تردید اولیانوف درباره پایبندی غرب به احیای برجام

کد خبر: 1205360

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین در پیامی توئیتری نوشت که میزان پایبندی ایالات متحده آمریکا و تروئیکای اروپا به احیای برجام یک علامت سوال بزرگ است.

تردید اولیانوف درباره پایبندی غرب به احیای برجام

 میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین با بازنشر توئیتی که تصویر روسای جمهور ایران و چین در آن مشاهده می شود، پایبندی آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی به احیای برجام را زیر سوال برد.

بر اساس این گزارش، اولیانوف در پیامی توئیتری نوشت: بدون شک چین به برجام پایبند است. سوال این است که ایالات متحده آمریکا و تروئیکای اروپایی تا چه اندازه به احیای توافق هسته ای و حفظ منافع منع اشاعه هسته ای پایبند هستند.

این دیپلمات روس افزود: این از امروز یک علامت سوال بزرگ است. به نظر می رسد آنها یک برنامه پنهان دارند.

این در حالی است که نماینده روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین پیش از این هم بن بست کنونی در مذاکرات احیای توافق هسته ای ایران، موسوم به برجام، راغیر منطقی ارزیابی کرده بود.

«میخائیل اولیانوف» نماینده ویژه روسیه در سازمان های بین المللی در وین در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر آورد: اگر شرکت کنندگان (در برجام) طرح B واقع بینانه ای داشتند که قادر به حل و فصل مشکلات در حوزه های هسته ای و لغو تحریم ها بود، بن بست (فعلی) در گفتگوهای وین بر سر برجام می توانست تا حدی توجیه شود.

نماینده روسیه در ادامه توئیت خود که در پاسخ به سوال یک کاربر درباره علت بن بست مذاکرات وین بیان شد، نوشت: ظاهراً چنین طرحی وجود ندارد و نمی تواند وجود داشته باشد. بنابراین بن بست فعلی غیرمنطقی است.

اولیانوف در ادامه تاکید کرد که چنین راه توافقی برای نجات برجام تا پایان تابستان وجود داشت. اما ما از سپتامبر تا کنون شاهد اراده سیاسی لازم از سوی غرب نیستیم.

این دیپلمات روس علیت این موضوع را این گونه بیان کرد: تصور می کنم این (عدم اراده سیاسی غرب) به دلیل مجموعه ای از عوامل از جمله محاسبات نادرست کشورهای غربی است.

از آوریل ۲۰۲۱، روسیه، انگلیس، آلمان، چین و فرانسه در حال مذاکره با ایران در مورد بازگرداندن توافق هسته‌ای به شکل اولیه آن هستند. در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۲، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته بود که مذاکرات با نمایندگان ایران در وین همچنان ادامه دارد، اگرچه هنوز به نتیجه‌ای دست نیافته است.

اخیراً آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک ادعا کردند که براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران تعهدات هسته‌ای خود را اجرا نکرده است. این چهار کشور در بیانیه خود با اشاره به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای مدعی شدند: «همانطور که آژانس اعلام کرد، انجام تغییرات اعلام نشده با تعهدات ایران تحت توافقنامه پادمان جامع مورد نیاز NPT مغایر است.»

مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها