جزئیات چهارمین جلسه بررسی جزئیات لایحه بودجه /۱۴۰۲

خبرهای مالیاتی از مجلس/ از معافیت‌های مالیاتی تا مالیات ستانی لوکس‌سواران / برق، گاز و آب مدارس رایگان شد

کد خبر: 1207254

چهارمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور آغاز شد.

خبرهای مالیاتی از مجلس/ از معافیت‌های مالیاتی تا مالیات ستانی لوکس‌سواران / برق، گاز و آب مدارس رایگان شد

جلسه علنی نوبت اول امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی از لحظاتی قبل به ریاست محمد باقر قالیباف آغاز شد.

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در دستور کار جلسه علنی نوبت اول امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از صبح روز گذشته بررسی جزئیات لایحه بودجه سال آتی را در صحن مجلس آغاز کرده و تاکنون تا بخش درآمدی تبصره ۶ لایحه پیش رفته اند.

جلسات مجلس شورای اسلامی تا پایان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲هر روز در سه نوبت برگزار خواهد شد.

مدارس دولتی از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای کلیه واحدهای آموزشی مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش را از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) و در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در بخش درآمدی، بند (ض) تبصره ۶ را تصویب کردند.

بر این اساس، کلیه واحدهای آموزشی مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش درصورت رعایت الگوی مصرف از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف هستند. هرگونه اعطای معافیت غیر از این بند ممنوع می‌باشد.

همچنین بندالحاقی ۱ تبصره ۶ برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

در بند الحاقی ۱ آمده است که درآمد حاصل از کلیه جرائم وصولی مرتبط با موضوع ماده(۹۹) قانون شهرداریها تا سقف ۱۰ هزارمیلیارد ریال به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۴۰۱۱۹ جدول شماره (۵) این قانون واریز می شود.

تخفیف مالیاتی ۱۵ درصدی به خانواده ها برای تولد فرزند سوم به بعد

نمایندگان مردم در مجلس خانواده هایی که فرزند سوم آنها از آبان ماه ۱۴۰۰ به بعد متولد شده باشد را مشمول تخفیف ۱۵ درصدی مالیاتی به ازای هر فرزند کردند.

به گزارش خانه ملت، دکتر محمدباقر قالیباف در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه 7 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، بند الحاقی یک تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1402 را جهت بررسی و اصلاح به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ارجاع داد. 

براساس بند الحاقی 1 ارجاع شده به کمیسیون تلفیق؛ درآمد حاصل از کلیه جرائم وصولی مرتبط با موضوع ماده(99) قانون شهرداریها مصوب  11/  4/ 1334 با اصلاحات و الحاقات بعدی تا سقف ده هزارمیلیارد(10.000.000.000.000)ریال به حساب درآمد عمومی ردیف 140119 جدول شماره (5) این قانون واریز می شود.

همچنین نمایندگان با بند الحاقی 2 تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1402 موافقت کردند.

براساس بند الحاقی 2 تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1402 ؛ در راستای تحقق ماده(۱۸) قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، میزان معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب (31/۴/1394) علاوه بر اعمال معافیت مذکور به ازای فرزند سوم و بیشتر که از آبان ماه سال ۱۴۰۰ به بعد متولد شده اند، به ازای هر فرزند مشمول پانزده درصد(15%) افزایش در تخفیف مالیاتی می شوند./

از معافیت‌های مالیاتی تا اخذ مالیات از لوکس‌سواران

تهران - ایرنا - مجلس شورای اسلامی در دومین روز بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، رسیدگی به بخش های درآمدی این لایحه را ادامه دادند و برخی از بندها و تبصره ها آن به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، دومین روز بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور صبح روز یکشنبه - ۷ اسفند - آغاز شد و قرار است در سه نوبت کاری ادامه یابد.

در روز نخست تبصره ۱ تا برخی بندهای تبصره ۶ به تصویب نمایندگان رسیده بود که شامل مواردی چون تعیین سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت خام، انتشار اوراق مالی اسلامی،‌ اجرای طرح های عمرانی و تعیین حق انشعاب آب، برق و گاز بود.

در نوبت صبح جلسه علنی مجلس موارد زیر به تصویب نمایندگان رسید:

میزان مالیات بر درآمد پزشکان در سال ۱۴۰۲ تعیین شد

براساس بند (ع)، مالیات و عوارض ارزش‌ افزوده دریافتی از واحدهای تولیدی و پیمانکاران طرح‌های واقع در استان به حساب استان محل استقرار واحد تولیدی با رعایت جزء (۲) ماده (۳۸) و ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب ۲ خردادماه ۱۴۰۰ منظور می‌شود.مالیات و عوارض بر ارزش‌افزوده واحدهای خدماتی ملی به نسبت سهم هر استان از جمعیت کشور، به حساب خزانه استان ذی‌ربط واریز می‌شود.

همچنین طبف بند (ف) تبصره ۶، تمامی مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکتهای دولتی مکلفند ۱۰ درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی که به‌موجب دریافت وجه صورت‌حسابهای ارسالی به بیمه‌ها و یا نقداً از طرف بیمار پرداخت می‌شود به‌عنوان علی‌الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. مالیات علی‌الحساب این بند شامل کلیه پرداخت‌هایی که به‌عنوان درآمد حقوق و کارانه مطابق قوانین بودجه سنواتی پرداخت و مالیات آن کسر می‌شود، نخواهد بود. حکم ماده (۱۹۹) قانون مالیات‌های مستقیم در اجرای این بند جاری می‌باشد.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد افزوده شدن سازمان بهزیستی کشور به جمع سازمان هایی که برای واردات خودروی آمبولانس از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف هستند، موافقت کردند و به این ترتیب واردات آمبولانس فوریت های اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۲ از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است.

مالیات واحدهای تولیدی سال آینده ۷ درصد کاهش می‌یابد

بر اساس بند (ق) تبصره ۶، ‌سازمان امور مالیاتی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است از عرضه‌کنندگان انواع بازی‌های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و پیشانه بازی (کنسول) عوارضی معادل د۱۰ درصد قیمت فروش را اخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

طبق بند (ش) نیز به‌منظور تسریع و تسهیل رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی، اختیار سازمان امور مالیاتی در تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم ‌درخصوص معافیت مؤدیان از انجام بخشی از تکالیف قانون مذکور از قبیل نگهداری اسناد و مدارک و ارائه اظهارنامه مالیاتی، به حداکثر «صد برابر» میزان معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم افزایش می‌یابد.

همچنین بر اساس بند (ت) تبصره (۶)، در راستای سیاست‌های حمایت از تولید، نرخ مالیات موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقوقی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه‌های ذی‌ربط در فعالیت‌های تولیدی در سال ۱۴۰۱ معادل هفت واحد درصد کاهش می یابد. این بخشودگی علاوه بر سایر معافیت‌ها و بخشودگی‌ها و مشوق‌های قانونی اشخاص مذکور می‌باشد.

معافیت‌های مالیاتی تمام مؤسسات آموزشی و کمک آموزشی لغو شد

با تصویب بند (ث) و ردیف‌های آن در تبصره ۶ که به معافیت های مالیاتی در سال آینده اختصاص دارد، به این شرح است:

۱- وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است در راستای هدفمندسازی معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و شفاف‌سازی حمایتهای مالی، سیاست اعتبار مالیاتی و گمرکی با نرخ صفر را جایگزین معافیت‌های قانونی مالیاتی مصرح در قانون مالیات‌های مستقیم و قانون امور گمرکی نموده و فهرست تمامی معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و میزان معافیت آنها را مشخص نماید. این فهرست باید شامل حوزه فعالیت اشخاص، میزان درآمد مالیاتی و گمرکی محاسبه‌نشده در اثر این معافیت‌ها و استناد قانونی این معافیت‌ها باشد.

۲- دستگاههای اجرایی موظفند معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی قانونی را ‌به‌ صورت جمعی- خرجی در حسابهای مربوط به خود ثبت کنند. عملکرد معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی و مالیاتی ‌به‌عنوان مالیات بر واردات وصولی گمرک جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

۳- معافیت مالیاتی درآمد سالانه مشمول اشخاص موضوع بند «ل» ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم حداکثر معادل ۴ برابر سقف مالیاتی ماده (۸۴) قانون مذکور است و مازاد بر آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات است.

۴- معافیت‌های مالیاتی تمام مؤسسات آموزشی و کمک آموزشی از جمله مؤسسات کنکور دانشگاه‌ها اعم از کنکور سراسری و کنکورهای تحصیلات تکمیلی(کارشناسی ارشد و دکتری) و انتشارات کمک آموزشی، لغو می‌شود.

۵- تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه‌ها و نشریات، مشمول حکم جزء (۳) بند «ب» ماده (۹) قانون مالیات برارزش‌افزوده نمی‌باشد.

۶- معافیت بند «ب» ماده (۱۵۹) قانون برنامه پنجم توسعه صرفاً نسبت به واحدهای صنعتی و معدنی که پروانه بهره‌برداری یا قرارداد استخراج آنها طی دوره اجرای قانون مذکور صادر شده باشد، جاری است.

اخذ مالیات از خودروهای سواری با ارزش بیش از ۳۰ میلیاردریال

بر اساس بند (خ) تبصره (۶) که به تصویب نمایندگان رسید، انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق(کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش از ۳۰ میلیارد ریال است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌ شود.

بررسی بند (ذ) تبصره ۶ حاشیه هایی به دنبال داشت و حذف «واحدهای مسکونی» از این بند سبب ایجاد ابهام شد که رئیس مجلس آن را به کمیسیون تلفیق بودجه بازگرداند؛ این بند به دریافت مالیات از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مجاز اختصاص داشت که مقرر می کرد اگر ارز روز آنها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال باشد، دولت از آنها مالیات بگیرد./ایرنا

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) هفتم اسفند ۱۴۰۱، شیفت اول از دومین روز بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲،‌ ۱۸ مصوبه در بخش درآمدی داشتند. آنان همچنین یک بند از این بخش را برای تعیین تکلیف به کمیسیون تلفیق بودجه بازگرداندند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز(شنبه) ششم اسفند۱۴۰۱، وارد بررسی گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سه شیفت شدند و بررسی های خود را از رسیدگی به بخش های درآمدی بودجه آغاز کردند و سپس وارد بررسی بخش های هزینه ای می شوند.

در ابتدای این جلسه محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود ضمن تسلیت شهادت رئیس ایستگاه ۱۲۰ آتش نشانی تهران در عملیات اطفای حریق در خیابان بهار تهران، گفت: انصافا سازمان آتش نشانی تهران نشان داد که در حوادث تا پای جان برای حفظ جان شهروندان تلاش می کند.

در ادامه جلسه علنی نوبت صبح امروز و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، نمایندگان با پیشنهاد علیرضا عباسی مبنی بر معافیت واردات آمبولانس فوریت های اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۲ از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی موافقت کردند.

در واکنش به این مصوبه حسین رجایی گفت: در بودجه سال ۱۴۰۱ عینا این بند آمده بود و سازمان اورژانس باید به واردات آمبولانس اقدام می کرد اما حتی یک عدد آمبولانس هم وارد نکردند. اگر این ها توانایی داشتند پارسال حداقل یک آمبولانس به کشور وارد می کردند.

پس از طرح پیشنهادی از سوی مجتبی توانگر بند مربوط به اخذ مالیات از صادرات کلیه مواد و محصولات معدنی، فلزی و غیرفلزی، به دستور محمدباقر قالیباف این بند جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ ارجاع داده شد.

نمایندگان نیز با پیشهاد علیرضا سلیمی مبنی بر اختصاص مالیات و عوارض ارزش افزوده دریافتی از معادن  به استان محل استقرار آن معادن، مخالفت کردند.

در مصوبه ای دیگر با تصمیم نمایندگان مقرر شد که در سال آتی مالیات و عوارض ارزش‌ افزوده دریافتی از واحدهای تولیدی و پیمانکاران پروژه ها به حساب  استان محل استقرار واریز شود.

در ادامه بررسی های مربوط به بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲، با تصویب مجلس کلیه مراکز درمانی مکلف شدند تا ۱۰ درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی را به عنوان علی‌الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

در جریان جلسه نوبت صبح امروز، نمایندگان تبصره دیگری از بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را تصویب کردند که بر اساس آن، مالیات اشخاص حقوقی دارای پروانه بهره برداری برای انجام فعالیت های تولیدی معادل هفت واحد درصد کاهش می یابد.

همچنین دستگاه های اجرائی موظف شدند تا معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی قانونی را ‌به‌صورت جمعی- خرجی در حسابهای مربوط به خود ثبت کنند.

در دو مصوبه دیگر، برای معافیت مالیاتی انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی هم از سوی نمایندگان سقف معینی تعیین شد و معافیت مالیاتی تمام موسسات آموزشی و کمک آموزشی از جمله موسسات کنکور در سال ۱۴۰۲ لغو شد.

در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، نمایندگان با پیشنهاد محمدرضا صباغیان درباره بندی از تبصره ۶ این لایحه، مبنی بر اخذ مالیات دو درصدی از انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق(کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش از سی میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است، مخالفت کردند.

در تصمیمی دیگر نمایندگان،‌ انواع خودروهای لوکس سواری و وانت دو اتاق(کابین) دارای شماره انتظامی شخصی که قیمت روز خودروی آنها بیش از ۳ میلیارد تومان است نسبت به مازاد بر این مبلغ را مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد کردند.

از طرف دیگر واحدهای مسکونی لوکس بالای ۲۰ میلیارد در سال آینده از مالیات معاف شدند.

در واکنش به این تصمیم، محمدرضا صباغیان گفت: متاسفانه صحبت‌هایی در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود که به نام محرومان و به کام ثروتمندان است. آقای میرکاظمی پاسخ دهد در شهرستان‌هایی که نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد چند درصد خانه‌های ۲۰ میلیارد به بالا وجود دارد؟

در جریان جلسه علنی نوبت صبح امروز،‌ نمایندگان با افزایش اختیارات سازمان امور مالیاتی در تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم موافقت کردند.

همچنین نمایندگان  وزارت راه و شهرسازی را مجاز دانستند تا به واردات ماشین آلات و تجهیزات راهداری کار کرده با عمر کمتر از پنج سال با استفاده از معافیت حقوق ورودی اقدام کند.

این مصوبه واکنش محمدحسن آصفری را در پی داشت که در اعتراض به آن گفت: اگر قرار باشد برای واردات خودرویی معافیت حقوق ورودی در نظر گرفته شود در وهله اول باید برای خودروهای سواری لحاظ شود چرا که خودروسازان که پدر مردم را در آورده‌اند در اولویت هستند.

تعیین سازوکار مالیاتی تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه ها و نشریات از دیگر مصوبات امروز نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ بود.

نمایندگان در مصوبه ای دیگر کلیه واحدهای آموزشی مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش را درصورت رعایت الگوی مصرف از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف کردند. هرگونه اعطای معافیت غیر از این بند ممنوع می‌باشد.

مجلس در مصوبه ای دیگر نیز سازوکاری را برای حمایت از گروه های جهادی، نیروهای داوطلب بسیجی و بسیج سازندگی جهت اجرای طرح های عمرانی در مناطق محروم و کم برخوردار روستایی و شهری تعیین کرد.

در راستای تحقق ماده(۱۸) قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده هم  نمایندگان  با اعمال تخفیفات مالیاتی به ازای فرزند سوم و بیشتر موافقت کردند.

با اعلام محمدباقر قالیباف جلسه علنی نوبت صبح امروز پایان یافت و ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی جزییات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ از ساعت ۱۴ امروز از سرگرفته خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها