فیصل المقداد: غرب درباره پرونده هسته ای ایران واقعیت را نمی‌گوید

کد خبر: 1207871

وزیر امور خارجه سوریه گفت: روایت غرب از نتیجه مذاکرات بر سر توافق هسته ای ایران این واقعیت را نادیده می گیرد که آنچه رخ داده نتیجه خروج آمریکا از این توافق و شکست کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا که بر اساس این توافق به تعهدات خود عمل نکرده اند، است.

فیصل المقداد: غرب درباره پرونده هسته ای ایران واقعیت را نمی‌گوید

به گزارش خبرگزاری سوریه، «فیصل المقداد» وزیر امور خارجه و مهاجران سوریه امروز(سه شنبه) در سخنانی ویدئویی در کنفرانس خلع سلاح شیمیایی در ژنو با بیان این مطلب تاکید کرد که تنها راه غلبه بر وضعیت رو به وخامت در فضای امنیت جهانی، پایبندی کشورهای عضو به گفتار و عمل کردن به قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل و اجرای تعهدات خود در زمینه کنترل تسلیحات و خلع سلاح هسته‌ای وعدم اشاعه آن به دور از معیارهای دوگانه و برنامه‌های سیاسی محدود کننده، است.

وی افزود: نجات نسل‌های آینده از بلای جنگ همانطور که در منشور ملل متحد تصریح شده است با فرار کشورهای غربی عضو دائمی شورای امنیت از تعهداتشان و تلاش آن‌ها برای تحمیل قدرت و سلطه خود و دامن زدن به درگیری‌ها تحت تاثیر قرار گرفته است.

المقداد در ادامه سخنان خود به جنگ تروریستی تحمیل شده به مردم سوریه اشاره کرد و گفت: سوریه با یک جنگ ظالمانه روبرو شد که طی آن کشورهای مشخصی از سلاح تروریسم علیه مردم سوریه استفاده کردند و به منظور خدمت به برنامه‌های تهاجمی خودشان ده‌ها هزار تروریست خارجی را با انواع پشتیبانی و مجهز کردن به تسلیحات از جمله انواع سلاح‌های ممنوعه بین المللی علیه مردم سوریه وارد عمل کردند.

وزیر خارجه سوریه افزود: سیاست‌های این کشورها منجر به دستیابی گروه‌های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره به سلاح‌های شیمیایی و استفاده مکرر از این نوع سلاح‌ها علیه مردم سوریه شد که این امر ضرورت برطرف شدن نقض ساز و کارهای بین‌المللی و کار مشترک به دور از سیاسی و فریب کاری برای یافتن مکانیزمی جهت هماهنگی تلاش‌های بین المللی برای مقابله با اقدامات و حملات شیمیایی تروریستی را برجسته می‌کند.

وی تاکید کرد که سوریه حمایت خود را از طرح پیشنهادی روسیه در کنفرانس خلع سلاح برای مبارزه با تروریسم شیمیایی و بیولوژیکی و آغاز مذاکرات بر سر پیش‌نویس توافقی برای این منظور بر اساس متن روسی در این کنفرانس را تکرار می‌کند.

المقداد اظهار داشت که تجربه همکاری سوریه با سازمان منع تسلیحات شیمیایی تاکید می‌کند که متولیان مدیریت این سازمان در دام دو قطبی شدن و وابستگی سیاسی و تسلیم شدن در برابر سیاست‌ها و دیکته‌های کشورهای غربی که سوریه را دشمن خود می‌دانند، افتاده اند.

وی از کشورهای عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی خواست که در کنفرانس بعدی بصورت مسئولانه و دقیقی در روند اقدامات این سازمان تجدید نظر و اشتباهات آشکار و نقض مفاد توافقنامه را برای حفظ سازمان و آینده آن اصلاح کنند.

وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد که رژیم اشغالگر اسرائیل منبع تهدید دائمی و جدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی است و علاوه بر حملات مکرر به سرزمین‌های سوریه و فلسطین با استفاده از حمایت کشورهایی که مشخص هستند به پیشرفته کردن و گسترش زرادخانه خود و انواع سلاح‌های کشتار جمعی ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه سوریه تاکید دارد که رژیم اشغالگر اسرائیل و حامیان آن مانع ایجاد منطقه‌ عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه می‌شوند، افزود: نیاز است که سازمان ملل متحد این رژیم را به پیوستن به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای ملزم و همه فعالیت‌ها و تاسیسات هسته‌ای آن را تحت نظر سیستم جامع پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهد.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها