ترجمه/ حمله به اصفهان، تلافی رسوایی امنیتی در سرزمین‌های اشغالی

اسرائیل تحمل هیچ جنگی را ندارد

کد خبر: 1202995

دکتر ایمان شویخ در یادداشتی نوشت: اسرائیل توان و تحمل هیچ جنگی را ندارد، نه در برابر ایران نه سوریه، نه لبنان و نه هیچ کشور دیگری بلکه همچنان سیاست مخفی شدن را در پیش می گیرد تا زمانی که زوال نهایی اش فرا برسد.

اسرائیل تحمل هیچ جنگی را ندارد

دکتر ایمان شویخ؛ روزنامه نگار و تحلیل گر سیاسی/ ترجمه از سایت فردا: سال هاست که جنگ سایه ها میان ایران و اسرائیل در جریان است و دو طرف تمایلی به وقوع جنگ حقیقی در میدان ندارند. ایران می تواند اسرائیل را از صفحه روزگار محو کند اما در سوی مقابل بنیامین نتانیاهو بارها تکرار کرده که به دنبال وارد نمودن ضربات کاری به ایران است همانطور که پیش از او یائیر لاپید هم مدعی بود تلاش خودش را برای جلوگیری از تحقق توافق هسته ای با ایران به کار می گیرد. جنگ واقعی میان دو کشور شکل نمی گیرد اما جنگ نیابتی در جریان است ، از زمین و آسمان و دریا اما خاموش و البته در برخی موارد با وساطت سایرین.

سوال این است که آیا تهران و تل آویو واقعا به دنبال جنگ هستند؟

نشانه ها در منطقه و در جهان حکایت از این دارند که همزمان با ادامه جنگ اوکراین و روسیه هر نبرد احتمالی دیگری در این مقطع به تاخیر خواهد افتاد و البته هرگونه نزاع ، تنش و درگیری نظامی در منطقه به سود هیچ کشوری نخواهد بود.

روسیه که در حال حاضر مشغول جنگ با اوکراین است نقش مهمی در توازن منطقه ای بازی می کند و در جایگاه هم پیمان ایران به حمایت استراتژیک نظامی خودش از این کشور ادامه خواهد داد. روسیه همچنین با وجود گزارش هایی که از حمایت اسرائیل از اوکراین مطرح شده همچنان طناب را پاره نکرده و ارتباطات دو جانبه موسکو و تل آویو به مرحله قطع نهایی و رسمی نرسیده ، شاید تا زمانی که اسرائیل از روی کره زمین محو نشود در هیچ شرایط دیگری نیز به مرحله نهایی قطع ارتباطات دیپلماتیک با روسیه نخواهد رسید.

آمریکا هم در شکل گیری هر جنگی علیه ایران از اسرائیل حمایت نخواهد کرد. ایران بر تنگه هرمز تسلط دارد و می تواند مسیر انتقال نفت منطقه را به شکل کلی مسدود کند ، همان چیزی که غربی ها از آن هراس دارند و باعث می شود ایالات متحده از جنگ افروزی احتمالی اسرائیل علیه ایران حمایت نکند.

حمله به یک کارخانه نظامی ایرانی در اصفهان در هفته گذشته که به نوشته دو روزنامه آمریکایی اسرائیل عامل انجام آن بوده نمایشی بود برای خودنمایی اسراییل پس از رسوایی امنیتی که در قدس اشغالی رقم خورد و در پی آن عملیات های دیگری هم در سرزمین های اشغالی اتفاق افتاد و خشم شهروندان از وضعت امنیتی در اسرائیل را به همراه داشت. ساکنان سرزمین های اشغالی در یی این حملات راهی پناهگاهها شدند و حالا سوال این است که آیا چنین رژیمی که مردمش به این شکل از جنگ می ترسند توان جنگ افروزی برابر قدرت عظیمی همچون ایران را دارد؟ پاسخ منفی است و هزاران بار پاسخ منفی!

اسرائیل توان و تحمل هیچ جنگی را ندارد ، نه در برابر ایران نه سوریه ، نه لبنان و نه هیچ کشور دیگری بلکه همچنان سیاست مخفی شدن را در پیش می گیرد تا زمانی که زوال نهایی اش فرا برسد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها