فردا گزارش می‌دهد؛

سوئیس حامل پیام واشنگتن برای تهران

کد خبر: 1204029

غربی‌ها برای مذاکره شروع به ارسال پیغام و پسغام کرده‌اند و این را از مواضع‌شان نیز می‌توان مشاهده کرد.

سوئیس حامل پیام واشنگتن برای تهران

گروه سیاسی فردا: تحرکات دیپلماتیک در هفته های اخیر حکایت از آن دارد که زمینه‌ها برای از سرگیری مذاکرات برجامی در حال فراهم شدن است. چند پیش وزیر خارجه قطر به تهران سفر کرد و گفت حامل پیامی برای تهران است. پس از آن به نظر می رسد فضای گفتگوها بین ایران غرب وارد مرحله جدیدی شد. اتحادیه اروپا که حتی از آمریکا برای اعمال تحریم علیه ایران مصّر تر نشان می داد، آرام شد و در عوض تهران نیز به آژانس برای سفر مدیرکل و بازرسان چراغ سبز نشان داد. همچنین کاخ سفید نیز برخلاف هفته های گذشته که اصرار داشت ادامه مذاکرات را بیهوده توصیف کند، از ارسال پیام های متعدد به تهران برای مذاکره و رد این درخواست ها از سوی تهران خبر داد.

چرخش غرب به سمت مذاکره

محمود عباس زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تغییر رویکرد غرب در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت «اگر غربی ها شرایط توافق را مراعات کنند و تضمین دهند که دیگر زیر تعهدات شان نمی زنند، ترجیح ایران نیز آن است که مسائل و اختلافات را از طریق گفتگو حل کند که نسبت به سایر روش ها کم هزینه تر است.»

به نظر می رسد غربی ها با بررسی های بیشتر متوجه اشتباه محاسباتی خود درباره منطقه و مسائل داخل ایران شده اند و قصد جبران دارند چراکه مشاهده کردند ایران نه تنها از مرگ برجام نمی ترسد بلکه مسائل داخلی اش را مدیریت و همچنین از تحریم عبور کرد بنابراین غربی‌ها برای مذاکره شروع به ارسال پیغام و پسغام کرده‌اند.

جدیدترین پیام آمریکا به تهران

آمریکا جدیدترین پیام را به ایران از طریق سفارت حافظ منافعش منتقل کرده است. شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین رابطه گفت «آمریکا از طریق سفارت سوئیس برای مذاکره به ایران پیغام داده است و مذاکرات برجامی انجام می شود». شواهد و قرائن نشان می دهد که طرف های برجامی برای روشن کردن چراغ محل مذاکرات پالس مثبت به یکدیگر دادند، به طوری که روزنامه جوان در باره برجام نوشت «ما آخرین پیش‌نویس توافق را پذیرفته‌ایم.»

در مجموع گرچه مسائل و معادلات مربوط به برجام قدری پیچیده شده اند اما باید همچنان به دیپلماسی خوشبین بود و منتظر وقایع روزهای آینده ماند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها