در مجلس این هفته چه گذشت؟

کد خبر: 1206839

نمایندگان مجلس در جلسات علنی این هفته نسبت به قیمت ارز و گرانی ها واکنش نشان دادند و طرح ساماندهی کارکنان دولت را نهایی کردند.

در  مجلس این هفته چه گذشت؟

نمایندگان مجلس در جلسات علنی این هفته نسبت به قیمت ارز و گرانی ها واکنش نشان دادند و طرح ساماندهی کارکنان دولت را نهایی کردند.

 نمایندگان مجلس در جلسات علنی این هفته طرح ساماندهی کارکنان دولت را نهایی کرده و ایرادات شورای نگهبان به طرح شفافیت قوای سه‌گانه را اصلاح و همچنین 2 طرح تحقیق و تفحص را تعیین تکلیف کردند و چند ماده از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را به تصویب رساندند که در ادامه جزئیات جلسات علنی این هفته مجلس را می‌خوانیم:

نخستین دستورکار نمایندگان در روز دوشنبه اصلاح طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها جهت تأمین نظر شورای نگهبان بود که وکلای ملت در این جلسه پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان با الحاق یک تبصره به‌عنوان تبصره (1) به ماده (1) و اصلاح تبصره فعلی به‌عنوان تبصره (2) از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه علنی با 175 رأی موافق، 6 رأی مخالف، 10 رأی ممتنع، موافقت کردند.

تبصره الحاقی به ماده 1 به‌شرح زیر است:

فعالیت‌های مؤسسات خصوصی حرفه‌ای عهده‌دار خدمات عمومی که هیچ‌گونه ارتباطی با مأموریت‌های عمومی آن دستگاه ندارد از شمول این قانون مستثنی است، تشخیص فعالیت‌های مذکور بر عهده کمیسیون موضوع ماده (18) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب 1387/11/6 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن است.

در ادامه بهارستان‌نشینان در ماده 2 طرح مذکور بر مصوبه قبلی مجلس با 119 رأی موافق، 54 رأی مخالف، 18 رأی ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در جلسه اصرار کردند.

همچنین نمایندگان با اصلاح ماده 4 این طرح نیز از مجموع 228 نماینده حاضر در جلسه علنی با 165 رأی موافق، 9 رأی مخالف، 10 رأی ممتنع، موافقت کردند.

بر این‌اساس؛ ماده 4 به‌شرح زیر اصلاح شد:

مشمولین این قانون به‌استثنای شوراهای اسلامی روستا موظفند هر یک سال یک‌ بار گزارش عملکرد اجرای این قانون را به مجلس شورای اسلامی ارسال کنند.

تذکر نمایندگان درباره نوسانات ارز و قیمت گوشت قرمز

در ادامه جلسه نمایندگان در تذکرات خود نسبت به گرانی‌ها واکنش نشان دادند از جمله رحمت‌الله نوروزی نماینده مردم علی‌آباد کتول ضمن تاکید بر گرانی قیمت گوشت قرمز و نوسانات بازار ارز، عنوان کرد: مردم در سراسر کشور به مجلس به عنوان نهاد ناظر چشم امید دارند، صحن غیرعلنی برگزار کنید تا مسئولان در آن پاسخگو باشند. وضعیت تورم و نابسامانی بازار روند خود را پیش می برد و کسی نیز پاسخگو نیست.

مجلس و دولت جلسه‌ای فوری و ضروری برگزار کنند

همچنین صدیف بدری نماینده اردبیل در تذکری آیین‌نامه‌ای با استناد به بند (11) ماده 22 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: شرایط اقتصادی کشور، وضعیت مناسبی ندارد، قیمت اقلام اساسی و ارز در حال افزایش است و قیمت ارز نزدیک به 50 هزار تومان شده است؛ آیا این وضعیت در شأن مردم ایران است؟

وی افزود: با این وجود لازم است مجلس و دولت در کنار هم جلسه‌ای فوری و ضروری برگزار کنند تا فکری برای کنترل قیمت‌ها شود.

نماینده اردبیل اضافه کرد: به نظر بنده راهکار علمی برای این وضعیت وجود دارد، از طرفی نیز قیمت خودرو و مصالح ساختمانی در حال افزایش است و با این وجود قیمت تمام شده مسکن به کجا خواهد رسید و با این افزایش قیمت‌ها مسکن نیازمندان چگونه تأمین خواهد شد بنابراین لازم است فکری برای این وضعیت صورت گیرد.

بدری بیان کرد: سفره مردم روز به روز در حال کوچک شدن است؛ کارگران، معلمان و کارکنان دولت در سختی معیشتی قرار دارند؛ لازم است دولت از روش‌های علمی برای کنترل قیمت‌ها استفاده کند تا شرایط اقتصادی تا حدودی بهبود یابد.

رئیس جمهور برای رفع مشکلات معیشتی مردم پای کار بیاید

سیدغنی نظری خانقاه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در تذکری با اشاره به مشکلات معیشتی مردم، گفت: گرفتاری های عمومی مردم روز به روز بیشتر می شود و تیم اقتصادی دولت باید در این زمینه توضیح دهد و مجلس در این بخش از دولت انتظار بهبود شرایط را دارد.

وی افزود: مجلس باید افرادی که توان کار نداشته و برای مردم گرفتاری ایجاد می کنند را به صلابه بکشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: از همکاران خواهش می کنم نگاه جریانی و سیاسی را کنار گذاشته و رئیس جمهور را به طور محکم پای کار بیاورند.

نظری با بیان اینکه دولت باید برنامه های عملیاتی خود را به درستی توضیح دهد، تصریح کرد: اینکه در تلویزیون می گویند شرایط به اصطلاح گل و بلبل است، این طور نیست و شرایط در بیرون به نحو دیگری رقم می‌خورد.

وی در بخش دیگری از تذکر خود با اشاره به نابسامانی در حوزه ارز، تصریح کرد: روز به روز نرخ دلار افزایش پیدا می کند لذا ما هم در قبال این مسئله و در مجلس نباید عنصری خنثی باشیم.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس با بیان اینکه ما در دلسوزی رئیس مجلس هیچ شکی نداریم، گفت: ما خواستار این هستیم که رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت به جد پای کار بیایند و درباره برخی مسائل در مجلس توضیح دهیم چرا که با روش فعلی مشکلات زیاد خواهد شد.

تصویب نهایی طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

بنا بر این گزارش، رسیدگی به طرح ساماندهی کارکنان دولت دیگر دستورکار نمایندگان در جلسه علنی این روز قرار داشت که وکلای ملت در این جلسه با اکثریت آرا جزییات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت را تصویب کردند.

بر اساس این گزارش طرح ساماندهی کارکنان دولت برای بررسی و تایید به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

اعلام وصول سوال از وزرای نفت و نیرو

همچنین در این جلسه محمد رشیدی عضو هیئت رئیسه مجلس لایحه عضویت ایران در سامانه توسعه زنان سازمان همکاری‌های اسلامی را اعلام وصول کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه لایحه عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازوکار همکاری سازمان های مالیاتی طرح پهنه راه و تقاضای رسیدگی به طرح تشکیل سازمان ملی اقامت را نیز اعلام وصول کرد.

رشیدی همچنین سوال ملی هادی بیگی‌نژاد نماینده ملایر از وزیر نفت و سوال ملی سلمان اسحاقی نماینده مردم قائنات و زیرکوه و تعدادی از نمایندگان از وزیر نیرو را اعلام وصول کرد.

روز سه‌شنبه

نمایندگان مجلس روز سه‌شنبه پیش از آغاز جلسه علنی، درباره نوسانات بازار ارز جلسه غیر علنی داشتند که احمد نادری عضو هیئت رئیسه مجلس درباره این جلسه گفت : این نشست پیرامون تحولات اقتصادی اخیر کشور به‌ویژه افزایش نرخ ارز برگزار شد و 6 نفر از نمایندگان که به‌ قید قرعه درباره مسائل اقتصادی و نوسانات نرخ ارز سخنانی را بیان کردند، نمایندگانی از کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصادی نیز به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند.

عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: در نشست مذکور مهمانی از دولت نداشتیم اما آقای قالیباف طی سخنانی درباره روند تحولات در جلسات شورای‌عالی امنیت ملی و شورای سران قوا نکاتی را مطرح کرد.

بررسی گزارش کمیسیون اصل نود درباره عضویت ایران در معاهده پاریس

دستور کار اول امروز مجلس ، بررسی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی در مورد عضویت ایران در موافقتنامۀ آب و هوایی پاریس بود که علی خضریان سخنگوی این کمیسیون متن گزارش کمیسیون متبوعش را به شرح ذیل قرائت  کرد: تولید برق در ایران، اقتصادی نیست؛ زیرا به دلیل سرمایه گذاری اولیۀ سنگین قیمت فروش برق کمتر از قیمت تولید است. درحالیکه نیروگاه‌های تولید برق، گاز و سوخت خود را با قیمت تقریباً ناچیز دریافت می‌کنند و قیمت تمام شده شامل قیمت واقعی سوخت نیست. حال آنکه حدود 60 درصد از نیروگاه های کشور در اختیار بخش خصوصی است و انتظار ادامۀ وضع موجود و افزایش سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در حوزۀ نیروگاهی، اقدامی غیراقتصادی و غیرسودده قلمداد می شود.

مخالفت نمایندگان با تقاضای تحقیق و تفحص از کارخانه سیمان کردستان

دومین دستور کار نمایندگان در این جلسه تقاضای تحقیق و تفحص از صادرات تولیدات شرکت سیمان کردستان بود که نمایندگان با اکثریت ارا با آن مخالفات کردند.

ارجاع گزارش فروریزش متروپل به قوه قضائیه

نمایندگان مجلس در جلسه روز سه‌شنبه در جریان بررسی گزارش کمیسیون عمران درباره استنکاف و نقض قانون عوامل اجرایی در حادثه فروریزش ساختمان متروپل با ارسال گزارش به قوه قضاییه موافقت کردند.

موافقت نمایندگان با انجام تحقیق و تفحص از عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

همچنین نمایندگان مردم در مجلس با تحقیق و تفحص از عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی موافقت کردند چراکه دانشگاه شهید رجایی علاوه بر تخطی از مأموریت اصلی خود در زمینه‌های دیگر نیز دچار نقض قانون شده است، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته دانشگاه در سنوات 1398 تا 1400 به طور دائم شش عنوان تخلف از احکام قانون بودجه داشته که برخی از آنها مانند افتتاح حساب در بانک سرمایه منبعث از مصوبات هیأت امناء بوده است.

جلسه روز چهارشنبه

وکلای ملت در جلسه روز چهارشنبه و در جریان بررسی گزارش کمیسیون قضایی در مورد طرح اصلاح موادی از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده به رفع ایرادات طرح مجازات شرط بندی آنلاین جهت تأمین نظر شورای نگهبان پرداختند و عبارتی از مورد ایراد گرفته شده توسط شورای نگهبان را اصلاح کردند.

اصلاح قانون انتخابات مجلس

در ادامه جلسه علنی این روز قوه مقننه، اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستور رسیدگی قرار گرفت؛ بر اساس اصلاحات صورت گرفته شرایط تمدید مهلت اخذ رأی انتخابات مجلس تعیین شد. همچنین نمایندگان صدا و سیما را به پخش برنامه‌های آگاهی بخشی و آموزش انتخاباتی که وزارت کشور و یا هیات مرکزی نظارت شورای نگهبان ضروری تشخیص می‌دهند، مکلف کردند.

در جریان اصلاح قانون انتخابات مجلس، شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم هم موظف شد تا در چهارچوب وظایف خود برنامه‌ها، تدابیر و سایر اقدام‌های لازم در حوزه پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی را حداقل 9 ماه قبل از برگزاری انتخابات، اتخاذ ‌کند.

ارسال طرح حمایت از مالکیت صنعتی به مجمع تشخیص مصلحت

بررسی طرح حمایت از مالکیت صنعتی اعاده شده از شورای نگهبان دیگر دستور امروز مجلس بود اما نمایندگان بر مصوبه خود اصرار ورزیدند لذا ماده مذکور برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد. بر اساس این طرح در دعاوی مربوط به نقض حق اختراع، درصورتی که اختراع به‌صورت فرآورده باشد، بار اثبات نقض بر عهده‌ مدعی نقض است. (اینجا بخوانید)

اخطار قانون اساسی؛ معاون اول پاسخگوی وضعیت اقتصادی کشور باشد./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها