آلمان کاردار ایران را احضار کرد

کد خبر: 1206554

وزارت خارجه آلمان در اقدامی مداخله‌جویانه، در پی اعلام حکم اعدام برای جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر، کاردار جمهوری اسلامی ایران را احضار کرد.

 آلمان کاردار ایران را احضار کرد

به گزارش رویترز به نقل از بیانیه وزارت خارجه آلمان، از احضار کاردار ایران در برلین از سوی وزارت خارجه آلمان «در ارتباط با حکم اعدام برای یک شهروند این کشور» خبر داد.

طبق این گزارش، برلین همچنین دو کارمند سفارت ایران را در اعتراض به حکم اعدام برای یک تروریست که تابعیت آلمانی هم دارد، عنصر نامطلوب خواند و به آن‌ها دستور داد این کشور را ترک کنند.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه (دوم بهمن) اعلام کرد پس از اتمام رسیدگی به پرونده و انجام تحقیقات، دادگاه انقلاب تهران جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر را به اتهام افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی به اعدام محکوم کرد.

آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان ضمن اعلام احضار کاردار جمهوری اسلامی ایران، در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه اعلام کرد: «به او (کاردار ایران) اطلاع داده شد که ما نقض گسترده حقوق یک شهروند آلمانی را نمی‌پذیریم. از ایران می‌خواهیم حکم اعدام جمشید شارمهد را لغو کند و روند تجدیدنظر عادلانه بر اساس حاکمیت قانون برای او فراهم کند».

حمایت برلین از این تروریست در حالی است که طبق اعلام قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، بر اساس مستندات پرونده، جشمید شارمهد قصد انجام ۲۳ اقدام تروریستی داشته که موفق به انجام پنج مورد آن شده است.

پس از دستگیری متهم و صدور کیفرخواست، رسیدگی به این پرونده در هفت جلسه با حضور متهم و وکیل وی و شکات و خانواده شهدای ترور به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. متهم در مراحل مختلف رسیدگی به پرونده، مسئولیت تمام اقدامات تروریستی گروهک تروریستی تندر را برعهده گرفته و بر تاثیرگذاری خود بر مجریان و عوامل اقدامات تروریستی که به شهادت و زخمی شدن ده‌ها تن از شهروندان ایران منجر شده اذعان داشته است.

بر اساس اعلام قوه قضائیه، پس از بررسی کامل پرونده، مستندات و قرائن موجود و اخذ دفاعیات متهم و وکیل وی، بر اساس رای دادگاه اقدامات جمشید شارمهد به طور گسترده موجب اخلال شدید در نظم عمومی و از مصادیق افساد فی‌الارض بوده و بزهکاری متهم محرز و مسلم تشخیص داده و به اعدام محکوم شد.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها