چاینا دیلی: ایران کشوری ایده‌آل برای ابتکار کمربند-جاده است

کد خبر: 1204946

گزارش روزنامه چینی به‌مناسبت سفر رئیسی؛ ایران کشوری ایده‌آل برای ابتکار کمربند-جاده است

چاینا دیلی: ایران کشوری ایده‌آل برای ابتکار کمربند-جاده است

در گزارش روزنامه «چاینا دیلی» به‌مناسبت سفر رئیس جمهور کشورمان به پکن آورده شده است: ایران کشوری ایده‌آل در خاورمیانه برای پیشبرد ابتکار کمربند و جاده است و همکاری با چین عاملی کلیدی برای توسعه اقتصادی ایران است.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله رئیسی که صبح امروز به وقت محلی وارد فرودگاه پکن شده بود، در اولین برنامه سفر سه‌روزه خود تا ساعاتی دیگر در محل کنگره چین از سوی شی‌جین‌پینگ رئیس جمهور این کشور مورد استقبال رسمی قرار خواهد گرفت.

روزنامه چاینادیلی در شماره امروز خود در قالب گزارشی به بررسی برنامه‌ها و ابعاد سفر رئیس‌جمهور ایران به پکن پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

اداره کل گمرکات چین اعلام کرد حجم تجارت چین با ایران در 9 ماه نخست سال گذشته میلادی، به 12 میلیارد و 320 میلیون دلار رسید که این رقم در مقایسه با سال گذشته 18 درصد افزایش یافته است.

لی شاکسیان مدیر موسسه تحقیقاتی چین-عرب دانشگاه نینجشیا در این‌باره اظهار کرد چین و ایران سابقه‌ای بلند مدت و طولانی درباره روابط دوستانه دارند و دوستانی معمولی هستند که از منافع اصلی و عمده یکدیگر حمایت می‌کنند.

وی افزود: ایران کشوری ایده‌آل در خاورمیانه برای پیشبرد ابتکار کمربند و جاده است و همکاری با چین عاملی کلیدی برای توسعه اقتصادی ایران است.

مائو شیائولین محقق مرکز مطالعات مدیترانه و خاورمیانه در دانشگاه زجیانگ گفت: چشم اندازفعلی درباره برنامه هسته‌ای ایران به واسطه تحریم‌ها و حملات لفظی واشنگتن، تعدیل شده است.

وی در گفتگو با یک رسانه چینی خاطرنشان کرد موقعیت پایدار چین در این‌باره، رد تلاش‌های صورت گرفته برای سیاسی‌سازی این برنامه و  تمرکز بر مذاکرات است و دیدار

قریب‌الوقوع بین «رئیسی» و «شی‌جین‌پینگ» ممکن است امیدواری بیشتری را برای ازسرگیری مذاکرات درباره برنامه اتمی ایران با خود بیاورد.

وانگ ون بین، سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد دو کشور ارتباطات و همکاری‌های خوبی را درباره امور منطقه‌ای و بین‌المللی حفظ کرده‌اند. ایران و چین اصل عدم مداخله در امور داخلی و منافع مشترک کشورهای در حال توسعه را به‌خوبی حفظ کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، این اولین سفر رسمی دولتی رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین بعد از دو دهه است. دیدار و ملاقات خصوصی با رئیس جمهور چین، امضای اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه در حضور روسای جمهور دو کشور، دیدار نخست‌وزیر و رئیس کنگره ملی خلق چین با رئیسی، سخنرانی در دانشگاه پکن، ملاقات با ایرانیان مقیم از جمله برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر سه روزه است./تسنیم

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها