اهمیت اولین «سفر دولتی» ۲۰سال گذشته به چین

کد خبر: 1204910

نگاه رئیسی و دولتش به روابط خارجی نگاهی همه‌سویه، اما بر مبنای اصول ثابت است. این نگاه همه‌سویه، یعنی رابطه با همه کشور‌ها با رعایت خط قرمز‌های ایران برقرار خواهد بود؛ نه همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد غرب خواهد چید و نه کشور‌هایی را بی‌دلیل از دایره روابط خارجی حذف خواهد کرد. چین شریک تجاری ایران است و به لحاظ سیاسی هم در نظم جدید بین‌الملل، چین و ایران دارای منافع مشترک و دشمن مشترک هستند.

اهمیت اولین «سفر دولتی» ۲۰سال گذشته به چین

آیت‌الله رئیسی امروز عازم چین خواهد شد؛ سفری که بعد از ۲۰ سال به دعوت رسمی این کشور انجام می‌گیرد. نگاه دولت در این سفر افزایش همکاری‌های اقتصادی، تعاملات دوجانبه و تبادلات تجاری مطرح شده است و شش تن از اعضای کابینه رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند. همچنین محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی و علی باقری، مذاکره‌کنند ارشد کشورمان در این سفر حضور خواهند داشت. ترکیب تیم همراه رئیس‌جمهور نشان از اهمیت این سفر برای دولت سیزدهم دارد، ضمن اینکه از قبل اعلام شده گام جدیدی برای نهایی‌کردن قرارداد ۲۵ ساله دو کشور در این سفر برداشته خواهد شد.

رئیس‌جمهور در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی همتای چینی خود، ابتدا دیداری خصوصی با شی جین پینگ خواهد داشت و سپس مذاکرات هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور و نیز مراسم امضای اسناد همکاری، در حضور رؤسای جمهور برگزار خواهد شد. آیت‌الله رئیسی در این سفر همچنین در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و چین شرکت می‌کند و دیداری نیز با ایرانیان مقیم چین خواهد داشت. نشست و گفتگو با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین از دیگر برنامه‌های دکتر رئیسی در پکن خواهد بود.

رئیس‌جمهور چین شهریور ماه امسال و در حاشیه سازمان همکاری شانگ‌های در سمرقند و در ملاقات دوجانبه با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، از وی برای سفر به این کشور به طور رسمی دعوت به عمل آورد. این ملاقات در حالی انجام می‌شود که دو کشور گام‌های بلندی برای اجرای برنامه جامع مشترک ۲۵ساله ایران و چین برداشته‌اند و سطح مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور در عالی‌ترین سطوح قرار دارد.

 انتشار یادداشت رئیسی در معروف‌ترین روزنامه چین

نوشتار رئیس‌جمهور با عنوان «دوستان قدیمی بهترین شرکا برای آینده روشن هستند»، در آستانه سفر رسمی وی به چین در شماره روزنامه معروف و پرتیراژ people (مردم) ارگان رسمی حزب حاکم چین منتشر شد. در بخشی از مطلب سیدابراهیم رئیسی آمده است: «ایران و چین که در درازای تاریخ با یکدیگر در ارتباط و تعامل بوده‌اند و آشنایی و مفاهمه مستقیم داشته اند، اینک نیز شایسته است که در دوران جدید شناخت خود از یکدیگر را به صورت مستقیم تجربه کنند نه آنکه توسط طرف‌های ثالث همدیگر را بشناسیم. شناخت غیرمستقیم منجر به شکل‌گیری درک طرفین بر اساس چارچوب ذهنی و منافع طرف‌های ثالث می‌شود. برای رسیدن به این هدف، دولت من روابط مردم با مردم به خصوص تعامل دانشگاهیان و گردشگری بین ایران و چین را مورد حمایت جدی قرار می‌دهد.»

رئیس‌جمهور می‌افزاید: «روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین همواره روابط حسنه و رو به گسترشی بوده است. همسویی دو کشور در وضعیت جدید نظم بین‌المللی می‌تواند بیش از پیش به تقویت این روابط منجر شود. مایلم بر این مسئله تأکید کنم که سیاست جمهوری اسلامی ایران در تقویت روابط دوجانبه فارغ از تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی استمرار خواهد یافت. ما روند رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی چین را به نفع مردم این کشور و دیگر ملت‌ها می‌دانیم و از ابتکار‌های چین در راستای ترویج صلح، امنیت و توسعه در جهان استقبال می‌کنیم.»

 بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران

چین بزرگ‌ترین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود. بر اساس آمار ۱۰ماهه گمرک ایران، این کشور با ۱۲میلیاردو۶۰۰میلیون دلار مقصد اصلی صادرات ایران بوده، در مقابل کشورمان نیز در این مدت ۱۲میلیاردو۷۰۰میلیون دلار واردات از چین داشته است. رضا زبیب، دستیار وزیر خارجه و مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه درباره این سفر گفته است: در آداب بین‌المللی تشریفات، ترتیب اهمیت سفر‌های خارجی مقامات سه بخش است؛ «سفر کاری- Working visit»، «سفر رسمی- Official visit» و «سفر دولتی- State visit». سفر آیت‌الله رئیسی اولین State visit (سفر دولتی) به چین در دو دهه گذشته است، لذا با آداب کامل تشریفات انجام می‌شود که نشان از توجه میزبان است.

بر اساس این گزارش، محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور درباره اهمیت این سفر گفته است: اهداف این سفر در بعد اقتصادی، سیاسی و راهبردی است. راهبرد دولت جمهوری اسلامی ایران سیاست همگرایی اقتصادی با تمرکز بر حوزه آسیاست که مورد توجه ویژه جدی است. قدرت در جهان در یک تحول تاریخی از غرب به شرق در حال حرکت است و نقطه تمرکز آن نیز آسیا و به صورت خاص چین است.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور درباره نگاه غربی‌ها به چین و قدرت‌های آسیایی اظهار داشت: کشور‌های غربی ابتدا تلاش کردند این تحول را مهار کنند و بعد که موفق نبودند، کوشیدند رشد اقتصادی چین را مهار کنند، لذا به رویکرد رقابتی پرداختند و الان خود کشور‌های غربی دنبال کار اقتصادی با چین هستند.

جمشیدی همچنین با بیان اینکه پیوند‌های گسترده تاریخی بین ایران و چین برقرار است، خاطر نشان کرد: ما ظرفیت‌هایی از جمله انرژی، ترانزیت و نیروی انسانی داریم و انگیزه برای کار اقتصادی با چین به عنوان قدرت اقتصادی برتر جهان که با امریکا رقابت می‌کند، در دستور کار است. رویکرد ما همکاری‌های گسترده اقتصادی است و بستر این همکاری‌ها در سند مشارکت راهبردی ۲۵ ساله است. در یک‌سال گذشته توانسته‌ایم سندی را که عملاً در ابتدای دولت یک توافق روی کاغذ بود، پیش ببریم و درباره مکانیسم عملی کردن آن توافق کنیم. در سفر اخیر معاون نخست‌وزیر چین به تهران مذکرات جدی انجام گرفت و الان آماده اجرایی کردن آن توافقات هستیم.

 رئیسی تجارب تولیدی چین را به ایران بیاورد

جواد منصوری، سفیر اسبق ایران در چین در گفتگو با تسنیم در خصوص اهمیت سفر آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان به چین که از امروز آغاز خواهد شد، اظهار داشت: روابط ایران و چین صرف‌نظر از دوران طولانی تاریخی خودش که به قرن‌ها روابط بین دو کشور برمی‌گردد، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وارد دوره جدیدی شده است. وی خاطرنشان کرد: ایران و چین به دلیل مشترکات زیاد و تمایلی که به همکاری داشتند، در زمینه‌های مختلفی توانستند رابطه داشته باشند، به گونه‌ای که امروز روابط ایران و چین در ردیف بالاترین روابطی است که با کشور‌های دنیا داریم، چین جزو چند کشوری است که ایران بیشترین روابط را با آن‌ها دارد.

این دیپلمات سابق کشورمان روابط ایران و چین را به این دلیل که چین در شرق و ایران در غرب آسیا قرار دارد و می‌توانند خط ارتباطی مهمی از شرق تا غرب آسیا ایجاد کنند، بسیار مهم دانست و گفت: همچنین غرب و امریکا در برابر ایران و چین در یک چالش قرار دارند. ایران در غرب آسیا به لحاظ فرهنگی، سیاسی و مقاومت، غرب را دچار چالش کرده است، چین نیز به لحاظ سیاسی و فرهنگی در شرق آسیا، سلطه امریکا و غرب را به چالش کشیده است، از این رو سفر آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهوری به کشور چین معنایی فوق العاده دارد و موجب تقویت مواضع مشترک و جدی دو طرف در برابر سلطه‌جویی غرب خواهد شد.

منصوری با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و جهت‌گیری‌هایی که برای تغییر و تحول در برنامه‌های اقتصادی به وجود آمده است، عنوان کرد: ایران به دنبال تحرک و تسریع در افزایش تولید، صادرات و نوآوری در حوزه‌های صنایع، روش‌ها و ابزار است که همکاری با چین می‌تواند این تغییر و تحول را سرعت ببخشد.

سفیر اسبق ایران در چین توسعه روابط دو کشور را به نفع هر دو طرف دانست و بیان داشت: به همان میزان که چین به انرژی ایران نظر دارد، ایران نیز به کالا‌های چینی که تا حدود زیادی می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تولید در کشور شود، نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: از تجربیات مدیریتی چین هم ایران می‌تواند استفاده کند. چین در سال‌ها و دو سه دهه گذشته با استفاده از روش‌های ویژه توانست اقتصاد کشور خود را وارد جهش جدی کند. ایران نیازمند تجربه‌آموزی در حوزه مدیریت تولید است. امیدواریم رئیس‌جمهور در این سفر تصمیمی برای استفاده از این دستاورد و انتقال آن به کشور داشته باشد.

منصوری گفت: چینی‌ها در سال‌های گذشته توانستند از حداقل امکانات، حداکثر استفاده را ببرند، این موضوع برای غربی‌ها به شدت نگران‌کننده است چراکه دیگر نمی‌توانند با چین رقابت کنند. این دیپلمات سابق کشورمان در پایان اظهار داشت: ایران تنها منحصر و متکی به غرب و امریکا نیست که آن‌ها تصور بکنند با اعمال تحریم می‌توانند ایران را دچار چالش بکنند، ایران می‌تواند با کمک بسیاری از دوستان خود و همسایگان تحریم‌ها را رفع کند.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها