عبور ناوگروه ارتش از قلب قاره آمریکا / مسیری که دنا و مکران را به برزیل رساند

کد خبر: 1208012

ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش ملقب به ناوگروه ۳۶۰ با عبور از کانال پاناما و پهلوگیری در بندر ریودژانیرو برزیل نخستین حضور نظامی ایران در قاره آمریکا را رقم زد.

عبور ناوگروه ارتش از قلب قاره آمریکا / مسیری که دنا و مکران را به برزیل رساند

تصاویری از ناوگره 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناوهای دنا و مکران در حال پهلوگیری در بندر ریودوژانیروی برزیل منتشر شده است و به این ترتیب ناوگروه 360 نخستین ناوگروه نظامی ایرانی است که در طول تاریخ کشورمان به قاره آمریکا سفر کرده است.

ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش از مهرماه امسال با هدف پیمودن دور کره زمین مأموریت خود را آغاز کرد و قصد داشت با عبور از اقیانوس‌های هند، اطلس و آرام و گذر از کانال پاناما در بند ریودژانیرو برزیل پهلو بگیرد.

این ناوگروه با عبور از شمال اقیانوس هند، تنگه مالاکا و پس از آن سواحل استرالیا وارد اقیانوس آرام شد و مسیر خود را به سمت کانال پاناما ادامه است. بعد از عبور از کانال پاناما وارد اقیانس اطلس شده و سپس در بندر ریودژانیرو برزیل پهلو گرفته است.

البته بنا بود این ناوگروه مقداری زودتر از زمان فعلی به مقصد خود برسد اما یکم بهمن ماه با اننتشار خبر پهلوگیری قریب الوقوع این ناوگروه در ریودژانیرو توسط برخی منابع خبری برزیلی و‌ آشکار شدن مقصد آن، آمریکایی‌ها تلاش کردند تا از این اقدام جلوگیری کنند،‌ اما تنها توانستند قدری پهلوگیری ناوگروه 86 را به تاخیر بیاندازند ولی قادر به جلوگیری از رسیدن ناوهای ارتش به مقصد خود نشدند.

البته ماموریت این ناوگروه خیلی هم بی دردسر نبوده و آنطور که امیر ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در 21 دیماه گفته است فرانسوی‌ها و استرالیایی‌ها سعی کردند با تخطی از قوانینی که خودشان برای عبور شناور سایر کشورها از سواحلشان در نظر گرفته بودند، مانع عبور ناوگره نیروی دریایی شوند اما ناوهای ایرانی با اقتدار و بر اساس قانون پاسخ تهدیدات آنها را داده و به مسیر خود ادامه می‌دهند.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مأموریت‌های دریانوردی خود در سطح اقیانوسی را از سال 1388 و با هدف مقابله با دزدی‌های دریایی در خلیج عدن و با طی مسافت  3000کیلومتری به این منطقه آغاز کرد و پس از آن تا امروز در بازه‌های زمانی مشخص، ناوگروهای رزمی ارتش به منطقه خلیج عدن و دریای سرخ ، اقیانوس‌های هند، آرام و اطلس اعزام می‌شوند و تا کنون علاوه بر اسکورت بیش از 5000 کشتی ایرانی،‌ در برخی مواقع به تامین امنیت کشتی‌های باربری سایر کشورها نیز کمک کرده‌اند.

ناوشکن دنا با شماره بدنه 75، چهارمین محصول از شناورهای کلاس موج است که توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخته شد. این ناو در خرداد ماه سال 1400 به ناوگان نیروی دریایی ارتش در بندرعباس پیوست و به تسلیحات مختلفی مانند موشک‌های کروز ضدکشتی، اژدر و توپ دریایی مجهز است.

ناوبندر مکران، یک جزیره متحرک 121هزارتُنی است که نیروی دریایی ارتش آن را با تغییر کاربری یک نفتکش به یکی از بزرگترین ناوبندر‌های بالگردنشین تبدیل کرده‌ است‌.

این ناوبندر که در زمان حاضر بزرگترین شناور نظامی کشور است، در سال 1399 به نیروی دریایی ارتش الحاق شد و وظیفه پشتیبانی از ناوهای رزمی نیروی دریایی را به‌عهده دارد. مکران قادر است همزمان 5 بالگرد را روی عرشه خود جای دهد.

ناوبندر مکران در سواحل ریودژانیرو برزیل

تا پیش از این ناوگره 75 نیروی دریایی ارتش با حضور در بندر سنپترزبورگ روسیه رکورد دارد بزرگترین دریانوردی نظامی کشور بود که حالا به نظر می‌رسد ناوگروه 86 نداجا این رکورد را جابجا کرده است.

این رکوردشکنی، ایران را وارد حیات خلوت آمریکایی‌ها کرده و به نزدیکی سواحل آمریکایی‌ها رسانده است و قطعا این دستاورد نیروهای مسلح کشورمان برای آمریکایی‌ها چالش برانگیز خواهد بود.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها