بازدید قالیباف از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل

کد خبر: 1203559

دکتر قالیباف از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل که در مجلس شورای اسلامی برپاست شده است بازدید کرد.

بازدید قالیباف از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل

دکتر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه 18 بهمن ماه) از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل بازدید کرد، این نمایشگاه از 16 لغایت 19 بهمن ماه در  مجلس شورای  اسلامی برپا شده است.

بنابراین گزارش، نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل پیش از این و برای نخستین بار در حسینیه امام خمینی(ره) و در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی به نمایش گذاشته شد و اکنون دومین نمایشگاه در مجلس شورای اسلامی برپا شده است.

وزارتخانه‌های صمت، نفت، ارتباطات و فناوری و جهاد کشاورزی در این نمایشگاه تولیدات و محصولات خود را به نمایش گذاشته‌اند.

سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن همراهی رئیس مجلس در این بازدید، توضیحاتی درباره توان صنعتی کشور در بخش‌های مختلف ارایه کرد

حمایت از تولیدات پزشکی دغدغه مجلس

در جریان بازدید رئیس مجلس از غرفه تجهیزات پزشکی، وزیر صمت در رابطه با محصولات ارئه شده در این غرفه، توضیح داد: در این غرفه دستاوردها و توانمندی‌های واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری و دانش‌بنیان ارائه شده که در حوزه تجهیزات اتاق عمل، ارتوپدی، کیت‌های آزمایشگاهی، حوزه دیالیز و تصویربرداری و... نقشه راهی را تدوین کرده و به خودکفایی رسیده‌ایم، همچنین نیازهای حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی را که بیشترین میزان ارزبری را در کشور دارند احصا شده است.

رئیس مجلس در این غرفه گفت: تولیدات پزشکی ازجمله دغدغه‌های ما در مجلس است و مجلس یازدهم تلاش کرده است تا موانع بر سر راه تولیدکنندگان برداشته شود.

توجه به فرآوری و پرهیز از خام فروشی

وزیر صمت در ادامه در توضیح محصولات ارائه شده در غرفه اکتشاف، معدن و صنایع معدنی، افزود: در حوزه معدن 4 بخش مهم داریم که خوشبختانه رشد بخش معدن در تابستان امسال قابل توجه داشته است البته یکی از این حوزه‌ها مربوط به فناروی است که برای ساختن 34 هزار قطعه که در صنعت فولاد و مس به کار می‌رود به شرکت‌های دانش‌بنیان فراخوان داده شده است.

دکتر قالیباف در جریان این بازدید و پس از استماع توضیحات وزیر صمت در رابطه با مسئله بازاریابی برای محصولات تولیدی، بیان کرد: اگرچه تولید مسئله مهمی است اما باید قبل از «تولید»، «بازار» آن محصول تولید شده را ایجاد کنیم در حالی که متأسفانه ما ابتدا تولید می‌کنیم و سپس به فکر پیدا کردن بازار می‌افتیم، بنابراین در کنار توجه به تولید باید نخست بازار را پیدا کرد و سپس تولید کلید بخورد که البته در ادامه این دو عوامل، دیگر عوامل یعنی «ترویج» و «توزیع» را نیز باید ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: متاسفانه دچار زنجیره‌ای شدیم که سرمایه‌های کشور و انفال در حوزه نفت و گاز و معدن را به کل نابود می‌کنیم و به طور حیرت‌انگیزی خوشحالیم 4 تا 5 میلیارد دلار فولاد صادر می‌شود در حالی که این صادرات می‌تواند با فراوری و پرهیز از خام فروشی به مرز 20 میلیارد دلار برسد. 

بازدید رئیس مجلس از غرفه صنایع خلاق و ورزشی

رئیس مجلس در این نمایشگاه از غرفه صنایع خلاق و ورزشی بازدید به عمل آورد که وزیر صمت با اشاره به فعالیت واحدهای صنایع خلاق در کشور، عنوان کرد: دفتر صنایع خلاق وزارت صمت سال گذشته راه اندازی شد و تمرکز آن بر لوازم ورزشی و اسباب بازی‌ها است تا از این طریق بتوانیم از 500 میلیون دلار قاچاق در کشور جلوگیری شود و فرهنگ ایرانی- اسلامی نیز ترویج پیدا کند.

یکی از کارشناس وزارت صمت در این بازدید به تولید لباس تیم ملی با استانداردهای فیفا که در جام جهانی مورد استفاده ملی پوشان قرار گرفت، اشاره و اضافه کرد: دیگر از دستاوردها پس از راه اندازی دفتر صنایع خلاق در زمینه تولید توپ‌های فوتبال با ظرفیت تولید 4 میلیون توپ است. تولید توپ‌های هوشمند که با تکنولوژی روز دنیا درمسابقات بین‌المللی استفاده می‌شود یکی دیگر از اقدامات انجام شده است که امیدواریم به مرحله تجاری سازی برسد.

رئیس مجلس در بازدید از این غرفه گفت: در بحث تولیدات فرهنگی، ضرورت دارد با فعالان حوزه فرهنگی در تولید اسباب بازی‌ها و تولیدات صنایع خلاق ارتباط برقرار شود تا کار محتوایی و پیوست‌های فرهنگی مشخص شود.

قالیباف با اشاره به دوره حضورش در مدیریت شهری تهران افزود: زمانی که در شهرداری عهده‌دار مسئولیت بودم وقت مبسوطی برای این موضوع گذاشتم. این موضوع از جهت فرهنگی، ذهنی، خلاقیت، تربیت و ارزآوری اهمیت دارد در حالیکه اکثراً تصورشان این است که برای کار فرهنگی باید سوبسید داده شود در حالی که محل‌های درآمدی این موضوع دقیقاً همینجا است.

بازدید از غرفه منسوجات و پوشاک

در ادامه رئیس مجلس از غرفه دفتر صنایع منسوجات و پوشاک بازدید به عمل آورد که در این بازدید مدیرکل این دفتر در توضیحاتی عنوان کرد: صنعت نساجی یک صنعت با 500 درصد ارزش افزوده است که اشتغال‌زایی بالایی دارد. در حال حاضر نیز برنامه داریم به سمت محصولات فناورانه حوزه نساجی حرکت کنیم که ارزش افزوده بالاتری داشته باشد. محصولاتی از قبیل نخ پلی استر با عایق حرارتی بالا و پتوهای آنتی باکتریال و نخ‌هایی با استحکام بالا که در تسمه‌های صنعتی استفاده می‌شود.

محسن گرجی در پاسخ به پرسش رئیس مجلس درباره اینکه مواد اولیه محصولات از کجا تهیه می‌شود، گفت: مواد اولیه مورد نیاز این صنعت عمدتا از کارخانه شهید تندگویان تهیه می‌شود که چیپس پلی استر را به ما تحویل می‌دهند و محصولاتی از جمله نخ‌های پلی استر و نخ‌های محکم تسمه‌های صنعتی تولید می‌شود.

مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت، یکی دیگر از تولیدات واحدهای تولیدی زیر نظر این دفتر را ایربگ خودرو معرفی کرد و گفت: در حال حاضر50 درصد ایربگ‌های خودروهای داخلی، تولید ایران است.

بازدید رئیس مجلس از غرفه لوازم خانگی

در ادامه رئیس مجلس از غرفه لوازم خانگی بازدید کرد و در جریان این بازدید وزیر صمت تصریح کرد: در این حوزه ما باید به صمت صادرات حرکت کنیم چرا که بازار بسیار خوبی در این حوزه در اوراسیا وجود دارد.

وزیر صمت یادآور شد: برای تحقق این مهم، باید تبدیل به هاب منطقه شویم، براین اساس اگر کالایی تولید شود که در سایر کشورها تولید نمی‌شود می‌تواند جای خود را در بازار باز کند به این معنا که اگر علمی داشته باشیم که سایر کشورها نداشته باشند قدرت کشور را نیز بالا می‌برد.

در این بازدید از سوی کارشناسان وزارت صمت عنوان شد که حوزه تولیدات لوازم خانگی در حال تکمیل زنجیره خودش است و در کالاهای قاچاق پذیر نظیر تلویزیون و کولرگازی تولیدات تا 50 درصد افزایش داشته است.

رئیس مجلس تصریح کرد: مجلس و دولت باید برای 25 کالای مشخص و مورد نیاز مردم یک برنامه ویژه داشته باشند به این نحو که اگر ما بتوانیم شاخصی تحت عنوان شاخص جهیزیه داشته باشیم و بتوان برای جمعیتی که می‌خواهند ازدواج کنند، قدرت خرید ایجاد کنیم، شرایط زندگی و تشکیل خانواده را برای مردم ساده کرده‌‎ایم.

وی افزود: 9 قلم از این 25 کالا در حوزه وزارت جهاد کشاورزی و سایر آنها یعنی 16 قلم دیگر مربوط به وزارت صمت است. شما به عنوان وزارت صمت باید بانی شوید که هر کس که ازدواج می‌کند در یک سیستم مشخص بتواند اعتباری این اقلام را دریافت کند.

قالیباف با بیان اینکه این موضوع را نباید بودجه‌ای و دولتی کرد، گفت: «برات الکترونیک» تقریباً با این هدف ایجاد شد که ال.سی نقدی از صنعت حذف و ال‌.سی اعتباری ایجاد شود. به این ترتیب وقتی فردی قصد ازدواج دارد با این روش تأمین اعتباری می‌تواند خرید خود را داشته باشد. این موضوع را ما در یک الگوی کوچک و 500 هزار نفره حدود 15 سال قبل اجرا کردیم و عمدتاً در چند قلم یخچال، فرش و تلویزیون متمرکز شدیم و تولیدکنندگان نیز از این موضوع سود خوبی بردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آن روزی که ما صحبت از کالابرگ می‌کردیم اکثر افراد موضع گرفتند که این مسئله همان کوپن است در حالی که کالابرگ کاملاً متفاوت است و فردی که دارای کالابرگ است، می‌تواند از هر تولیدکننده‌ای که می‌خواهد خرید خود را انجام دهد. امروز کالا روی دست تولیدکننده مانده و مصرف‌کننده هم قدرت خرید ندارد، اینجاست که باید این حوزه‌ها با مدیریت حاکمیتی به هم وصل شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر یک میلیون نفر می‌خواهند ازدواج کنند و ما نیاز به تولید یک میلیون یخچال و تلویزیون داریم. اگر بانک‌ها در این سیستم وارد شوند و ال. سی نقدی را حذف کنند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

قالیباف تأکید کرد: این اقدام ظرف مدت کوتاهی قابلیت اجرایی دارد و می‌‎توانیم به همه کسانی که می‌خواهند ازدواج کنند بگوییم اگر از مسیر برات الکترونیکی استفاده کنند، کارشان پیش می‎رود و چرخ بازار نیز به حرکت می‌افتد. به جای اینکه دائم پول به جامعه تزریق کنیم و تورم ایجاد شود این اقدام بسیار کارآمدتر است. در حالیکه بر خلاف همه جای دنیا که برای خرید، فقط از 10 درصد نقدینگی استفاده ‌می‌کنند و مابقی را از ال.سی اعتباری پرداخت می‌کنند ما 90 درصد نقدینگی برای خرید داریم.

در ادامه رئیس مجلس از غرفه‌های صنایع صنایع حمل و نقل، سلولزی، چاپ و نوشت افزار بازدید و با فعالان این حوزه های گفت و گو کردند.

در این نمایشگاه توانمندی‌های داخلی در حوزه‌های صنایع معدنی و اکتشافی، الکترونیکی و مخابرات، هوافضا و ماهواره، خودرو، کشاورزی و غذایی، حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی، بخش مسکن، نفت و پتروشیمی، لوازم خانگی، نساجی، صنایع آبزی پروری، آبخیزداری، صنایع برق و نیروگاهی و سدسازی و طرح‌های مدیریت آب، و فناوری اطلاعات و ارتباطات به نمایش گذاشته شده است./خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها