علم‌الهدی:مشکل نسل جوان امروز عدم شناخت عرصه جوانی است

کد خبر: 1208621

امام‌ جمعه مشهد با اشاره به نادیده گرفتن ورزش قهرمانی در حوزه‌های علمیه گفت: بعضی از دوستان ما با ورزش قهرمانی در حوزه‌های علمیه به دلیل مغایرت با تحصیل و سلامت طلاب مخالفت می‌کنند. بنده کاملا مخالفم. ورزش اگر قهرمانی نباشد، جدیت پیدا نمی‌کند. امیدواریم این موضوع رفع و ورزش قهرمانی در حوزه‌های علمیه استان توسعه داده شود تا حوزه‌های علمیه برای کشور در زمینه ورزش‌های قهرمانی الگو شود.

علم‌الهدی:مشکل نسل جوان امروز عدم شناخت عرصه جوانی است

امام‌ جمعه مشهد با اشاره به نادیده گرفتن ورزش قهرمانی در حوزه‌های علمیه  گفت: بعضی از دوستان ما با ورزش قهرمانی در حوزه‌های علمیه به دلیل مغایرت با تحصیل و سلامت طلاب مخالفت می‌کنند. بنده کاملا مخالفم. ورزش اگر قهرمانی نباشد، جدیت پیدا نمی‌کند. امیدواریم این موضوع رفع و ورزش قهرمانی در حوزه‌های علمیه استان توسعه داده شود تا حوزه‌های علمیه برای کشور در زمینه ورزش‌های قهرمانی الگو شود.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امروز، ۱۳ اسفند ماه، در آیین تجلیل از جوانان برتر استان که در اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به سال‌روز فرا رسیدن ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) گفت: عظمت و فضیلت و شخصیت وجود اقدس حضرت علی‌اکبر(ع) مجموعه بسیاری از فضایل است که در یک آیینه تمام‌نمای برتری و فضیلت جوان را جلوه می‌دهد. در شناخت محتوای عظمت و فضیلت ایشان به خوبی می‌توان آن حضرت را به عنوان شخصیتی سرمشق برای جوانان قرار داد.

امام‌ جمعه مشهد با بیان اینکه حضرت علی‌اکبر(ع) یک جوان نمونه بود، ادامه داد: خصوصیت‌های ایشان که باعث شد روز ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) روز جوان نامیده شود، بصیرت، نشاط جوانی،   قدرت، جرات و شجاعت بود. بین شهدای کربلا قمر بنی‌هاشم(ع) و حضرت علی‌اکبر(ع) در بصیرت برجسته‌ترین بودند. خصائل این شخصیت‌ها رمزهای تعالی و پیشرفت یک جوان در دوره جوانی است که اگر همه این‌ها در یک جوان باشد، سرمایه ارزشمندی برای کمال تعالی و پیشرفت وی در همه عمر به‌شمار می‌رود.

وی در خصوص مشکلات جوانان تصریح کرد: مشکل نسل جوان امروز عدم شناخت عرصه جوانی است. ما به دلیل گذراندن این دوره، جوان را به خوبی درک می‌کنیم. جوان از نظر نیروی جوانی یک نیروی برازنده است اما طبیعی است در دوران فرتوتی و پیری این توان جسمانی برای انسان باقی نمی‌ماند.

علم‌الهدی ادامه داد: البته همه سرمایه جوانی نیروی جسمانی نیست. نیروی جسمانی برای کار است. آنچه که من امروز احساس می‌کنم در عرصه کار و فعالیت در اختیار ندارم و در زمان جوانی داشتم، نشاط است که سرمایه بزرگی است.

امام‌ جمعه مشهد در خصوص سرمایه جوانی تاکید کرد: نشاط مغز را به کار می‌اندازد. همه ابتکارات در دوره جوانی بروز کرده و در دوران پیری انسان رسوب می‌کند. چیزی که می‌تواند نشاط جوان را در مسیر کار به عنوان یک سرمایه حفظ کند، ورزش است. خاصیت ورزش این است که طبیعتا بسیاری از انگیزه‌های جوان را تامین و کنترل می‌کند. وقتی انگیزه‌های جوان در ورزش ارضا شود، نشاط به صورت سرمایه در حوزه کار، فعالیت، علم، دانش و بینش تامین خواهد شد.  

وی با تاکید بر اینکه رسالت حفظ سرمایه نشاط در جوانان بر عهده کسانی است که مسئول زندگی جوانان و انسان‌ها هستند، گفت: باشگاه‌های شما جایی است که نشاط جوان را کاملا ذخیره می‌کند. متاسفانه و در حوزه ورزش از این منظر غافل شده‌ایم. کسانی که در نظام ستم‌شاهی طاغوت اسم ورزش را تربیت بدنی گذاشتند، بزرگترین جفا را در حق ورزش و جوان کردند. ورزش تربیت بدنی نیست. ورزش ورزیدگی در همه سرمایه‌های وجودی یک انسان است. تربیت بدنی بخشی از ورزش است؛ یعنی رسالت یک باشگاه ورزشی این است که از نظر جسمانی جوان را تربیت و پرورش دهد.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه نشاط برای جوان یک سرمایه است، خاطر نشان کرد: اگر این نشاط در جهت جریان شهوات نفسانی، خوشگذرانی‌ها، تفریحات و گردش‌های وقت‌گذران لغو و عبث و بیهوده مصرف شد، در واقع  سرمایه‌ای که مصرف شده، از بین رفته و سوخته است، اما اگر این نشاط در عرصه‌های کاری یا علمی مصرف شد، می‌تواند جوان را در یک مسیر عالی بسیار قوی و والا وپیشرفت هدایت کند و او را پیش ببرد.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه بصیرت جوانی زاویه نگاه‌ها را تغییر می‌دهد، تصریح کرد: جوان ایثارگری که مشاهده می‌کند عده‌ای به مزدوری یک مشت بیگانه مستکبر در این کشور می‌خواهند نظام را بر هم بزنند، با همه قدرت برای مقابله در برابر این‌ افراد می‌ایستد و می‌بیند در جلوی چشمانش برادر بسیجی ایثارگرش به شهادت می‌رسد؛ در عین حال بازنمی‌گردد و جرات می‌کند و همچنان می‌ایستد؛ این همان جرات و شجاعت علی‌اکبری است که او را به ایستادگی وا داشته و در عین حال مجاهده خود را ادامه می‌دهد تا او هم به شهادت برسد. شهدای امنیت ما مخصوصا ۲ شهیدی که در شهر ما افتخار آفریدند، این خصوصیت را داشتند. ارزش و قیمت جوان همین سرمایه‌هاست.

امام‌ جمعه مشهد با تاکید بر اینکه بیمه یک سرمایه قطعی و ضروری برای همه جوانان است، گفت: بنده در بحث فقهی درباره بیمه کارگران در نماز جمعه هم عرض کردم، کسانی که از کارگران و کارمندان خود برگه سفید امضا می‌گیرند و نیروی خود را به صورت روزمزد معرفی می‌کنند، بدانند این بزرگترین عمل حرام و چنین قراردادی باطل است. کار آن کارگر هم برای این کارفرما باطل است؛ به‌ دلیل اینکه سرمایه‌ای که خدا در او قرار داده، سرمایه‌ای برای گذران امروز این جوان و آینده‌اش است. وقتی آن بخش عظیم سرمایه که صرف آتیه این جوان می‌شود را به وسیله بیمه ذخیره شده از او بگیرید، در واقع بزرگترین خیانت را به او کرده‌اید. این قراردادی است که بر اساس خیانت تنظیم شده و مشروع نیست.

وی افزود: استعدادی که خدا در دوران جوانی داده، برای اداره امور همه زندگی است؛ یعنی یک روزی می‌رسد که انسان نمی‌تواند خودش را اداره کند. بنابراین مساله بیمه برای یک کارمند و کارگر جزو مسائل اصلی زندگی در عرصه جوانی است.

علم‌الهدی در خصوص آسیب‌شناسی نسل جوان اضافه کرد: بین همه آسیب‌ها آنچه سرنوشت زندگی یک جوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مساله رفاقت‌های نااهلانه و بی‌جاست. بسیاری از جوانان با یک رفاقت منحرف می‌شوند. در اغتشاشاتی که اخیرا اتفاق افتاد، طی مصاحبه‌هایی با برخی از افراد که غالبا نوجوان و جوان بودند، مشخص شد اکثر پاسخ‌های‌شان در مورد دلایل شرکت و حضورشان در ناآرامی‌ها، دوستان و آشنایانشان بود. اکثر جواب‌ها از روی شناخت، رحم و درک نبود بلکه فقط به دلیل رفاقت بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: رفاقت و انحراف گاهی اوقات تمام زندگی یک انسان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. آدم‌کشی فقط به این نیست که قلب و مغز و اعضا و جوارح حیاتی یک فرد را هدف قرار دهند بلکه گاهی اوقات، بسیاری از افراد در فضاهای نامناسب و ارتباطات نابه‌جا به‌ گونه‌ای کشته می‌شوند که باقی عمر آن‌ها تفاوتی با مرگ ندارد. این در نتیجه مراقبت نکردن مسئول باشگاه در یک رفاقت ناعاقلانه است.

وی عنوان کرد: این مسائل به دلیل مراقبت نکردن برادر یا خواهر مسئولی اتفاق می‌افتد که باید مراقبت می‌کردند. گاهی اوقات ممکن است کسی را مواخذه کنند که چرا کاری را انجام داده است. با این حال بازخواست مسئولان از قسم دیگری است و آن‌ها در رابطه با کارهایی که انجام نداده‌اند هم مورد سوال قرار می‌گیرند. این سهل‌انگاری‌ها در انجام دادن امور به شیوه جهادی باعث انحراف یک جوان می‌شود و یک مسئول عامل و مسبب آن خواهد بود.

علم‌الهدی ادامه داد: خداوند متعال ما را آفریده تا بتوانیم به همه کمالات و پیشرفت‌ها برسیم و سرمایه‌های خود را در خدمت تعالی قرار دهیم. سرمایه‌های جوانی هم از این قاعده مستثنی نیست و باید در خدمت حال و آینده جوان باشد.

انتهای پیام

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها