سفر رئیس جمهور‌ به آذربایجان غربی/ افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه / رئیسی: احیای دریاچه ارومیه دغدغه‌ای ملی است

کد خبر: 1206890

رئیس جمهور به منظور افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه وارد استان آذربایجان غربی شد.

سفر رئیس جمهور‌ به آذربایجان غربی/ افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه /  رئیسی: احیای دریاچه ارومیه دغدغه‌ای ملی است

رئیس جمهور به منظور افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه وارد استان آذربایجان غربی شد.

آیت‌الله ‌سید ابراهیم رئیسی که صبح امروز (جمعه) به منظور افتتاح و بهره برداری از سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه به این شهرستان سفر کرده است، در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی شهید باکری مورد استقبال نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه ارومیه و استاندار آذربایجان غربی قرار گرفت.

در سفر رئیس جمهور سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه شامل کانال و تونل انتقال آب، به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس جمهور را در این سفر رئیس دفتر رئیس جمهور و وزیر نیرو همراهی می‌کنند.

طرح آبرسانی به دریاچه ارومیه، متشکل از سد کانی سیب، بند بادین آباد، تونل انتقال 36 کیلومتری و کانال 11 کیلومتری است که قابلیت انتقال سالانه 600 میلیون مترمکعب آب مازاد سد کانی سیب را به رودخانه گدارچای واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را خواهد داشت.

هم‌اکنون اقدامات نهایی برای آب‌اندازی تونل در حال انجام است و به‌زودی بزرگترین طرح زیست محیطی احیای دریاچه ارومیه افتتاح می‌شود و پس از بهره‌برداری از این طرح، سایر طرح‌های 19 گانه ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز وارد فاز عملیاتی شده تا شاهد احیای تدریجی دریاچه ارومیه باشیم.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مساحت 51 هزار و 876 کیلومترمربع یکی از 6 حوضه آبریز اصلی کشور است که روند خشکیدن و کاهش تراز آبی آن از اواخر دهه 70 آغاز شد و سالانه ارتفاع آن حدود 40 سانتی متر کاهش یافته است!

دریاچه ارومیه امسال با کاهش 39 درصدی تا به امروز، وضعیت نامناسبی را تجربه می‌کند که بهره‌برداری از طرح‌های انتقال آب به دریاچه از قبیل انتقال پساب تصفیه شده تبریز، ارومیه و انتقال آب از تونل 36 کیلومتری کانی سیب، می‌تواند بارقه‌های امید برای احیای دریاچه را زنده نگه دارد.

حال با انتشار این خبر، مردم منتظر دیداری مجدد با امواج دریاچه ارومیه و شنیدن اخبار خوش در خصوص نجات این پهنه آبی از خشکسالی و احیای مجدد آن هستند./تسنیم

سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه آماده افتتاح

سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه افتتاح شد

طرح بزرگ انتقال آب به دریاچه ارومیه با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد.

پروژه انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه شامل ۳۶ کیلومتر تونل، ۱۱ کیلومتر کانال و ۲۸ کیومتر رودخانه گدار می‌باشد.

در فاز نخست انتقال آب کانی سیب به دریاچه، برنامه ریزی شده است که ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل شود. برای این طرح بیش از ۴ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

رهاسازی آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در فصول غیر زراعی و با رعایت همه جوانب و میزان حقابه انجام می‌شود.

 رئیس جمهور: احیای دریاچه ارومیه دغدغه‌ای ملی است/ تا احیای کامل نباید تلاش‌ها متوقف شود

رییس جمهور گفت: احیای دریاچه ارومیه یک دغدغه ملی است و نشان دهنده اهمیتی است که جمهوری اسلامی و دولت مردمی برای حیات دریاچه ارومیه و حفاظت از محیط‌زیست قائل است.

آیت الله سید ابراهیم رییسی صبح امروز در مراسم افتتاح طرح بزرگ انتقال آب به دریاچه ارومیه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: ماه با برکت شعبان به عنوان فرصتی مغتنم برای خودسازی و تعالی روحی است.

رییس جمهور با اشاره به فضائل امام حسین علیه السلام و تبریک روز پاسدار گفت: همه ادیان الهی به شخصیت و وجود سیدالشهدا احترام قائلند و چه زیباست که این روز را به اسم روز پاسدار نام گذاری کرده اند.

رئیس جمهور گفت: طرحی که امروز افتتاح شد، یک طرح ملی است که اگر چه در ارومیه احداث شده است، اما منافع آن صرفاً مربوط به این استان و آذربایجان شرقی نیست بلکه مربوط به منطقه و سراسر کشور بوده و نشان دهنده اهمیتی است که جمهوری اسلامی و دولت مردمی برای حیات دریاچه ارومیه و حفاظت از محیط‌زیست قائل است.

وی ضمن تشکر از دولت قبل و همه کارگران و مهندسان و تلاشگرانی که در افتتاح این پروژه نقش آفرینی کردند افزود: قرارگاه خاتم الانبیا در اجرای این طرح به معنای واقعی جهاد کرد و تلاش شبانه روزی و سه شیفته برای انجام به موقع و فنی این طرح از افتخارات مهندسی ایرانی است.

آیت الله رییسی با اشاره به عزم جدی دولت برای احیای دریاچه ارومیه و اتمام طرح‌های نیمه تمام آن گفت: تمام ارکان دولت به خصوص وزارت نیرو و شخص وزیر به صورت شبانه روزی پیگیر اتمام این طرح بودند و تا احیای کامل نباید تلاش‌ها متوقف شود.

رئیس قوه مجریه یادآور شد: در نشست های مختلفی که با مسوولان و مردم این منطقه داشتیم و در سفرهای مختلف به منطقه مهمترین درخواست و مطالبه مردم احیای دریاچه ارومیه بود و دولت نیز با توجه به دغدغه مردم این موضوع را در اولویت قرار داد.

وی با تاکید بر لزوم اتمام پروژه های نیمه تمام گفت: طرح های نیمه تمام در جای جای کشور مردم را رنج می دهد و عزم دولت برای اتمام این طرح های نیمه تمام است.

رییس جمهور به حفظ حقوق مردمی که در مسیر این طرح به هر نحوی متاثر شده اند تاکید کرد و گفت: همه تمهیدات برای حفظ حقوق مردم در نظر گرفته شده است و اجازه نمی دهیم حقی ضایع شود.

آیت الله رییسی با تشکر از پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: همه ما مدیون رشادت‌های پاسداران هستیم و اگر امروز برای افتتاح طرح بزرگی گردهم جمع شده ایم مرهون امنیتی است که خون شهدا و تلاش رزمندگان پاسدار ایجاد کرده اند.

رییس جمهور با یادآوری رشادت های مردم منطقه و پاسداران جان برکف در ابتدای انقلاب تاکید کرد: در سال‌های اول انقلاب این مناطق آلوده به حضور ضدانقلاب بود. این افراد که در ظاهر شعار آزادی سر می دادند و آزادی را از مردم منطقه گرفته بودند اما مردم و رزمندگان اسلام با مقابله جانانه اجازه جولان به آنان ندادند و امنیت منطقه را تامین کردند.

وی افزود: استان آذربایجان‌غربی و تمامی استان‌های مرزی ما شاهد جانفشانی نیروهای مسلح، پاسداران، بسیجیان و دیگر نیروهای مسلح از ارتش و سپاه و نیروهای زمینی و هوایی بوده، این عزیزان جانفشانی‌های زیادی برای امنیت منطقه انجام داده‌اند.‌

وی وحدت در منطقه را یکی دیگر از زیرساخت‌های توسعه برشمرد و گفت: همدلی و وحدت بین اقوام و ادیان در این منطقه در ایجاد امنیت و به تبع آن توسعه شهرهای شمالغرب نقش اساسی دارد.

رییس جمهور در بخش دیگر سخنان خود به حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه اشاره کرد و افزود: این حضور پیام‌های زیادی برای داخل و خارج داشت و نشان داد علیرغم تلاش دشمنان برای ایجاد نا امنی در کشور تا وقتی مردم در صحنه هستند انقلاب بیمه است.

وی در ادامه یادوخاطره مرحوم حجت الاسلام حسنی را گرامی داشته و خاطرنشان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند باید تاریخ را برای جوانان تبیین کنیم، حماسه هایی که در منطقه آذربایجان‌غربی رخ داده مانند حماسه شهر نقده و دیگر حماسه ها سند ماندگاری از همدلی مردم برای تامین امنیت منطقه است و نباید از انتقال این تاریخ به آیندگان غافل شد.

حضور رئیسی در یادمان شهید بروجردی در نقده

رئیس‌جمهور همزمان با روز پاسدار در محل یادمان شهید بروجردی در شهرستان نقده حضور پیدا کرد و ضمن سخنرانی در جمع زایران راهیان نور، از فیلم سینمایی غریب که در جشنواره فیلم فجر امسال اکران شد، تقدیر کرد.

دریچه سد شهید کاظمی بازگشایی شد

در سفر امروز رئیس‌جمهور به استان آذربایجان غربی، به صورت ویدئو کنفرانسی عملیات انتقال همزمان آب از سد شهید کاظمی به دریاچه ارومیه آغاز شد.

بر این اساس، با باز شدن دریچه‌های این سد از امروز، سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب دیگر به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت.

رییس جمهور: کاروان راهیان پیشرفت در کشور راه‌اندازی شود

 رییس جمهور گفت: لازم است در کنار راهیان نور، راهیان پیشرفت نیز در کشور راه‌اندازی شود تا نسل جوان با پیشرفت‌ها در زمینه‌های مختلف آشنا شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در محل یادمان شهید بروجردی در جاده مهاباد - نقده افزود: کشور در زمینه‌های مختلف دارای پیشرفت‌های بسیار خوبی است اما باید با راه‌اندازی کاروان پیشرفت نسل جوان با این امور آشنا شوند.

وی اضافه کرد: کشورهای اطراف و دیگر مناطق دنیا در زمینه حفاظت محیط زیست ادعاهای زیادی دارند اما ما با افتتاح پروژه آبرسانی به دریاچه ارومیه یکی از اقدامات مهم و موثر در زمینه حفاظت از محیط زیست را انجام دادیم.

رییس جمهور با تبریک فرا رسیدن روز پاسدار گفت: وجب به وجب ایران اسلامی شاهد از خودگذشتگی پاسداران و نیروهای مسلح کشور است و جوانان باید بدانند شهیدانی همچون بروجردی در فضای ناامیدی آن دوران با چه تدبیری شهر به شهر امنیت را برقرار کردند.

 

وی شناساندن ابعاد شخصیتی شهید بروجردی برای نسل جوان را بسیار مهم دانست و ضمن تقدیر از عوامل ساخت فیلم غریب درباره بخشی از زندگی این شهید والامقام، تاکید کرد: جوانان ما باید بدانند که این شهید بزرگوار در فضای ناامیدی آن دوران با چه همت و تدبیری امیدآفرینی ایجاد و شهر به شهر امنیت را برقرار کرد

آیت‌الله رئیسی همچنین از یادمان شهید محمد بروجردی فرمانده فاتح جبهه‌های غرب در دوران دفاع مقدس، در شهرستان نقده بازدید و به مقام والای ایشان و شهیدان انقلاب اسلامی ادای احترام کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پروژه عظیم‌ تونل ۳۶ کیلومتری انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه که از سال ۱۳۹۴کار اجرایی آن آغاز و در هشت ماه گذشته روند ترمیم و رفع مشکل آن با سرعت دنبال شده بود روز جمعه با حضور و دستور آیت الله سید ابراهیم رئیسی افتتاح شد.

در این آیین که علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، آیت الله سیدمهدی قریشی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه، معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، فرماندهان و مسولات قرارگاه خاتم الانبیا و همچنین برخی دیگر از مسوولان کشوری و استانی حضور داشتند، با دستور رییس جمهور روند انتقال آب از سد کانی سیب به صورت رسمی آغاز شد.

این طرح که در مجموع برای اجرای آن، ۳۵ هزار میلیارد ریال هزینه شده است، آب از مخزن سد کانی سیب وارد تونل انتقال ۳۶ کیلومتری شده، پس از آن با ورود به کانال ۱۱ کیلومتری، به رودخانه گدار می‌رسد و پس از طی ۲۸ کیلومتر مسیر این رودخانه وارد پهنه آبی دریاچه ارومیه می‌شود.

رییس جمهور: کاروان راهیان پیشرفت در کشور راه‌اندازی شود

در فاز نخست این طرح، قرار است ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به صورت سالانه وارد دریاچه ارومیه شود.

فاز دوم این طرح هم که طبق گفته مسوولان مربوطه قرار است سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد، با اجرای طرح‌های مرتبط انتقال آب را تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهد داد.

یادمان‌های شهدای شیمیایی و شهدای دارساوین و بلفت سردشت، یادمان شهید بروجردی نقده، شهید ناصر کاظمی و شهدای تمرچین پیرانشهر جزو یادمان‌های مهم آذربایجان‌غربی محسوب می شود که سالانه پذیرای زایران کثیری از اقصی نقاط کشور است.

یادمان شهید بروجردی در مسیر نقده – مهاباد و در ۲۷ کیلومتری شهر مهاباد قرار دارد.

رئیسی: وحدت و انسجام بین اهل سنت و تشیع در منطقه آذربایجان غربی مثال‌زدنی است

 رئیسی: ‌پاسداران ‌امنیت‌آفرین و امنیت‌ساز بوده‌اند/ "سپاه و حاج قاسم" ‌قهرمان مبارزه با تروریسم هستند

رئیس جمهور با بیان اینکه‌ ‌پاسداران ‌برای ایران اسلامی امنیت‌آفرین و امنیت‌ساز بوده‌اند، گفت:‌ "سپاه و حاج قاسم" ‌قهرمان مبارزه با تروریسم هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، آیت‌الله ‌سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز جمعه در جریان سفر به استان آذربایجان غربی، در دیدار با سبزپوشان ولایت علوی به مناسبت روز پاسدار، با تبریک سالروز ولادت امام حسین (ع) به همه مسلمانان و آزادگان جهان گفت: خداوند را شاکرم که در روز پاسدار در سرزمین ایستادگی در مقابل دشمنان و در حضور پاسداران عزیز مدافع امنیت و استقلال کشور هستم.

رئیس جمهور افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ابتدای تشکیل به عنوان نیرویی پرتلاش و کارآمد در دفاع از دین، قرآن و ارزش‌های انقلاب اسلامی و صیانت از سرزمین ایران رشادت و شجاعت به خرج داده و کارنامه درخشان و افتخارآمیزی در دفاع از انقلاب اسلامی، کمک مومنانه به مردم در رخدادهای مختلف و احداث زیربناها و زیرساخت‌های کشور داشته است.

رئیسی با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین نیروهای کارآمدی در بخش‌های مختلف تربیت کرده است که در جای‌جای کشور ایفای نقش می‌کنند، اظهار داشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حتی فراتر از مرزهای کشور در منطقه نیز همواره امنیت‌آفرین و امنیت‌ساز بوده‌اند.

رئیس جمهور اضافه کرد: برخلاف نیروهای نظامی دشمن که همواره دنبال کشورگشایی و شرارت‌آفرینی هستند، نیروهای ایران در هر کجا که حضور یافته‌اند، موجب ایجاد امنیت شده و با شرارت‌ها برخورد کرده‌اند. در حالی که حاصل فعالیت دشمنان در منطقه ایجاد داعش و گروهک‌های تروریستی بوده است، نیروهای ایران در کارنامه درخشان خود مبارزه با تروریسم را رقم زده‌اند و حاج قاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه و برخورد با اشرار و ناامن کنندگان است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها