احیای برجام نیازمند قطع رابطه با روسیه است!

کد خبر: 1203488

گفتنی است اصلاح‌طلبان زمانی مدعی تعامل با دنیا و گفت‌وگوی تمدن‌ها بودند اما هیچ‌گاه مفهوم تعامل از موضع برابر برایشان حل نشد. محور گفتمانی اصلاحات در سیاست خارجی پذیرش مفهوم «کدخدا-رعیتی» است. ظاهرا هیچ مدل دیگری برایشان قابل تصور نیست.

احیای برجام نیازمند قطع رابطه با روسیه است!

روزنامه اعتماد روز گذشته در گزارشی به بررسی سود و زیان اقتصادی، سیاسی و امنیتی احیای برجام پرداخته و در بخشی از این گزارش به نقل از یک دیپلمات سابق درباره شانس احیای این توافق مدعی شده است: « باید بپذیریم که برجام دیگر به تنهایی برای غرب موضوعیت ندارد. توافق هسته‌ای به اتاق سی‌سی‌یو منتقل شده و تا زمانی که شرایط فعلی در سیاست‌های داخلی و خارجی ایران حاکم باشد، در همین بخش به زندگی نباتی ادامه می‌دهد. تا پیش از حمله روسیه به اوکراین، برجام اولین موضوع اصلی بین ایران و غرب بود اما امروز کف قضیه یا حداقل مطالبه غرب از ایران برجام + اوکراین است. البته ادعای کمک پهپادی ایران به روسیه در جنگ اوکراین هم ظاهر قضیه است و باطن ماجرا این است که غربی‌ها تصور می‌کنند ایران با روسیه برای مقابله با غرب متحد شده است. در چنین شرایطی و با چنین پیش‌فرض‌هایی غرب هم برای مقابله با ایران شمشیر‌هایش را از رو بسته و وارد فاز جدیدی در تقابل با تهران شده است. امروز «اتحاد ایران با روسیه علیه غرب» به اولویت اروپا و آمریکا در مواجهه با تهران تبدیل شده و مسئله احیای برجام را به یک موضوع فرعی تبدیل کرده و به حاشیه برده است.»

گفتنی است اصلاح‌طلبان زمانی مدعی تعامل با دنیا و گفت‌وگوی تمدن‌ها بودند اما هیچ‌گاه مفهوم تعامل از موضع برابر برایشان حل نشد. محور گفتمانی اصلاحات در سیاست خارجی پذیرش مفهوم «کدخدا-رعیتی» است. ظاهرا هیچ مدل دیگری برایشان قابل تصور نیست. مفهوم

«‌منافع ملی» هم در این مدل سیاست خارجی محلی از اعراب ندارد. مسئله دیگر آنکه اصلاح‌طلبان اکنون نگران احیای برجام نیز شده‌اند. هرچند برجام یک خسارت محض شد اما منطق احیای این توافق این است که با حفظ خطوط قرمز نظام بتوانیم مابه‌ازای آنچه داده‌ایم را طبق همین توافق دریافت کنیم.

اما مبنای موضعگیری جریان اصلاح‌طلب، علاوه‌بر رفتار قبیله‌ای، همسو بودن با منافع آمریکاست. متاسفانه این جریان نقش خود را در حد پادوهای آمریکا در ایران تقلیل داده و دقیقا براساس منافع آمریکا موضع‌گیری می‌کند.

ادعای عدم تمایل مدعیان اصلاحات برای احیای برجام به بهانه اتحاد ایران و روسیه در حالی است که در جریان اغتشاشات اخیر دولت‌های غربی ضمن حمایت از آشوبگران‌، با گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب ضدایرانی دیدار کرده بودند. همچنین رئیس‌جمهور فرانسه صراحتاً از گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب حمایت کرد. وزیر خارجه انگلیس صراحتاً گفت که در 90 روز 300 شخصیت و نهاد ایرانی را تحریم کردیم. مقامات سابق و فعلی آمریکایی نیز بارها بر ایجاد جنگ داخلی در ایران و تکه‌تکه کردن کشورمان اذعان کرده بودند. با این‌ حال رسانه‌های مدعی اصلاحات همزمان با سرپوش گذاشتن بر این خصومت آشکار، روابط ایران و روسیه را دلیل عدم احیای برجام عنوان می‌کنند.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها