانده شود. این سوال برای مردم ایجاد می شود وقتی نمی توانید قیمت دلار را پایین بیاورید چرا در بودجه رقم پایینی برای قیمت آن پیش بینی می کنید؟

وی افزود: در مجموع هم در حوزه قیمت فروش نفت و هم در بحث میزان فروش تغییراتی در مجلس خواهیم داشت به خصوص در حوزه میزان فروش نفت به احتمال زیاد این تغییر اعمال خواهد شد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پیرامون اظهارات متناقض درباره میزان تحقق درآمدهای نفتی در بودجه ۱۴۰۱، بیان کرد: اولا به خاطر شرایط تحریمی همه آمار و ارقام بلافاصله منتشر نمی شود. از سوی دیگر ما یک بحثی در خصوص فروش نفت داریم و یک بحثی در خصوص تحقق بودجه داریم. ممکن است فروش نفت انجام شود اما بازگرداندن پول آن سیکل طولانی‌تری داشته باشد. ممکن ما فروش نفت را داشته باشیم و بخشی از درآمد آن در غالب دیونی یا مواردی که ما در مراودات و قراردادهای خود می بینیم منظور شود. به همین خاطر در ارائه آمار از تحقق ریالی این بخش از بودجه معمولا ارقام متفاوتی وجود دارد. وزارت نفت آمار خود را بر اساس فروش نفت ارائه می کند و خزانه نیز بر اساس پولی که به داخل خزانه رفته است آمار خود را ارائه می کند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها