گفت‌وگوی «فردا» با غلامرضا مصباحی‌مقدم

ارمغان‌های اقتصادی همکاری با پکن

کد خبر: 1205064

یک عضو مجمع تشیخص مصلحت نظام گفت: پکن می خواهد از طریق احیای جاده ابریشم با تعداد قابل توجهی از کشورها ارتباط برقرار کند. از این رو چین نیازمند ایران و ایران نیازمند چین است.

ارمغان‌های اقتصادی همکاری با پکن

گروه سیاسی فردا: رئیس‌جمهور ایران در سفری دو روزه به چین رفت و این سفر به لحاظ سیاسی و اقتصادی مهمترین سفرخارجی حالا دستاوردهای رئیس جمهور طی 18 ماه گذشته ارزیابی می شود.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگار فردا درباره دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پکن گفت: این سفر در راستای تفاهم نامه 25ساله بین ایران و چین انجام شد. طبعا اجرایی شدن آن تفاهم نامه نیازمند موافقت نامه های دوجانبه در حوزه های مختلف اقتصادی اعم از پولی، بانکی، سرمایه گذاری، تجارت و غیره است.

وی سفر رئیسی به چین را زمینه ساز گشایشی در مناسبات بین المللی ایران خواند و افزود: چین از نظر اقتصادی دومین کشور جهان محسوب می شود. رشد اقتصادی چین به رشد اقتصاد آمریکا نزدیک شده است و چه بسا در سال های آینده آمریکا را پشت سر بگذارد بنابراین پکن برای حفظ موقعیت اقتصادی و تقویت آن نیازمند انرژی منطقه جنوب غرب آسیا است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سیاست «یک کمربند یک جاده» چین اظهار کرد: پکن می خواهد از طریق احیای جاده ابریشم با تعداد قابل توجهی از کشورها ارتباط برقرار کند. از این رو چین نیازمند ایران و ایران نیازمند چین است.

وی افزود: چین بنیانگذار پیمان شانگهای است که این پیمان حدود 3 میلیارد از جمعیت آسیا را شامل می شود بنابراین پیمان شانگهای برای توسعه مناسبات اقتصادی ما در حوزه بین الملل راهگشا خواهد بود. چین به لحاظ فناوری امروز جایگاه مهمی در سطح جهان دارد و طبعا ایران در سایه ارتباط با چین و اعضای پیمان شانگهای از ظرفیت اقتصادی آن کشورها استفاده کند.

نماینده ادوار مجلس در پاسخ به منتقدانی که می گویند «سفر رئیس جمهور به چین تغییر محسوسی در معادلات کنونی ایران ایجاد نمی کند چون پکن ملاحظات آمریکا را در توسعه روابط اقتصادی اش درنظر می گیرد و مناسبات خودش را به خاطر ایران با آمریکا به چالش نمی اندازد»، بیان کرد: این نگاهی بدبینانه است چون چین دنبال توسعه مناسبات اقتصادی خودش با سایر کشورهاست.

وی افزود: در خود آمریکا چین حدود یک تریلیون دلار در اوراق بورس آن کشور سرمایه گذاری انجام داده است. اقتضای فعالیت های اقتصادی چین ایجاب می کند که بازار 85 میلیون نفری ایران را از دست ندهد، ضمن آنکه در قالب قراردادی بلند مدت می تواند از ذخایر انرژی ما بهره مند شود.

مصباحی مقدم یادآور شد: چین از سال ها پیش به فکر توسعه روابط با ایران بود و از این رو پیشنهاد همکاری 25 ساله اقتصادی را به تهران داد بنابراین این طور نیست که ما از باب ناگزیری و ناچاری رو به چین آورده باشیم. توسعه روابط ما با هر کشور دیگری نیز می تواند انجام شود. متأسفانه بعضی ها نگاه به کشورهای غربی دارند، یعنی اگر با آن کشورها ارتباط برقرار کنیم، این اتفاق را خوب ارزیابی می کنند اما اگر این اتفاق نیفتد، وضعیت را خیلی بد توصیف می کنند.

وی ادامه داد: ما نباید هیچ تعلق خاطر دائمی و ابدی را نه به شرق و نه به غرب داشته باشیم و براساس اقتضای مسائل ملی مان با کشورها ارتباط مان را توسعه دهیم. چین از جمله کشورهایی است که می شود ما روابط مان را با آن توسعه دهیم و از منافعش بهره مند شویم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها