امیرعبداللهیان: عراق نباید منبعی برای تهدید علیه ایران باشد / آماده عملیاتی کردن پلان ۲ هستیم

کد خبر: 1206549

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با همتای عراقی خود گفت: «ما معتقد هستیم که دولت عراق مصمم است عراق منبعی برای تهدید علیه همسایگان از جمله ایران نباشد. مقامات دولت مرکزی اقدامات مهمی را در ماه‌های اخیر در گفتگوها مورد اشاره قرار دادند.

امیرعبداللهیان: عراق نباید منبعی برای تهدید علیه ایران باشد / آماده عملیاتی کردن پلان ۲ هستیم

 وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با همتای عراقی خود گفت: «ما معتقد هستیم که دولت عراق مصمم است عراق منبعی برای تهدید علیه همسایگان از جمله ایران نباشد. مقامات دولت مرکزی اقدامات مهمی را در ماه‌های اخیر در گفتگوها مورد اشاره قرار دادند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که به‌منظور دیدار با مقامات عراقی به بغداد سفر کرده است، در نشست خبری خود با فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق گفت: تشکر می‌کنم از حسن استقبال همکار و برادر خوبم جناب آقای فؤاد حسین، وزیر امور خارجه جمهوری عراق. ما از اینکه در مرحله جدید تشکیل دولت عراق شاهد تداوم حضور جناب آقای دکتر فؤاد حسین به‌عنوان وزیر محترم امور خارجه کشور دوست و برادر و همسایه خوب عراق هستیم، بسیار خرسندیم.

وی ادامه داد: قبل از هر چیز مایلم در این جمع سلام‌های گرم مقامات عالی کشورم و مردم ایران را به یکایک مقامات عراق و مردم خوب عراق ابلاغ کنم، همچنین ادای احترام می‌کنم به روح بلند شهید ابومهدی المهندس و شهید سردار حاج قاسم سلیمانی که در حادثه تروریستی آمریکایی در فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت رسیدند. ما امروز در خصوص ضرورت هرچه سریعتر نهایی کردن پرونده پیگیری‌های حقوقی ـ بین‌المللی این جنایت به‌شکل مشترک توسط مقامات ذی‌ربط قضایی عراق و ایران گفتگو و بر اهمیت آن تأکید کردیم.

امیرعبداللهیان افزود: ایران از عراق متحد، آباد، قوی و مستقل همواره حمایت کرده است و ما همواره حمایت خودمان را از تصمیم دولت عراق و تصمیم ملت عراق برای تعیین سرنوشت خودشان اعلام کردیم. تثبیت وضعیت سیاسی و امنیتی در عراق را که به‌خوبی از این مرحله دولتمردان و ملت عراق عبور کردند تبریک می‌گوییم و این به‌عنوان یک ضرورت نقطه قوت عراق است. ما قوت و امنیت و پیشرفت عراق را قوت، امنیت و پیشرفت ایران می‌دانیم.

وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره به حاکمیت عراق احترام گزارده و همواره یاور دولت و ملت عراق در حفاظت از امنیت منطقه بوده است.

وی ادامه داد: ما در ماه‌های گذشته گفتگوهای مهمی را در قالب کمیته عالی امنیتی در تهران و بغداد برگزار کردیم. پیگیری تعهدات عراق، نهایی کردن سند توافقاتی که در نتیجه این گفتگوها حاصل شده است با هدف مقابله با گروهک‌های تروریستی مستقر در اقلیم مورد توجه جدی ما قرار گرفت.

وزیر امور خارجه همچنین اضافه کرد: ما معتقد هستیم که دولت عراق مصمم است عراق منبعی برای تهدید علیه همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران نباشد. مقامات دولت مرکزی اقدامات مهمی را در ماه‌های اخیر در گفتگوها مورد اشاره قرار دادند، امیدواریم که هرچه زودتر شاهد اجرایی شدن توافقات در این چارچوب باشیم.

امیرعبداللهیان در خصوص سفر گروسی به تهران گفت: در چارچوب جمع بندی مذاکرات در روزهای آینده مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر خواهند کرد و ما امیدوار هستیم آقای رافائل گروسی، مدیرکل آژانس با نگاه فنی و بدون از هیجانات سیاسی نسبت به حل وفصل این موضوع با همکارانم در سازمان انرژی اتمی ایران به جمع بندی و توافق برسند.

وی تاکید کرد: ایران هیچگاه به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای و بمب اتمی نبوده و نخواهد بود و فتوای مقام معظم رهبری، امام خامنه‌ای نیز بر این موضوع تاکید دارد.

وزیر امور خارجه ایران در خصوص سند همکاری‌های جامع بلند مدت میان ایران و عراق گفت: یکی از موضوعات در دستور کار ما نهایی کردن سند همکاری های جامع و بلند مدت بین تهران و بغداد است. ما به زودی پیشنهادات خود را در قالب متنی از مسیر دیپلماتیک در اختیار وزیر محترم امور خارجه عراق قرار خواهیم داد و امیدوار هستیم در جریان برگزاری کمیسیون عالی مشترک همکاری های دو کشور شاهد نهایی شدن این سند که نقشه راه جدید همکاری های دو کشور را رقم خواهد زد باشیم.

وی ادامه داد: تلاش ما برای تداوم همکاری‌ها در چارچوب توافقات فی مابین و از جمله بر مبنای قرارداد 1975 به ویژه در موضوعات مربوط به لایروبی شط العرب، اروندرود تعیین و جانمایی مجدد خط تالوگ بر مبنای تشکیل کمیته مشترک سی بی سی با هدف توسعه استان‌های همجوار اروندرود مورد تاکید جدی ما و همکارم در گفتگوهای امروز قرار گرفت.

امیرعبداللهیان همچنین در خصوص همکاری‌ها با عراق گفت: ما حمایت می کنیم از دولت و ملت عراق برای اجرای مصوبه پارلمان این کشور در خروج نیروهای نظامی از خاک عراق. در خصوص تقویت همکاری های ترانزیتی و توریسم زیارتی و گردشگری فی مابین دو کشور همانطوری که همکارم به درستی اشاره کردن تکمیل خط آهن بصره-شلمچه و خط آهن کرمانشاه-خسروی-بغداد در دستورکار جدی دو طرف قرار دارد.

وی ادامه داد: ما بر ضرورت حمل و نقل یک سره کالا به مقاصد استان های دو کشور تاکید داریم و آن را در راستای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور لازم و ضروری می دانیم. همچنین کماکان شرکت های مهم و متنوع ایرانی در حوزه خدمات فنی و مهندسی برای تقویت همکاری ها در اجرای پروژه های زیربنایی عراق آمادگی لازم را دارند.

وزیر امور خارجه ایران درباره روابط ایران و عربستان گفت: مایلم تشکر ویژه‌ای داشته باشم از تلاش های آقای فواد حسین و مقامات دولت عراق در خصوص گفتگوهای ایران و عربستان سعودی در بغداد و همچنین تلاش های مقامات عراق و همکارم جناب آقای فواد حسین برای تقویت گفتگوها و همکاری های عربستان سعودی با ایران و جمهوری عربی مصر با جمهوری اسلامی ایران.

وی ادامه داد: ما در چارچوب تقویت همکاری‌ها با کشورهای اسلامی و منطقه از بازگشت روابط ایران و عربستان و ایران و مصر استقبال می کنیم و از تلاش‌های وزیر خارجه عراق در نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین قدردانی می‌کنیم.

امیرعبداللهیان درباره تلاش‌های عراق در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: خب بر کسی پوشیده نیست که عراق همواره در مسیر گفتگو برای لغو تحریم‌ها، مذاکرات وین جمع بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای بین ایران و طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی اقدامات مثبت و سازنده ای را انجام داده است.

وی ادامه داد: ما آمادگی داریم بر مبنای مذاکرات قبلی و با رعایت خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در مسیر جمع بندی نهایی مذاکرات انجام شده در وین قدم برداریم. البته از آنجایی که برخی اظهارات و پیام‌های متناقض از طرف آمریکایی دریافت می‌شود به گونه‌ای که در مسیر دیپلماتیک پیام‌های آمریکا به ایران مثبت و تاکید بر اهمیت جمع بندی توافق است، اما در عرصه رسانه برخی مقامات آمریکا سخنان متناقضی را بیان می کنند.

وزیر امور خارجه افزود: لذا من به برادرم جناب آقای فواد حسین در گفتگوهای امروز تاکید کردم که ایران همواره از مذاکره و مسیر دیپلماسی استقبال کرده. ما در دولت جدید ایران ماه‌ها برای جمع بندی و رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار تلاش کردیم. اکنون نیز آماده جمع بندی در چارچوب گفته شده هستیم. اما چناچه طرف آمریکایی مسیر دیگری را انتخاب کند ما نیز آماده عملیاتی کردن پلن دوم و مسیر دیگری هستیم و همه گزینه‌ها برای ما در دسترس و در روی میز قرار دارد./ تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها