بررسی تحلیلی مصوبات و موضوعات لایحه بودجه ۱۴۰۲

کد خبر: 1205568

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ رویکرد اعضای کمیسیون تلفیق نسبت به مفاد و تبصره‌های بودجه سال آتی را تشریح کرد.

 بررسی تحلیلی مصوبات و موضوعات لایحه بودجه ۱۴۰۲

سید شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال 1402 با اشاره به بررسی تبصره 12 ، 14 و 16 لایحه بودجه در جلسه کمیسیون تلفیق گفت: در جریان بررسی تبصره 12 لایحه بودجه، 20 درصد رشد حقوق و دستمزد در لایحه بودجه تصویب شد یعنی هر آنچه که در حکم کارگزینی سال 1401 است این رقم در سال 1402، 1.2 دهم برابر خواهد شد.

وی با اشاره به تصویب مباحث مالیاتی این تبصره اظهار کرد: مباحث مالیاتی این تبصره به گونه‌ای تصویب شد که این مالیات به صورت پلکانی باشد، اگرچه این روش با یک نرخ یکسان اعمال می شود اما از طریق سیستم مالیات تصاعدی، به نفع طبقات پایین‌تر خواهد بود.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1402 مجلس با اشاره به بررسی تبصره 14 لایحه بودجه سال آینده در جلسه کمیسیون ادامه داد: این تبصره مربوط به هدفمندی یارانه‌ها است و تقریباً همان رقم 660 هزار میلیارد تومان پیشنهادی لایحه در این بخش به تصویب رسید و در مصارف این بخش هم تغییرات جزئی از سوی دولت اعمال شده بود که اگر منابع مازادی تحقق یابد، مواردی برای آن از سوی نمایندگان پیشنهاد شد.

حسینی با اشاره به مصوبه کمیسیون درخصوص مدیریت بهینه انرژی گفت: به اعتقاد بنده اینگونه موارد می‌تواند به سازوکار بهینه سازی انرژی کمک کند.

وی با اشاره به بررسی تبصره 16 لایحه بودجه سال آینده کشور افزود: اتفاق مهمی که در این تبصره رخ داد این بود که 200 هزار میلیارد تومان از منابع قرض الحسنه برای اجرای قانون جوانی جمعیت با محور ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن به تصویب کمیسیون رسید.

رئیس کمیسیون تلفیق در ادامه با اشاره به ورود کمیسیون تلفیق به تبصره 18 لایحه بودجه 1402 گفت: این تبصره مربوط به تسهیلات اشتغالزایی است، البته برای اشتغال هم در تبصره 16 به صورت متداخل منابعی دیده شده بود که ما این موارد را از هم تفکیک کردیم، بنابراین تبصره 16 لایحه بودجه برای ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن خواهد بود و تبصره 18 نیز به بحث تولید و سرمایه گذاری و اشتغال می پردازد.

حسینی تصریح کرد: برای تبصره 18 در حدود 100 هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه برای حمایت از تولید و اشتغال در نظر گرفته شده است، لذا ما در حال حاضر مشغول رسیدگی به سایر منابع پیشنهادی در این بخش هستیم.

نماینده تنکابن خاطر نشان کرد: لایحه بودجه در 15 آذرماه اعلام وصول می شد و رسیدگی به آن 105 روز به طول می انجامید، اما امسال لایحه بودجه در تاریخ 21 دی ماه اعلام وصول شد و عملا کمیسیون تلفیق از هفته آخر دی ماه کار بررسی لایحه را آغاز کرد و با همتی که همکاران ما در کمیسیون تلفیق داشتند، خوشبختانه کلیات به موقع به صحن مجلس ارائه و گزارش آن 4 روزه آماده شد.

حسینی افزود: معمول و مرسوم این است که طی 15 روز به شور دوم و جزئیات لایحه رسیدگی می شود و در صورت نیاز 15 روز دیگر این مهلت تمدید می شود، لذا تا به اینجای کار هیات رئیسه با توجه به کمبود وقت با این تمدید موافقت نکرده، لذا ما سعی کردیم طی مدت تعیین شده 15 روزه و به صورت سه شیفت کار بررسی جزئیات را ادامه داده و آن را بررسی کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه تحقیقاً تمام تبصره‌های لایحه بودجه سال 1402 مورد تطبیق قرار گرفته است، ادامه داد: کاری که امسال در بررسی لایحه بودجه مدنظر قرار گرفت این بود که در برخی موارد بار بودجه سنگین است، یعنی تبصره 12 بار موضوع نظام حقوق و دستمزد را به دوش می کشد و یا تبصره 14 بار نظام حمایت را بر دوش دارد، همچنین تبصره 16 بار تسهیلات اجتماعی را بر دوش گرفته است، لذا بلااستثنا ما برای همه این تبصره ها جلسات بررسی برگزار کردیم و اینطور نبوده که ما بلافاصله برویم و صفحات لایحه را بخوانیم و به رأی بگذاریم، بلکه ابتدا در چارچوبی تحلیلی مسائل و موضوعات لایحه بودجه را بررسی کردیم.

نماینده تنکابن در مجلس در پایان تاکید کرد: سعی می‌کنیم در صحن مجلس هم بررسی‌های تکمیلی را مدنظر قرار دهیم تا نمایندگان مجلس نیز رأی خود را درخصوص مصوبات کمیسیون اعمال کنند و به امید خدا در بند بررسی چنددوازدهمی بودجه گرفتار نشویم.

تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها