پیام‌های ایران و امریکا/ «آماده توافقیم»

کد خبر: 1204446

وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با رادیو ملی امریکا از نوعی سردرگمی در کاخ سفید برای شروع مذاکرات احیای برجام با ایران صحبت کرده و هشدار داده که پنجره دیپلماسی «برای همیشه باز نخواهد ماند» و اینکه «اگر لازم باشد ما وارد پلان B خواهیم شد.»

پیام‌های ایران و امریکا/ «آماده توافقیم»

حسین امیرعبداللهیان در مصاحبه‌ای که رادیو ملی امریکا منتشر کرده، برای چندمین بار فاش کرد که امریکایی‌ها پی‌درپی برای توافق با ایران پیام ارسال می‌کنند، در حالی که مقام‌های امریکایی تاکنون در مورد این موضع او سکوت کرده‌اند. امیرعبداللهیان در پاسخ به اینکه آیا «توافق هسته‌ای [برجام]مرده محسوب می‌شود»، گفت: «امریکایی‌ها مدام به ما پیام می‌دهند، اما رفتار ریاکارانه‌ای دارند. ما از یک طرف از آقای راب مالی و آقای بلینکن پیام‌هایی دریافت می‌کنیم. وزرای خارجه در تماس با من پیام‌ها را منتقل می‌کنند. پیام‌هایی که به ما می‌رسد نشان‌دهنده اصرار امریکا در رسیدن به نقطه پایانی توافق است.» او گفت: «اما همزمان در مصاحبه‌های مطبوعاتی حرف دیگری می‌زنند. من به مقامات ذی‌ربط امریکا پیامی دادم و به آن‌ها گفتم که چرا رفتارتان ریاکارانه است؟!» امیرعبداللهیان در پاسخ به اینکه «پیام را به چه کسی دادید»، گفت: «از طریق یکی از وزرای خارجه به آقای بلینکن. از آن‌ها پرسیدم که چرا ریاکارانه برخورد می‌کنید؟! اگر می‌خواهید به برجام برگردید، چرا در مصاحبه سخنی می‌گویید و در پیام دیپلماتیکی که می‌فرستید، سخنی دیگر؟!» روز جمعه هم سیدابراهیم رئیسی در یک توئیت کم‌سابقه از آمادگی ایران برای توافق خبر داد و نوشت: «جمهوری اسلامی از ماه‌ها پیش آمادگی خود برای نهایی کردن مذاکرات و دستیابی به توافقی منصفانه را اعلام و حسن نیت برای تحقق این هدف را نشان داده است.» رئیسی در توئیت خود نوشته است: «هرچند امریکا و اخیراً سه کشور اروپایی گرفتار توهم و محاسبه غلط شده و به جای استفاده از فرصت مذاکره، به دنبال دخالت در امور داخلی ایران رفتند.»

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از گفتگو در پاسخ به اینکه «شما می‌گویید که خواست ایران استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است و به دنبال سلاح هسته‌ای نیستید»، گفت: «قطعاً ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، اما در مورد مذاکره‌ای که با طرف‌های برجامی انجام داده‌ایم، اگر طرف‌های مقابل ما در چارچوب منطق و در چارچوب حقوق مردم ایران گام بردارند، ما برای برای رسیدن به گام نهایی اقدامات مهمی را در ماه‌های گذشته انجام داده‌ایم.»

وزیر خارجه ایران با اشاره به اینکه به‌رغم پیغام و پسغام‌ها، امریکا طی ماه‌های اخیر مذاکرات را شروع نکرده، گفت: «اینکه امریکایی‌ها طی ما‌ه‌های اخیر مذاکرات را شروع نکرده‌اند من فکر می‌کنم امریکایی‌ها نمی‌توانند تصمیم بگیرند. نمی‌دانم در کاخ سفید چه خبر است، ولی اتفاقی که وجود دارد این است که هنوز در امریکا قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به برجام را نمی‌بینیم.» وزیر امور خارجه ایران درباره اینکه ایران «باقر نمازی» تبعه امریکایی را که در ایران زندانی بود، آزاد کرد. پسرش سیامک همچنان در زندان است. آیا امیدی برای آزادی او و سایر شهروندان امریکایی بازداشت شده در ایران وجود دارد»، بیان کرد: بله، ما ماه‌هاست (از ماه مارس) در این رابطه با امریکایی‌ها توافق کرده‌ایم. تبادل زندانیان یک موضوع انسانی است. حتی در ماه مارس امریکایی‌ها نماینده خود را که از کشور انگلیس بود، به ایران فرستادند. کمتر از دو ماه قبل هم نماینده‌شان مجدداً به ایران آمد.»

‌امیرعبداللهیان ادامه داد: «توافق روی میز است. تنها مجموعه‌ای از اقدامات تکنیکی باید توسط طرف امریکایی انجام شود. احساس می‌کنم امریکایی‌ها در این موضوع هم سردرگم‌اند. مدام امروز و فردا می‌کنند و موضوع را از این هفته به هفته بعد موکول می‌کنند، ولی ما کاملاً آماده‌ایم. در چارچوب صورتجلسه‌ای که بین ما و طرف امریکایی از طریق ثالث وجود دارد. ما با طرف امریکایی توافق کردیم نماینده‌ای را معرفی کنند. آن‌ها یکی از مقامات کشور انگلیس را به عنوان نماینده خود به ما معرفی کردند. این نماینده در هفته‌های اخیر به ایران آمد و ما توافق ماه مارس را به‌روز کردیم. ما آماده تبادل هستیم، ولی طرف امریکایی باید مجموعه‌ای از اقدامات فنی را انجام دهد. ما منتظر نتیجه اقدامات فنی آن‌ها هستیم.» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه گفت: «من فکر می‌کنم که اگر امریکایی‌ها واقع‌بینانه برخورد کنند و حقوق ما رعایت شود، توافق در دسترس است و هنوز فرصت برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام وجود دارد. البته اگر امریکایی‌ها بخواهند با تحلیل غلط حرکت کنند، فرصت برای همیشه وجود نخواهد داشت. فراموش نکنید که از سال ۲۰۱۵ تا الان طرف ایرانی از برجام منتفع نشده است.»

وزیر امور خارجه در پاسخ به اینکه «این پلان B چیست»، بیان کرد: «پلان B را وقتی وارد آن شویم، برای‌تان توضیح خواهم داد؛ بیش از آن که توضیح دادنی باشد، اجرا شدنی است. ما همه تخم مرغ‌های‌مان را در سبد برجام نمی‌گذاریم. هنوز فرصت برای برجام وجود دارد، اما پلان B را هم طراحی کرده‌ایم.»

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها