رئیس‌جمهور چین به ایران سفر می‌کند

کد خبر: 1205367

خبرگزاری رویترز گزارش داد طبق بیانیه مشترک ایران و چین، شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین دعوت ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود برای سفر رسمی به ایران را پذیرفت.

 رئیس‌جمهور چین به ایران سفر می‌کند

به دنبال سفر سید ابراهیم رئیسی به چین، منابع رسانه‌ای گزارش دادند شی جین‌پینگ دعوت همتای ایرانی برای سفر به ایران را پذیرفته است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد طبق بیانیه مشترک ایران و چین، شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین دعوت ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود برای سفر رسمی به ایران را پذیرفت.

به نوشته رویترز، در بیانیه مشترک چین و ایران که در آخرین روز سفر سه‌روزه ابراهیم رئیسی به پکن منتشر شد، جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نشد.

روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین هم گزارش داد چین و ایران در بیانیه مشترکی که پنجشنبه منتشر شد توافق کردند اجرای طرح‌های همکاری را تسریع کنند، از منافع اصلی یکدیگر حمایت کنند و بر اهمیت صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس برای امنیت انرژی جهان تاکید کنند.

به گزارش فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان که در رأس هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی و برای دیدار رسمی به چین سفر کرده بود، صبح پنجشنبه با استقبال رسمی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از اعضای کابینه وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.

رئیس‌جمهور سفر به چین را بسیار پرثمر و موفق دانست و گفت: برداشت میزبان یعنی کشور دوست ما چین و هم برداشت همکاران من از این سفر بسیار مثبت بود و امیدواریم آثار آن را در عرصه‌های مختلف به ویژه در اقتصاد و تجارت شاهد باشیم.

رئیس‌جمهور کشورمان در این سفر در دیدار با همتای چینی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران مصمم به گسترش روابط دو کشور با رویکرد احترام متقابل است، تصریح کرد: توسعه روابط ایران و چین رو به جلو بوده است، اما آنچه انجام شده با آنچه که باید انجام می‌پذیرفته فاصله دارد و برای جبران این عقب‌ماندگی باید گام‌های بلندتری برداشت.

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین هم در دیدار با رئیسی با اشاره به روند رو به توسعه روابط ایران و چین، اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان دو کشور را در تعمیق و گسترش روابط دو کشور بسیار مؤثر دانست و گفت: چین قاطعانه معتقد به توسعه روابط با ایران است.

در این سفر ۲۰ سند همکاری بین مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و چین در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا رسید.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی می‌کرد، درباره سفر رئیسی به پکن گفت: توافقات بسیار خوبی در خصوص رفع موانع اجرای کامل برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله بین روسای جمهور ایران و چین حاصل شد.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها