هماهنگی تهران و پکن برای پیشبرد مذاکرات رفع تحریم‌ها

کد خبر: 1205759

در حاشیه سفر رئیس‌جمهور به چین، وزیر امور خارجه کشورمان و معاون سیاسی وی، با همتایان چینی خود دیدار کردند؛ دیدارهایی که جزئیات اجرای توافقات دو کشور و نیز چگونگی پیشبرد مذاکرات رفع تحریم‌ها، محورهای اصلی آن بود. حسین امیرعبداللهیان در دیدار «چین کانگ» همتای چینی خود، استمرار هماهنگی دستگاه دیپلماسی دو کشور در پیگیری اجرایی‌سازی توافقات ذیل برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله را ضروری خواند.

هماهنگی تهران و پکن برای پیشبرد مذاکرات رفع تحریم‌ها

همچنین وزرای خارجه دو کشور در این دیدار، آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها، تحولات غرب و شرق آسیا و درباره مسائل منطقه‌ای مورد علاقه طرفین رایزنی کردند. چین کانگ نیز سفر آیت‌الله رئیسی به پکن و توافقات گسترده میان رؤسای‌جمهور را نشانگر عزم راسخ رهبران دو کشور برای تعمیق مشارکت جامع راهبردی ایران و چین فارغ از تحولات بین‌المللی ارزیابی کرد.

وی با اشاره به موضع برتر اخلاقی ایران در مذاکرات هسته‌ای به‌دلیل پایبندی به تعهدات، حمایت چین از پیشبرد مذاکرات را اعلام و ضرورت بازگشت طرف ناقض برجام به تعهداتش برای رفع تحریم‌ها را مورد تأکید قرار داد. وزیر خارجه چین با تحسین رویکرد سازنده جمهوری اسلامی ایران در حل مشکلات منطقه‌ای، گفت: پکن از تلاش‌ها در این راستا حمایت می‌کند.

 توافقات در پکن ترسیم‌کننده افق جدید در روابط

امیرعبداللهیان در دیدار «لیو جیان چائو» وزیر امور بین‌الملل حزب حاکم چین نیز که با هدف بررسی استفاده از ظرفیت نهادهای سیاسی دو کشور در تحقق اهداف روابط راهبردی دو کشور انجام شد، رایزنی‌های پُربار و توافقات رؤسای‌جمهور دو کشور در پکن را ترسیم‌کننده افق جدید در روابط دو کشور دانست. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با یادآوری ظرفیت‌های گسترده همکاری فرهنگی و مبادلات مردمی بین دو کشور، غنای فرهنگی و اعتبار بین‌المللی سینمای ایران را فرصتی کم‌نظیر در این چهارچوب دانست و ابراز امیدواری کرد فیلم‌های ایرانی به سرعت وارد بازار چین شوند.

وزیر امور بین‌الملل حزب حاکم چین نیز روابط راهبردی تهران - پکن را بر تحولات منطقه‌ای تأثیرگذار دانست و با بیان اینکه جهان به سوی چند قطبی پیش می‌رود و دوره تصمیم‌گیری چند کشور محدود برای دنیا تمام شده است، اظهارکرد: هرچند که هنوز هم غرب نمی‌خواهد هژمونی خود را پایان دهد و اصرار دارد از این طریق مانع توسعه سایر ملت‌ها از جمله چین و ایران شود. چائو تأکید کرد: چین از تلاش ایران برای صیانت از حاکمیت ملی خود در برابر دخالت بی‌ثبات‌کننده خارجی و مقابله با تحریم‌های غیرقانونی، قاطعانه حمایت می‌کند.

واکنش‌ وزیر امور خارجه به ادعای ارتباط رهبر القاعده با ایران

در دیدار علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و معاون «ژائو شو» وزیر خارجه جمهوری خلق چین، دو طرف توافق کردند ارتباطات و هماهنگی نزدیک خود را مانند گذشته برای پیشبرد مذاکرات رفع تحریم ادامه دهند.

دو طرف در این دیدار بر لزوم تعهد همه طرف‌های برجام برای اجرای کامل تعهدات‌شان تأکید کرده و اتفاق نظر داشتند پایبندی به گفت‌و‌گو باید با اقدامات عملی همراه باشد.

طرفین توافق کردند ارتباطات و هماهنگی نزدیک خود را مانند گذشته برای پیشبرد مذاکرات رفع تحریم ادامه داده و رایزنی و همکاری در سایر موضوعات مورد علاقه بین‌المللی را فعالانه در دستور کار داشته باشند.گفتنی است وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به خبرسازی‌ها، ارتباط دادن رهبر القاعده به ایران را خنده‌آور دانست و به مقامات کاخ سفید توصیه کرد بازی شکست خورده ایران‌هراسی را متوقف کنند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها