«فردا» گزارش می‌دهد: پشت پرده دیدار قانونگذاران آمریکایی و نتانیاهو

اختلافات تل آویو-واشنگتن عیان‌تر می‌شود

کد خبر: 1207331

دیدار مقامات آمریکایی با هرتزوگ و نتانیاهو درحالی صورت می گیرد که اقدام اخیر کابینه نتانیاهو در خصوص اصلاحات قضایی و استمرار شهرکسازی ها در اراضی اشغالی، با واکنش حامیان غربی رژیم اشغالگر قدس مواجه شده است.

اختلافات تل آویو-واشنگتن عیان‌تر می‌شود

گروه سیاست فردا: اخیرا گروهی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکایی در چارچوب هیات‌های مختلفی به نمایندگی از کنگره آمریکا به قدس اشغالی سفر کرده و با مقامات ارشد رژیم صهیونیستی ، از جمله اسحاق هرتزوگ، رییس این رژیم و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر آن دیدار کرده‌اند.نکته مهم اینکه  موضوع ایران، نقش آن در منطقه و توافق هسته‌ای از محورهای گفت‌وگوهای آن‌ها بوده است.طبق آنچه دفتر نتانیاهو اعلام کرده است، نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس  در این دیدارها بر اهمیت «روابط دوحزبی میان اسراییل و آمریکا» تاکید کرده و درباره توافق ابراهیم و فعالیت‌های هسته‌ای ایران با قانون‌گذاران آمریکایی گفت‌وگو کرد.

اما درخصوص این دیدار و دیدارهای مشابه، نکاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی نادیده انگاشت! نخستین نکته، به فضای غیردوستانه حاکم میان کاخ سفید و تل آویو ارتباط دارد. سناتورهای دوحزب سنتی آمریکا که هر دوتعلق خاصی به دولابی صهیونیستی ( آیپک و جی استریت) دارند، قصد دارند در قالب این دیدارها، برمسئولیت پذیری خود برای جلوگیری از تعمیم این شکاف به اشتراکات راهبردی طرفین تاکید کنند، خصوصا اینکه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 میلادی، بار دیگر نقش لابی های صهیونیستی در رقابتها پررنگ می شود.این نقش آفرینی شامل مجلس نمایندگان و سنا نیزخواهد شد.

دیدار مقامات آمریکایی با هرتزوگ و نتانیاهو درحالی صورت می گیرد که اقدام اخیر کابینه نتانیاهو در خصوص اصلاحات قضایی و استمرار شهرکسازی ها در اراضی اشغالی، با واکنش حامیان غربی رژیم اشغالگر قدس مواجه شده است. فراتر از آن، دردیدار آنتونی بلینکن وزیرامور خارجه و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت بایدن با مقامات صهیونیستی ، اختلافات مقامات تل آویو و واشنگتن اوج گرفته است. در چنین شرایطی خطرِ بازی کاخ سفید در زمین تل‌آویو افزایشیافته و نتانیاهو نیز از دید دموکرات‌ها و شخص جو بایدن، بازیگری دردسرساز و غیرقابل اتکا برای آمریکا محسوب می‌شود. برآورد مقامات آمریکایی این است که استمرار حضورنتانیاهودر مسند نخست وزیری مولد هزینه های غیرقابل جبرانی برای کاخ سفید خواهد بود. در مقابل، نتانیاهو نیز به لابی گری های پنهانی و بعضا آشکار خود با مخالفان بایدن با هدف حضورجمهوریخواهان در مسند قدرت ادامه می دهد.تشدید بحران‌های داخلی، تقابل میان نهادهای قدرت در اراضی اشغالی، دو تکه شدن جامعه صهیونستی در حیفا و تل‌آویو بر اساس مخالفت یا حمایت از کابینه نتانیاهو، افزایش قدرت مقاومت در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی و یک‌دست شدن گفتمان و عملکرد ضد صهیونیستی فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه، عملا جایی را برای تنفس حداقلی این رژیم  باقی نگذاشته است.در چنین شرایطی؛ همراهی کاخ سفید با تصمیمات و حتی مواضع صهیونیست‌ها برای آنها صرفا هزینه دارد و دیگر هیچ!

هدف اصلی سناتورهای آمریکایی از سفر به تل آویو،آن هم در قالب یک تلاش دوحزبی ، بازسازی همین روابط مخدوش است زیرا دولت بایدن حدوددوسال دیگر در مسند قدرت قرار دارد وکابینه رژیم صهیونیستی نیز فعلا هنوز به مرحله فروپاشی نرسیده است! گرچه مقامات کاخ سفید طی هفته‌های نخستِ بازگشت نتانیاهو به قدرت، تلاش کردند در مواضع اعلامی خود، حقیقتی به نام «عدم توان خطرپذیری آمریکا در حمایت از کابینه نتانیاهو» را کتمان کرده و صرفا بر رویکرد کلان واشینگتن در هم‌پیمانیِ راهبردی با تل‌آویو تاکید کنند، اما طی روزهای اخیر استمرار این ظاهرسازی برای امثال بلینکن، رابرت مالی و جیک سالیوان تا حد زیادی ناممکن شده است.این قاعده حتی درخصوص برخی سناتورها و نمایندگان کنگره آمریکا نیزصادق است،چنانچه در دوران ریاست جمهوری اوباما نیز شاهد این روند بودیم. در هر حال، شکاف تل آویو-واشنگتن ، تحت تاثیرتصمیم سازی های پرهزینه نتانیاهو و همراهانش عمیق تر شده و تلاش سناتورهای آمریکایی و رسانه های غربی برای لاپوشانی یا تحریف این اختلافات، نمی تواند منجر به تغییر واقعیات آشکار و پشت پرده ماجرا شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها