برجام را سیاستگذاری غلطدولت قبل نابود کرد

کد خبر: 1207725

«تعامل گسترده با چین، پروژه ایران و غرب را با شکست مواجه کرد. اگر با چین می‌بستیم، آمریکا از برجام خارج نمی‌شد».

برجام را سیاستگذاری غلطدولت قبل نابود کرد

«تعامل گسترده با چین، پروژه ایران و غرب را با شکست مواجه کرد. اگر با چین می‌بستیم، آمریکا از برجام خارج نمی‌شد».

دکتر مرتضی عزتی، ‌استاد دانشگاه تربیت مدرس که در گذشته نگاه مثبتی هم به برجام داشته، به روزنامه ایران گفت: اگرچه افزایش نرخ ارز بر شاخص تـورم و قیمت تأثیر می‌گذارد، اما دولت گذشته حـدود ۴ سال تلاش کرد با اجـرای سیاستهای انقباضی قیمتها را کنترل کند. باید در نظر داشـت زمانی که همراه سیاستهای انقباضی رشد اقتصادی وجود نداشته باشد ساختار موجود همانند فنر به حالت قبل بازگشته و موجب تضعیف نرخ ریال می‌شود. در جهش قیمت ارز که شاهد هستیم سیاستهای مذکور دولت قبل و خروج شوک‌وار آمریکا از برجام تأثیرگذار بود.  وی افزود: اگرچه بعد از محاسبه منافع طرفین بــرجام، یک منفعت دوطرفه ایجاد و توافق شکل گرفت اما غربی‌ها بر عهد خود پایبند نماندند.

وی افزود: ایـران نباید برنامه‌های خود را بر این اساس تنظیم کند که اگر برجام بازگشت و توافق صـورت گرفت دیگر باطل نخواهد شـد. باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که در هر شرایطی تأمین حداکثر منافع ایران مد نظر قرار گیرد. همچنین صـورت گرفتن یا نگرفتن توافق برجام اهمیت چندانی برای ما نداشته باشد.

سیاستگذاری که بخواهد برنامه خود را این گونه تنظیم کند که حتماً شش ماه دیگر با افزایش فروش نفت مواجه هستیم، بنابراین در بودجه به جای اینکه درآمد نفت را براساس شرایط کشور مد نظر قرار دهد چندین برابر بیشتر پیش‌بینی کند، این سیاستگذار به دشمنی که در مقابل ما قرار دارد اعلام می‌کند تشنه این هستیم که بیاییم با تو توافق کنیم. اتخاذ چنین بی‌تدبیری توسط دولت قبل از ابتدا سیاستی غلط بود. با چنین حرکتی به دشمن اعلام می‌کنیم که نیازمند توافق با تو هستیم.  دکتر عزتی می‌گوید: در حال حاضر با وضع موجود اقتصادی کشورمان، می خواهیم منفعتی از همکاری بـا کشورهای برجسته نظیر چین و روسـیـه داشـتـه باشیم. در گام اول باید توافقنامه خود با چین را به خوبی اجرا کنیم. بـا این توافقنامه اگر قرار است در ۲۵ سال حـدود ۵۰۰ میلیارد دلار چین در ایران سرمایه‌گذاری کند، سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود؛ اگر توافقنامه ایـران و چین عملیاتی شود، زمینه‌ای مناسب به وجود می‌آید که خیلی از کشورهای دیگر هم برای سرمایه‌گذاری، دست همکاری به سوی ایران دراز کنند. زمانی که یک قدرت اقتصادی بزرگ نظیر چین در ایران سرمایه‌گذاری کند، سناریوی ایران‌هراسی به حاشیه رفته و اعتماد سایر کشورهای مطرح اقتصادی جهان برای حضور و سرمایه‌گذاری در ایران دو چندان خواهد شد./کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها