جاسوس اسرائیل بودن عصبانی‌اش می‌کند!

کد خبر: 1208639

رافائل گروسی این‌بار در تهران مجبور شد نشان دهد از اینکه او را در لفافه «جاسوس اسرائیل» می‌خوانند، خوشحال نیست! البته کسی به او نگفت تو جاسوس صهیونیست‌ها هستی، اما خبرنگاری از او درباره «درز اخبار هسته‌ای ایران» پرسید و این درز معمولاً سر از اسرائیل درمی‌آورد. گروسی ضمن تأیید اینکه کشور‌هایی برای این‌کار تلاش می‌کنند، گفت که از اینکه درباره درز اخبار پرسش می‌شود، عصبانی است و اینکه «آژانس هیچ وقت ابزار سیاسی نبوده و نخواهد شد. تضمین می‌دهم آژانس تحت دستورالعمل هیچ کشوری کار نمی‌کند و شفاف اقدام می‌کنیم. ما از کسی دستور نمی‌گیریم».

جاسوس اسرائیل بودن عصبانی‌اش می‌کند!

 البته این فشار گروسی را بعد از نشست خبری هم رها نکرد و زمانی که به دیدار رئیس‌جمهور رفت با این خطاب سید ابراهیم رئیسی مواجه شد که «مستقل باش!» تا همچنان درباره ماهیت خودش در فکر فرو رود! گروسی البته برای اینکه به توافق خوب با ایران برسد، یک وعده سرخرمن هم داد: «توافق خوبی که قرار است به آن برسیم به احیای برجام کمک خواهد کرد». با اینکه احیای برجام معطل تصمیم سیاسی امریکا شده است، نه چنددرصد غنی‌سازی بالاوپایین در ایران. محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این دیدار‌ها فرصت را غنیمت شمرد و نکته‌ای از باب پاسخ به مدعیان «زن‌زندگی‌آزادی» داد: «سهم بانوان ایرانی دانشمند هسته‌ای موجب شگفتی گروسی شد»

 رافائل گروسی این‌بار در تهران مجبور شد نشان دهد از اینکه او را در لفافه «جاسوس اسرائیل» می‌خوانند، خوشحال نیست! البته کسی به او نگفت تو جاسوس صهیونیست‌ها هستی، اما خبرنگاری از او درباره «درز اخبار هسته‌ای ایران» پرسید و این درز معمولاً سر از اسرائیل درمی‌آورد. گروسی ضمن تأیید اینکه کشور‌هایی برای این‌کار تلاش می‌کنند، گفت که از اینکه درباره درز اخبار پرسش می‌شود، عصبانی است و اینکه «آژانس هیچ وقت ابزار سیاسی نبوده و نخواهد شد. تضمین می‌دهم آژانس تحت دستورالعمل هیچ کشوری کار نمی‌کند و شفاف اقدام می‌کنیم. ما از کسی دستور نمی‌گیریم». البته این فشار گروسی را بعد از نشست خبری هم رها نکرد و زمانی که به دیدار رئیس‌جمهور رفت با این خطاب سید ابراهیم رئیسی مواجه شد که «مستقل باش!» تا همچنان درباره ماهیت خودش در فکر فرو رود! گروسی البته برای اینکه به توافق خوب با ایران برسد، یک وعده سرخرمن هم داد: «توافق خوبی که قرار است به آن برسیم به احیای برجام کمک خواهد کرد.» با اینکه احیای برجام معطل تصمیم سیاسی امریکا شده است، نه چنددرصد غنی‌سازی بالاوپایین در ایران. محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این دیدار‌ها فرصت را غنیمت شمرد و نکته‌ای از باب پاسخ به مدعیان «زن‌زندگی‌آزادی» داد: «سهم بانوان ایرانی دانشمند هسته‌ای موجب شگفتی گروسی شد»

 

در آستانه نشست شورای حکام، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقامات ایرانی دیدار و گفتگو کرد تا هرگونه ابهام درباره برنامه هسته‌ای را رفع کنند و آنگونه که رئیس انرژی اتمی گفته مسائل مربوط به غنی‌سازی اورانیوم ۸۴ درصدی برطرف شده و همکاری‌ها در چارچوب پادمان با آژانس ادامه خواهد داشت. رافائل گروسی هم در دیدار با مقامات ایرانی، روند گفتگو‌ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت که اراده مقامات ایرانی برای مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام در جهت تأمین منافع مردم جدی است و اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد، بازگشت به برجام امکانپذیر است.

در نشست خبری که دیروز بین محمد اسلامی، رئیس انرژی اتمی و گروسی در تهران برگزار شد، دو طرف روند گفتگو‌ها را مثبت ارزیابی کردند. به گزارش ایسنا، اسلامی در این نشست گفت: «ما انتظار داریم تعاملات و گزارش‌های آژانس طوری باشد که اعتماد‌آفرین باشد تا با اطمینان برای حل و فصل مسائل و پرهیز از عواملی که نیت آن‌ها برهم زدن روابط عادی است را ایجاد کنیم و همواره آژانس بتواند وظایف خود را در ارتباط با ایران در چارچوب پادمان پابرجا نگه دارد.» وی افزود: «در همین چارچوب گفتگو‌های مشترک انجام شده و مطمئنم به صورت پایداری مؤثر خواهد بود. اسلامی درباره ادعایی که درباره غنی‌سازی بالای ۶۰ درصدی از سوی رسانه‌ها مطرح شده بود هم تأکید کرد: «اگر به گزارش گروسی مراجعه کنید می‌بینید که شناسایی غنی‌سازی ۸۴ درصدی و بررسی‌های انجام شده از تولید، ایران غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نداشته و ابهام برطرف شده است. در خصوص سه مکان هم الگویی را توافق کردیم در سال گذشته و همان را دنبال خواهیم کرد. بخشی از تهدیدات را با گروسی صحبت کردیم و همچنان ادامه دارد و همکاران در حال گفتگو هستند.» اسلامی درباره اینکه اگر قطعنامه‌ای در نشست بعدی شورای حکام تصویب شود واکنش ایران چه خواهد بود، گفت: «ایران برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای خود همواره مصمم بوده است و منافع و امنیت ملی خود را با هیچ چیز جابه‌جا نمی‌کند، اگر قرار باشد قطعنامه‌ای صادر شود حتماً مراجع ذی‌ربط تصمیم‌گیری می‌کنند و ما طبق آن عمل می‌کنیم.»

 گروسی: به همکاری ادامه می‌دهیم

رافائل گروسی هم در نشست خبری با اسلامی گفت: «جای خوشحالی دارد که من به تهران برگشتم و در این دیدار بسیار مهم آماده‌ایم کار را پیش ببریم.» گروسی درباره موانع عمده بر سر راه احیای برجام هم گفت: «دو مسئله مهم وجود دارد؛ اول اینکه توقعات بالا هستند و حضور مطبوعات نشان می‌دهد چقدر مسئله مهم است. البته سطح توقعات در سطح جهانی هم درباره کاری که ما با ایران پیش می‌بریم وجود دارد و همچنین درباره شفاف‌سازی و دسترسی‌هایی که باید از سوی ایران داده شود.» مدیرکل آژانس گفت: بخش دوم که مهم است مربوط به همکاری‌های فنی و علمی با ایران است. در این باره بحث کردم و قرار است رویدادی که سال‌ها انجام می‌شده وجهه بین‌المللی پیدا کند و این رویداد قرار است سال آینده برگزار شود و ما از برگزاری آن حمایت می‌کنیم. گروسی در پاسخ به اینکه چرا گزارش‌ها و حتی اسناد و مدارک انحصاری ایران غیر از گزارش‌های عمومی به رسانه‌ها درز پیدا می‌کند، گفت: «البته بگویم هر وقت خبری از درز گزارش‌های محرمانه می‌شنوم شخصاً ناامید و عصبانی می‌شوم، اما من نمی‌توانم همه اعضا را چک کنم. این اصلاً مسئله خوشایندی نیست که بخواهم از آن رضایت داشته باشم، اما این مسئله نشان می‌دهد که ضروری است ما و ایران دیالوگ مستمر و زیاد داشته باشیم و با هم دائم در تماس باشیم و اجازه ندهیم به شایعات دامن زده شود.» این درحالی است که بار‌ها گزارش‌های محرمانه آژانس در رسانه‌های غربی منتشر شده است و مقامات صهیونیستی همواره آن را دستاویزی برای افزایش فشار‌های جهانی به ایران قرار داده‌اند. گروسی در خصوص تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: «در این خصوص دو مسئله جداگانه وجود دارد؛ اول، حمله به نیروگاه اتمی متأسفانه رایج شده و این به‌دلیل جنگ اوکراین است. دوم، طی کنفرانس‌های عمومی آژانس این حملات محکوم شده است، پس من فکر می‌کنم که حمله به تأسیسات اتمی کاملاً محکوم و غیرقانونی است، و خارج از فرم‌هایی است که ما عمل می‌کنیم و امیدوارم بتوانیم از این نیروگاه‌ها حمایت کنیم.» گروسی در ادامه در خصوص نشست آتی شورای حکام هم گفت: «این مسائل حساس است و طبیعی است کشور‌ها با انگیزه‌های مختلف از نفوذ خود استفاده می‌کنند. ضروری و مهم است که ایران و آژانس ارتباط نزدیک داشته باشند و هر چقدر این ارتباطات از سوی ایران بیشتر باشد، دیگران نمی‌توانند با نفوذ خود دخالت کنند، این نشان می‌دهد که کار مشترک بین ما مهم است.»

 نشست روز دو شنبه شورای حکام

نشست شورای حکام روز دو شنبه در مقر آژانس در وین برگزار خواهد شد و بر اساس گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، اروپایی‌ها تلاش می‌کنند برای تحت فشار قرار دادن ایران، قطعنامه جدیدی را تصویب کنند، اما به نظر می‌رسد امریکا تمایلی به صدور قطعنامه ندارد. مقامات امریکایی گفته‌اند که منتظر گزارش گروسی می‌مانند تا پس از آن درباره نحوه برخورد با تهران تصمیم‌گیری کنند و حتی برای اینکه مسیر گفتگو‌ها را باز نگه دارند اورانیوم ۸۴ درصدی را تأیید نکرده‌اند. اگرچه مقامات واشنگتن مدعی هستند که برجام را از دستورکار خود خارج کرده‌اند، اما در ماه‌های اخیر بار‌ها از سوی میانجی‌های منطقه‌ای پیغام‌هایی را برای احیای مذاکرات هسته‌ای به ایران ارسال کرده‌اند تا بتوانند راه‌حلی برای رسیدن به توافق پیدا کنند.

 خرسندی از همکاری تهران

گروسی همچنین دیروز با سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دیدار و گفتگو کرد. رئیس‌جمهور در این دیدار با اشاره به سوابق همکاری گسترده ایران با آژانس، رفت‌وآمد مقامات این سازمان به کشورمان را حاکی از اراده قوی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری سازنده با آژانس دانست. به گزارش سایت نهاد ریاست جمهوری، رئیسی با بیان اینکه ایران بر اساس حسن‌نیت و وفای به عهد بالا‌ترین سطح همکاری را با آژانس داشته، تأکید کرد: «انتظار داریم نگاه آژانس انرژی اتمی هم کاملاً حرفه‌ای بوده و قدرت‌های سیاسی که به دنبال اهداف خاص خودشان هستند، فعالیت‌های آژانس را تحت‌الشعاع قرار ندهند.» رئیس‌جمهور با اشاره به مذاکرات گروسی با مقامات ایرانی ابراز امیدواری کرد که آژانس براساس رفتار حرفه‌ای و منصفانه و رعایت اصل بی‌طرفی نسبت به بیان واقعیت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و شفاف‌سازی پایبندی کشورمان به قوانین آژانس انرژی اتمی اقدام کند.

رافائل گروسی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به ایران و به ویژه دیدار با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، همکاری ایران و آژانس را دیرینه و مثبت خواند و اظهار داشت: تداوم این روند نیازمند یک همکاری مستمر و سطح بالا به منظور تقویت روابط دوجانبه است. گروسی اظهار داشت: «در گفتگو با مقامات ایرانی اراده آن‌ها برای مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام در جهت تأمین منافع مردم ایران را جدی یافتم و مطمئنم اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد، بازگشت به برجام امکانپذیر است.»

گروسی درحالی روند گفتگو با ایران را مثبت و مؤثر اعلام کرد که در سفر‌های قبلی که به تهران داشت نیز چنین اظهاراتی را مطرح می‌کرد، ولی به محض خروج از ایران و رسیدن پایش به وین، از برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کرد و مدعی می‌شد که باید بیش از این‌ها با آژانس همکاری کند. مقامات غربی هم با استناد به گزارش‌های ادعایی آژانس از برنامه هسته‌ای ایران، مواضع تندی می‌گرفتند و شاید این بار هم سناریوی قبلی تکرار شود. لفاظی‌های قبلی گروسی درحالی بود که ایران در چارچوب توافقاتش با آژانس همکاری می‌کرد و همه اقدامات هسته‌ای زیر نظر کارشناسان این نهاد بین‌المللی انجام می‌شد. گروسی پس از ترک تهران قرار است به واشنگتن سفر کند تا نتایج گفتگو‌های خود را با مقامات ایرانی به سمع امریکایی‌ها برساند. هرچند واشنگتن بر این باور است که دیپلماسی بهترین مسیر برای تعامل با ایران است، اما در عمل اقدامی برای احیای برجام انجام نداده است و همیشه به بهانه‌های واهی در مسیر مذاکرات سنگ‌اندازی کرده است.

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها