کمالوندی: غنی‌‌سازی بالای ۶۰ درصد، مشکل پادمانی ندارد

کد خبر: 1206472

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه «دیده شدن ذرات اتمی ۸۴ درصد در یک فرآیند غنی ‌سازی امری طبیعی است.» گفت: مردم عادی هم می‌توانند تشخیص دهند که وجود یک ذره در داخل صدها کیلو مواد نمی‌تواند نشان‌دهنده غنی ‌سازی بالای ۶۰ درصد باشد.

کمالوندی: غنی‌‌سازی بالای ۶۰ درصد، مشکل پادمانی ندارد

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به سؤالی درخصوص تلاش غربی‌ها برای ایران هراسی و طرح ادعای غنی ‌سازی ۸۴ درصد گفت: دیده‌ شدن ذرات اتمی ۸۴ درصد در یک فرآیند غنی‌‌سازی امری طبیعی است. یعنی ممکن است ما ۵ درصد تولید کنیم و ذرات ۱۱ درصد را ببینیم و یا ۲۰ درصد تولید کنیم اما ذره ۳۷ درصد ببینیم، در گذشته هم این موارد بوده است. وقتی ذره می‌گوئیم یعنی ذره اتمی که زیر میکروسکوپ هم دیده نمی‌شود. طبیعتاً چنین ذره‌ای در فعل و انفعالاتی که غنی ‌سازی می‌شود، امری عادی است. یعنی وقتی که خوراکی تزریق می‌کنید اگر زیاد باشد بیشتر غنی می‌شود. محصول نهایی مهم است که ۶۰ درصد است. چیزی که برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مهم است موضوع موادی است که در انتها جمع شود نه اینکه ذره‌ای که دیده می‌شود.

کمالوندی گفت: الان دیگر مردم عادی هم می‌توانند تشخیص دهند که وجود یک ذره در داخل صدها کیلو مواد نمی‌تواند نشان‌دهنده غنی‌‌سازی بالای ۶۰ درصد باشد. ما اگر بخواهیم غنی‌‌سازی بالای ۶۰ درصد داشته باشیم به لحاظ پادمانی مشکلی نداریم و این کار را می‌کنیم و اعلام هم می‌کنیم اما متأسفانه نحوه انتشار موضوعات در رسانه‌ها به دنبال ارائه تصویر مخدوش از ایران است که گاهی در مورد حقوق‌بشر، گاهی تروریسم و ... است. متأسفانه از آژانس هم سوءاستفاده می‌کنند لذا آنچه که باید همه را نگران کند بحث اعتبار سازمان‌های بین‌المللی است. اگر اهل فن بیایند و استدلال‌های ما را بشنوند قطعاً حق را صددرصد به ما می‌دهند. به هر حال مسئولین آژانس باید حتماً توجه کنند که خود را در اختیار کشوری خاص که اهداف خاص دارند، قرار ندهند طوری که از اعتبار یک سازمان بین‌المللی هزینه شود.

انگیزه ایران برای افزایش غنی ‌سازی

وی در پاسخ به این سؤال که «آیا ایران انگیزه سیاسی برای افزایش غنی ‌سازی دارد؟» اظهار داشت: مبنای ما برای غنی ‌سازی بر اساس نیاز کشور است که در «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» مقدار آن مشخص شده است. به طور مثال اگر ماهانه باید به ظرفیت ۵۰۰ کیلو گرم برسانیم و یا غنی‌‌سازی بالای ۲۰ درصد داشته باشیم، یک تکلیف است، صرف نظر از اینکه الان چه مقدار از آن مورد نیاز است. و یا اینکه ما نمی‌توانیم بگوییم سوخت برای راکتور تهران نداشته باشیم و در آن واحد بخواهیم پاسخ نیازهای یک میلیون بیمار را در کشور بدهیم. یک میلیون بیمار در کشور برای تشخیص و درمان نیاز به پزشکی هسته‌ای دارند که رادیو دارو را ما تأمین می‌کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: یک شرکتی به نام «پارس ایزوتوپ» در کشور داریم که عمده این کارها را انجام می‌دهد که این شرکت را در لیست تحریم‌ها گذاشته‌اند. در حالی که ما پیشنهاد کردیم که شما بنویسید که ما تأمین‌کننده دارو هستیم که این کار رو هم کردند چرا که شرکت‌های مواد غذایی و دارو جز تحریم نباید باشند. اول جواب دادند که در دست بررسی است و سپس گفتند شما با سازمان انرژی اتمی ارتباط دارید. به هرحال آن شرکت که نمی‌تواند برود برای خودش راکتور تأسیس کند لذا باید از این تأسیسات استفاده کند در تمام دنیا این‌طور است. بنابراین تمام این موارد بهانه است تا هدفشان ایجاد کمبود رادیودارو در کشور است تا مردم به دولت فشار آورند.

وی گفت: اگر خودمان تولید‌کننده نبودیم چطور باید جواب مردم را می‌دادیم. این کشورها برای اینکه به دولت فشار وارد کنند حاضر هستند مردم را در بدترین شرایط قرار دهند. بنابراین کاری که ما انجام می‌دهیم بر اساس نیاز کشور است و به‌غیر از دارو در حوزه‌های محیط زیست و حتی باستان شناسی نیاز به استفاده از پرتو گاما، آلفا و... استفاده می‌شود. این کشورها به دنبال محروم کردن ایران از چنین صنعتی هستند. ایران با این موقعیتی که دارد و با وجود نیروهای انسانی تحصیل‌کرده چرا باید از داشتن چنین صنعتی صرف نظر کند. یادتان هست که اوباما می‌گفت اگر می‌توانستم پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای ایران را بازمی‌کردم ولی اراده مردم بر خواست آنها غلبه پیدا کرد و در آینده هم چنین خواهد بود.

کمالوندی با اشاره به گسترش فعالیت‌های سازمان در حوزه آب‌سنگین و ترکیبات دوتره گفت: در مورد آب سنگین پیشرفت‌هایمان بسیار خیره‌کننده و خوب است و انواع فرآورده‌هایی را از آب سنگین تولید می‌کنیم. موضوع آب سنگین برای ما خیلی قدیمی شده و فقط فرآورده‌های آن مهم است و «دوتره»‌ها و اکسیژن ۱۸ تولید می‌کنیم یعنی ارزش افزوده اضافه می‌کنیم و به دنیا صادر می‌کنیم. توجه دنیا به فرآورده‌های آب سنگین بیشتر شده است مثلاً یک کیت غربالگری که تولید کردیم حدود ۱۴ هزار دلار قیمتش است اما می‌تواند هزاران نوزاد را در بدو تولد انواع بیماری‌هایشان را تشخیص دهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: در دنیای آینده داروها جای خودشان را به دوتره‌ها می‌دهند. بخش آب سنگین ما خوب کار می‌کند و خدمات خوبی به دانشگاه‌ها می‌دهند. سرعت کاری که انجام می‌دهیم بی‌نظیر است. بهترین آب سنگین دنیا متعلق به ایران است و از نظر حجم کارهای تحقیقاتی که در شرکت مصباح انرژی جز ۵ شرکت بزرگ دنیا مطرح هستیم. به هر حال اینها حوزه‌هایی هستند که نباید به خواست غربی‌ها کشور را از داشتن آنها محروم کرد. بنابراین برای مستقل بودن باید مقاومت کرد. امروز وضعیت صنعت و تکنولوژی ما در همه حوزه‌ها از جمله حوزه هسته‌ای قابل مقایسه با ۱۰ سال قبل نیست و این چیزی است که غربی‌ها آن را دوست ندارند و خرابکاری می‌کنند و حرف‌های سیاسی بی‌ربطی می‌زند.

وی اظهار داشت: در حوزه سایبری، پدافند تولید سانتریفیوژ و غنی ‌سازی و ...آسیب‌پذیری‌هایمان به حداقل رسیده است اما نباید هرگز از دشمن غافل بود. ظرفیت غنی ‌سازی که الان داریم بیشتر از ۲و نیم برابر هر دوره‌ای در گذشته است. همچنین ماشین‌های به روز جهت غنی‌‌سازی داریم.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها