عصبانیت آمریکا از رو شدن «دورویی»

کد خبر: 1207988

با اینکه امیرعبداللهیان چندین‌بار اعلام کرده آمریکایی‌ها پشت‌پرده به ایران پیام می‌دهد، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیروز با بیان اینکه احیای برجام ماه‌هاست در دستورکار قرار ندارد، گفت: ما هیچ پیامی ارسال نکرده‌ایم!

عصبانیت آمریکا از رو شدن «دورویی»

 

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه مدعی شد که واشنگتن هیچ پیامی از طریق مقام‌های عراقی برای ایران ارسال نکرده است.

پیش از این، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته بود که «فؤاد حسین» همتای عراقی‌اش، پیامی را از طرف آمریکا به او مخابره کرده است.

پرایس طی نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره این پیام، گفت: «من نمی‌توانم به این سؤال پاسخ دهم. فقط مقام‌های ایرانی می‌توانند جواب دهند که چرا به دروغ گفتن ادامه می‌دهند. مقام‌های ایران می‌توانند هر مقدار که بخواهند حرف خود را تکرار کنند اما این، حقیقت پشت ماجرا را تغییر نمی‌دهد.»

وی در این‌باره توضیح داد: «احیای برجام برای ماه‌هاست که در دستورکار قرار ندارد. ما هیچ پیامی [به ایران] ارسال نکرده‌ایم. نمی‌توانم بگویم که چرا مقام‌های ایرانی تلاش می‌کنند جهان را فریب دهند.»

گفتنی است، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران پیش از این از پیام‌های پشت‌پرده آمریکایی و تناقضات آنان در دیپلماسی با ایران سخن گفته بود.

آمریکا باید نسبت خودش را با پیام‌ها مشخص کند

امیرعبداللهیان اواخر دی‌ماه جاری در گفت‌وگو با شبکه تی‌آرتی ترکیه به این موضوع اشاره کرده و گفته بود: «از یک طرف آمریکایی‌ها به ما پیام می‌دادند که آماده برداشتن گام‌های نهایی توافق هستیم، از طرف دیگر به تظاهرکنندگان در ایران پیام می‌دادند که اولویت برای ما برجام نیست، بلکه وضعیت در ایران و اغتشاشات در ایران است. من همان موقع اعلام کردم آمریکا باید نسبت خودش را با پیام‌هایی که از کانال رسمی به ما می‌دهد و حرف‌های متعارضی که در رسانه بیان می‌کند، مشخص کند.» وی اظهار داشت: «اکنون ما در نقطه‌ای قرار داریم که آمریکایی‌ها از مجرای دیپلماتیک همچنان از ضرورت رسیدن به توافق صحبت می‌کنند و ما برای رسیدن به نقطه پایانی توافق بدون پیش‌شرط آمادگی داریم.»

مستمراً با آمریکا تبادل پیام داریم

وزیر خارجه کشورمان

25 آبان‌ماه نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به‌طور مستمر با طرف آمریکایی پیام تبادل می‌کنیم، گفت: آخرین پیام‌مان در کمتر از

۷۲ ساعت گذشته بود، آمریکایی‌ها پیغام می‌دهند برای برجام شتاب دارند اما مصاحبه می‌کنند و می‌گویند اولویت‌مان نیست.

پیام وزیر خارجه عراق از سوی آمریکا در قالب none paper

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان دو روز پیش نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم درباره پیام وزیر خارجه عراق از سوی آمریکا خاطرنشان کرد: آقای فؤاد حسین که از سفر واشنگتن برگشتند حامل این پیام بودند که طرف آمریکایی برای جمع‌بندی توافق آمادگی دارد، ما نیز همواره از مسیر دیپلماسی و مذاکره استقبال کرده‌ایم و از مذاکره فاصله نگرفته‌ایم.

امیرعبداللهیان گفت: این آمادگی را داریم در چارچوب مذاکراتی که تاکنون در وین انجام شده و پیام‌هایی که بین ما و طرف آمریکایی از طریق واسطه به‌صورت «نان پیپر» (none paper سند غیررسمی) تبادل شده که متضمن رعایت منافع همه طرف‌ها و البته خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران هست، نسبت به جمع‌بندی توافق و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان ذیل برجام عمل کنیم. تصور می‌کنم اگر طرف آمریکایی در چارچوب پیامی که ارسال کرده واقع‌بینانه برخورد کند و اظهارات رسانه‌ای ریاکارانه قبلی را تکرار نکند ما فاصله زیادی با توافق نخواهیم داشت. وی افزود: برداشت من از آنچه که ایشان از آمریکایی‌ها نقل کردند، این است که دستیابی به توافق ممکن است و اظهارات طرف آمریکایی ناظر بر اعلام آمادگی طرف آمریکایی برای گام برداشتن در مسیر جمع‌بندی توافق است. اما مشکل اینجاست که آمریکایی‌ها همواره پیام‌های متناقض دیپلماتیک و رسانه‌ای را دنبال می‌کنند، یعنی در مسیر دیپلماتیک پیام‌های ایجابی و مثبت ارسال و در رسانه حرف دیگری زده می‌شود. ما امیدوار هستیم که طرف آمریکایی واقع‌بین بوده و ریاکارانه

برخورد نکند.

علت دروغ‌گویی و اتهام‌زنی آمریکا علیه ایران

نکته قابل تأمل آنکه آمریکایی‌ها 1- برای بهره‌برداری‌های سیاسی داخلی خود و 2- فریب دادن برخی همپالگان اروپایی و منطقه‌ای در نوع مواجهه با جمهوری اسلامی ایران و 3- حمایت از اراذل اجاره‌ای و ظرفیت‌های اپوزیسیون و ضدانقلاب به دورویی و دروغ‌گویی روی آورده‌اند تا از یک‌سو خود را مخالف مذاکرات هسته‌ای با ایران نشان دهند و از سوی دیگر نمی‌خواهند آب پاکی را روی دست ایران ریخته و با کنار گذاشتن رویکرد دیپلماتیک، برای خود تهدید

بیافرینند.

بر همین اساس است که اظهارات وزیرخاجه و افشاگری‌های او درخصوص پیام‌های آمریکایی به مذاق مقامات واشنگتن خوش نیامده و به دروغ‌گویی و اتهام‌زنی علیه ایران روی آورده‌اند.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها