سی‌جی‌تی‌ان: ایران در حال تقویت راهبرد «نگاه به شرق است

کد خبر: 1205250

یک رسانه بین‌المللی چین نوشت ایران در حال تقویت راهبرد «نگاه به شرق» و به دنبال راهی جدید برای توسعه بخش‌های اجتماعی و اقتصادی خود با چین است.

سی‌جی‌تی‌ان: ایران در حال تقویت راهبرد «نگاه به شرق است

یک رسانه بین‌المللی چین نوشت ایران در حال تقویت راهبرد «نگاه به شرق» و به دنبال راهی جدید برای توسعه بخش‌های اجتماعی و اقتصادی خود با چین است.

یک شبکه خبری چینی در گزارشی پیرامون سفر رئیس جمهور ایران به چین نوشت ایران راهبرد «نگاه به شرق» خود را تقویت می‌کند و به دنبال راهی جدید برای توسعه بخش‌های اجتماعی و اقتصادی خود با چین است.

وبگاه شبکه خبری «سی‌جی‌تی‌ان» روز چهارشنبه در تحلیلی به قلم «وانگ جین» کارشناس خاورمیانه در زمینه سفر رئیس جمهور ایران به چین نوشت: «سفر آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به چین اولین سفر او به یکی از کشورهای آسیای شرقی است، سفر رئیسی نمونه‌ای از سطح بالای اعتماد متقابل بین چین و ایران و همچنین نقطه عطفی در روابط دوجانبه است».

بر اساس این گزارش، از زمانی که آمریکا  کارزار «فشار حداکثری» خود را علیه ایران در سال ۲۰۱۸ آغاز کرد، تهران با فشارهای اقتصادی و اجتماعی عظیمی مواجه شده است. پس از آغاز درگیری روسیه و اوکراین، روابط ایران با روسیه نزدیکتر شد و روابط ایران با غرب رو به وخامت گذاشت. ایران راهبرد «نگاه به شرق» خود را تقویت می‌کند و به دنبال راهی جدید برای توسعه بخش‌های اجتماعی و اقتصادی خود با چین است.

نویسنده عنوان کرد ایران امیدوار است با تقویت مبادلات اجتماعی و اقتصادی با چین، شرکت‌های این کشور و سرمایه‌گذاری بیشتری را برای ورود به ایران تشویق کند. در مارس ۲۰۲۱، چین و ایران به توافقنامه همکاری جامعی دست یافتند که طی آن پکن متعهد شد در ۲۵ سال آینده ۴۰۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کند.

علاوه بر این، در زمینه تبادلات اجتماعی و فرهنگی، دو کشور سازوکارهای همکاری موجود را ارتقا داده و زمینه‌های تبادلات خود را گسترش خواهند داد.

در نهایت، در مورد مسائل سیاسی، ایران قصد دارد با چین بر سر موضوعات مهم بی‌ المللی و خاورمیانه از جمله موضوع هسته‌ای ایران، درگیری روسیه و اوکراین، بحران افغانستان، سوریه و یمن هماهنگ شود. چین همواره خواستار اجرای مجدد توافق هسته‌ای ایران بوده که در سال ۲۰۱۵ امضا شد و از آمریکا خواسته تا تحریم‌های ایران را لغو کند و با هرگونه تحریم‌های یکجانبه علیه تهران مخالفت کرده است.

نگارنده این گزارش در خاتمه نوشت ایران به عنوان عضو جدید «سازمان همکاری شانگهای»  انتظار دارد نقش بیشتری در این سازمان ایفا کند. تکمیل روند قانونی پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای نشان دهنده اعتماد ایران به توسعه روابط دوستانه با چین و حفظ مشترک ثبات منطقه است.

برای چین نیز ایران همیشه یک دوست خوب و شریک همکاری بوده است. روابط دوجانبه بین چین و ایران طرح ابتکاری «کمربند جاده ابریشم» را ارتقاء می‌بخشد و نظم بین‌المللی عادلانه‌تر و معقول‌تر را ایجاد می‌کند.

قبل از این سفر نیز تحلیلگران چینی سفر آتی رئیس جمهور ایران به چین را به نشانه ورود روابط دو کشور به مرحله جدیدی از همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف دانستند. /فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها