امیرعبداللهیان: آماده جمع‌بندی مذاکرات هستیم

کد خبر: 1206712

نشانه‌ها بیش از هر موقع دیگری از احتمال شروع «مذاکرات احیای برجام» حکایت می‌کند، هرچند همزمان، هر سناریوی جایگزین دیگری هم محتمل است.

امیرعبداللهیان: آماده جمع‌بندی مذاکرات هستیم

 حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه با همین چشم‌انداز، در بغداد گفت که ایران آماده است بر مبنای مذاکرات قبلی و با رعایت خطوط قرمز در مسیر جمع‌بندی نهایی مذاکرات انجام شده در وین قدم بردارد و همزمان هشدار داد اگر طرف امریکایی مسیر دیگری انتخاب کند، ما هم آماده عملیاتی کردن پلن ۲ و مسیر دیگری هستیم.

به گزارش «جوان»، فقط دو روز بعد از گزارش بلومبرگ درباره یافته شدن ذرات اورانیوم غنی شده ۸۴ درصدی، تهران عصر سه شنبه میزبان یک تیم از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد تا به گفته محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، ابهاماتی که یک بازرس آژانس آن را به وجود آورده «رفع و رجوع» شود. اسلامی که دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت صحبت می‌کرد، گفته که «این ابهامات در حال برطرف شدن و در حال رفع و رجوع شدن است» و تأکید کرده که ایران به تعامل و همکاری‌های خود با آژانس ادامه می‌دهد تا «از تولید ابهام جدیدی در فرایند همکاری‌مان با آژانس جلوگیری شود». مقام‌های ایرانی یافته شدن ذرات اورانیوم ۸۴ درصدی را رد نکرده‌اند، ولی کشف این ذرات را اقدامی سیستماتیک برای غنی‌سازی نمی‌دانند، چیزی که باعث شده ایران ظرف کمتر از ۴۸ ساعت، میزبان بازرسان آژانس در تهران باشد. پیش از این، حدس و گمان‌ها این بود که بلومبرگ گزارش ذرات با غنای ۸۴ درصد را برای اثر‌گذاری بر نشست آتی شورای حکام منتشر کرد، ولی تحرکاتی که طی دو روز گذشته در فضای دیپلماسی در ایران رخ داد، نشان می‌دهد فضای دیپلماسی غیررسمی، به سمت و سویی حرکت می‌کند که احتمال شروع دوباره مذاکرات متوقف شده برای احیای برجام وجود دارد. روز سه شنبه علی علیزاده، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از قول امیرعبداللهیان خبر داد که مقامات عمانی تمایل خود را برای ایفای نقش میانجی بین ایران و امریکا برای به سرانجام رساندن مذاکرات هسته‌ای بیان کرده‌اند و پادشاه عمان هم در تلاش است با پیام‌هایی که میان مقامات ایران و امریکا تبادل می‌کند، در آینده‌ای نزدیک و با خبری خوش به ایران سفر کند. این خبر در حالی اعلام شد که شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر هم سه هفته قبل به تهران آمد و گفت که حامل پیامی از سوی امریکا برای ایران است؛ اظهار نظری که مقام‌های امریکایی آن را رد نکردند.

 کانال عراق فعال می‌شود

حالا در شرایطی که معلوم نیست پاسخ ایران به پیام امریکا از مجاری قطر چه بوده، شواهد درباره فعال شدن سایر مجاری دیپلماتیک بین دوطرف در حال تقویت شدن است. دیروز همزمان با حضور بازرسان آژانس در تهران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه در نشست خبری مشترک با فؤاد حسین همتای عراقی خود در بغداد گفت که در چارچوب جمع‌بندی مذاکرات، مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز‌های آینده به تهران سفر خواهند کرد و ابراز امیدواری کرد که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس با نگاه فنی و به دور از هیجانات سیاسی نسبت به حل و فصل اختلافات با ایران «به جمع‌بندی و توافق برسد» وزیر خارجه ایران همچنین گفت که حاضریم، بر مبنای مذاکرات قبلی و با رعایت خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در مسیر جمع‌بندی نهایی مذاکرات انجام شده در وین قدم برداریم و از ظرفیت عراق در این باره صحبت کرد: «بر کسی پوشیده نیست که عراق همواره در مسیر گفتگو برای لغو تحریم‌ها، مذاکرات وین و جمع‌بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای بین ایران و طرف امریکایی و سه کشور اروپایی اقدامات مثبت و سازنده‌ای را انجام داده است». وزیر خارجه ایران همچنین در اظهاراتی که می‌تواند نشان‌دهنده فعال شدن بغداد به عنوان کانال دیپلماتیک بین تهران و واشنگتن قلمداد شود، گفت: «لذا من به برادرم آقای فؤاد حسین در گفتگو‌های امروز تأکید کردم که جمهوری اسلامی ایران همواره از مذاکره و مسیر دیپلماسی استقبال کرده و ما در دولت جدید ایران، ماه‌ها برای جمع‌بندی و رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار تلاش کردیم و اکنون نیز آماده جمع‌بندی در چارچوب گفته شده هستیم.» امیرعبداللهیان با همه این خوش‌بینی‌ها، احتمال وقوع سناریویی متفاوت را منتفی ندانست و گفت: «در مسیر دیپلماتیک، پیام‌های امریکا به ایران مثبت و تأکید بر اهمیت جمع‌بندی توافق هست، اما در عرصه رسانه برخی مقامات امریکا سخنان متناقضی را بیان می‌کنند». او با همین چشم انداز هشدار داد: «چنانچه طرف امریکایی مسیر دیگری را انتخاب کند، ما نیز آماده عملیاتی کردن پلان ۲ و مسیر دیگری هستیم و همه گزینه‌ها برای ما در دسترس و روی میز قرار دارد.»

 پالس منفی از تل‌آویو

شواهد چشم‌انداز مثبت مذاکرات را از واکنش منفی اسرائیلی‌ها نیز می‌تواند برداشت کرد، رژیمی که طی دو دهه گذشته، با پالس‌های منفی به استقبال روند‌های دیپلماتیک مثبت ایران رفته است. در حالی که مقام‌های اروپایی و امریکا بعد از گزارش بلومبرگ درباره پیدا شدن ذرات غنی‌سازی ۸۴ درصدی، محتاطانه از واکنش به آن خودداری کرده‌اند، در تل‌آویو، موضع‌گیری‌ها به سمت ایجاد فضای روانی حرکت می‌کند. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر صهیونیستی روز چهار شنبه مدعی شد که هر کاری برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی انجام می‌دهد و با تهدید ایران به اقدام نظامی، گفت: «قبلا [برنامه اتمی]صدام حسین در عراق بود که با نیروی نظامی ما متوقف شد. نمونه دومی در سوریه بود که می‌خواست سلاح اتمی تولید کند و باز هم با اقدام نظامی ما متوقف شد. نمونه سوم معمر قذافی در لیبی بود که فقط با تهدید اقدام نظامی ما پشیمان شد.» «الی کوهن»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی هم در مصاحبه‌ای با پایگاه آی‌۲۴ با لحنی تجویزی گفته که پیش‌بینی می‌کند که امریکا و کشور‌های اروپایی تحریم‌های چندجانبه سازمان ملل متحد را که در زبان عامیانه از آن به تحریم‌های «مکانیسم ماشه» یاد می‌شود، علیه ایران فعال کنند. او گفت: «طبق برآورد من ایالات متحده و اروپا نمی‌توانند در موضوع ایران بیش از این خودشان را کنار بکشند. ایران در حال غنی‌سازی نزدیک ۹۰ درصد است و در حال ارسال سلاح برای روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است.» الی کوهن مدعی شد: «ایالات متحده و کشور‌های اروپایی قبل از نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر تحریم‌های مکانیسم ماشه را علیه ایران اجرا خواهند کرد.»

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها