نگاهداری: نخبه پروری را جایگزین حامی پروری کنیم

کد خبر: 1206869

رییس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه، یکسری به دنبال رشد خود هستند اما برخی دغدغه عمومی و اجتماعی دارند، گفت: باید حمایت از این افراد به گونه باشد که به جای حامی پروری به دنبال نخبه پروری باشیم و به افرادی که دغدغه عمومی دارند، کمک کنیم.

نگاهداری: نخبه پروری را جایگزین حامی پروری کنیم

 آزمایشگاه خط مشی و حکمرانی مشترک مرکز پژوهش های مجلس و دانشگاه تهران، امروز (پنجشنبه، 4 اسفند ماه) با حضور بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهش های مجلس و علی اصغر پور عزت رییس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، در مرکز پژوهش‌های مجلس افتتاح شد.

نگاهداری، در این مراسم با بیان اینکه باید از ظرفیت نوآوری کشور در مقوله حکمرانی استفاده کنیم، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس در دوره جدید فعالیت خود، تلاش کرده تا با راه‌اندازی زیست‌بوم علم، فناوری و نوآوری به اقدامات صورت گرفته در حکمرانی کمک کند که از مجموع تلاش‌های صورت گرفته می‌توان به راه اندازی خانه خلاق و مرکز نوآوری خانه، برگزاری پارلمان دانشجویی، نوایند، اقدام و همرسان، اشاره کرد.

نگاهداری افزود: حدود سه هزار نفر از نخبگان، دانشجویان و طلاب در یک سال و نیم گذشته در رویدادهای مختلف مرکز گرد هم آمدند و تمرین حکمرانی و فرایند قانونگذاری کردند.

رییس مرکز پژوهش های مجلس گفت: ما در مرکز پژوهش های مجلس نقش لولا داریم که باید بین دو زیست بوم علم و فناوری نواوری و حکمرانی تعامل ایجاد کنیم.

نگاهداری با بیان اینکه باید بین نهاد علم و سیاست پیوند ایجاد کنیم، بیان کرد: الان در حکمرانی هیچ مسئله‌ای برای همیشه حل نمی شود و مسایل مدام بازتولید می‌شود، بنابراین نیاز به زیست بومی دایمی برای حکمرانی داریم چراکه نظام می‌تواند از این نوآوری‌های خلاقانه به صورت دایمی بهره ببرد.

وی افزود: ازمایشگاه‌های حکمرانی فواید زیادی دارد و از تجربیات نو در دنیای جدید است که از طریق آن می‌توان رویکرد مشارکت مردمی و نخبگانی را در کشور افزایش داد، در این زمینه در مرکز پژوهش‌های مجلس مباحث بسیاری شکل گرفته است که براساس آنها باید در عرصه‌های مختلف منشور حکمرانی مردمی کار کنیم تا مردمی سازی واقعی در کشور شکل گیرد.

نگاهداری با اشاره به اهمیت مردمی سازی گفت: در قانون اساسی ما و در مقدمه و در اصول مختلف آن، به اشکال مختلف مردمی سازی تاکید شده است.

وی افزود: در مرکز پژوهش‌های مجلس بر مبنای، شناسایی مسائل، شبیه سازی سیاستی و تقیینی راه اندازی کرده‌ایم که بر مبنای آن هر طرح و لایحه ابتدا شبیه سازی می‌شود و قبل از تصویب نظر کارشناسی درباره آن اعلام می‌شود.

نگاهداری با بیان اینکه نمی‌توانیم ساده به چالش‌های حکمرانی نگاه کنیم، تاکید کرد: یکسری به دنبال رشد خود هستند اما برخی دغدغه عمومی و اجتماعی دارند که باید این افراد را انتخاب و در رویدادهای خود به آنها اموزش بدهیم تا با موضوعات مهم کشور همچون بودجه و برنامه توسعه آشنا شوند و این مقوله باید به گونه جا بیفتد که به جای حامی پروری به دنبال نخبه پروری باشیم و به افرادی که دغدغه عمومی دارند، کمک کنیم.

وی با اشاره به اقدامات مرکز پژوهش ها در یک سال گذشته گفت: از مهر پارسال تا امسال در ۳۲۰۰ جلسه کمیسیون و کارگروه ها، شرکت کردیم.  ۴۲۰۰ جلسه با ذی نفعان بیرونی داشتیم. ۳۴۷ طرح و لایحه و گزارش منتشر کردیم. ۳۲۷ گزارش راهبردی منتشر کردیم همچنین ۱۱۶ درخواست کارشناسی نمایندگان بررسی شده است.

 نگاهداری ادامه داد: ما اماده ایم تا از ظرفیت موجود استفاده کنیم تا جوانان علاقمند به عرصه حکمرانی، تربیت شوند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه مسائل حکمرانی نقطه پایانی ندارند افزود :نباید به مسائل حکمرانی به دید پروژه ای نگاه کرد بلکه این موارد فرآیندی هستند و نیازمند به یک اکوسیستم دائمی دارند از همین رو افتتاح آزمایشگاه سیاستی در خلق این اکوسیستم دائمی بسیار می‌تواند کمک کننده باشد.

وی با اشاره به موضوع مردمی سازی و نقش آن در موضوع حکمرانی بیان کردند : مردمی سازی و اصول دانش بنیان، دو رکن اصلی حکمرانی هستند زیرا با تعامل بیشتر گروه های مردمی ، شکاف ذی نفعان به حداقل می‌رسد و هر چه این شکاف کمتر باشد اجرای خط مشی موفق تر خواهد بود.

نگاهداری در ادامه نکاتی را پیرامون آزمایشگاه های سیاستی بیان کرده و خاطرنشان کرد : در آزمایشگاه‌های سیاستی، سیاست‌های عمومی به شیوه‌ای مبتکرانه با مشارکت شهروندان، نخبگان، متخصصان و نهادهای دولتی با بهره‌مندی از علوم مختلف و رویکردهای میان‌رشته‌ای تدوین می‌شود . آزمایشگاه سیاستی به مثابۀ رویکردی برای کاهش شکاف میان ذی‌نفعان سیاستگذاری است . این مدل در سرتاسر جهان با مأموریت حمایت از سیاست‌گذاران با راه‌حل‌های نوآورانه، در حال ظهور هستند.

وی دو مرحله با اهمیت آزمایشگاه‌های سیاستی در سیاستگذاری را اول در مرحلۀ کمک به تدوین و شکل‌دادن به ابتکارات سیاست‌های جدید و دوم در اجرای اقدامات جدید پیرامون سیاست‌های تعیین‌شده ، برشمرد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان تاکید کرد : برای موفقیت آزمایشگاه حکمرانی حتما باید دو بال نظر و عمل، در کنار هم دیده شوند که در این مدل مشارکتی ما در مرکز نوآوری قوه مقننه به دلیل داشتن امکان شبیه سازی تصمیمات پیش از اجرا در بال عمل به صورت مثمر ثمر میتواند عمل کند./خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها