وزیر دفاع: «باور» داریم،«اس 400 » نمی خواهیم

کد خبر: 1209107

وزیر دفاع با بیان این که نیازی به تهیه سامانه S400 روسی نداریم، گفت : کشورهای زیادی خواهان پهپاد ایرانی هستند

وزیر دفاع: «باور» داریم،«اس 400 » نمی خواهیم

 وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نشست خبری پایان سال خود به بیان دستاوردهای این وزارتخانه در یک سال و نیم از شروع دولت جدید پرداخت و به سوالات متنوع خبرنگاران حوزه دفاعی در خصوص تعاملات خارجی وزارت دفاع به ویژه با روسیه و چین پاسخ داد .

نکات مهم این نشست خبری را در ادامه می خوانید .

* درباره خرید جنگنده سوخو ۳۵؛ جمهوری اسلامی برای دفاع از کشور و ارتقای توان بازدارندگی کشور همکاری‌هایی با دیگر کشورها دارد و در صورت لزوم اگر به تسلیحاتی نیاز داشت آن را خریداری می‌کند، خرید تسلیحات ممکن است در دستور کار وزارت دفاع قرار بگیرد. موضوع مربوط به جنگنده‌های سوخو ۳۵ هم از گذشته مطرح بوده و اتفاق جدیدی در این زمینه رخ نداده است.

* درباره شنیده‌های اخیر مبنی بر خرید سامانه پدافندیS 400 از روسیه : (باید گفت که ) در بحث سلاح‌های پدافندی می‌توانیم بگوییم به خودکفایی رسیده‌ایم، اکنون سامانه‌هایی که در اختیار داریم در دنیا بی‌نظیر هستند که می‌تواند مشکل ما را مرتفع کند. اگر لازم باشد سامانه‌های دیگری را نیز به سامانه‌های موجود اضافه کنیم همان زمان موضوع را بررسی می‌کنیم اما هم اکنون این نیاز وجود ندارد. سامانه باور ۳۷۳ سامانه‌ای فوق‌العاده است که بسیاری از کشورها آرزو دارند یک نمونه از آن را داشته باشند.

*مطالبات و درخواست کشورها از ایران برای دریافت پهپاد متعدد بوده است. شرایط نامتعادلی که در بعضی مناطق جهان وجود دارد کشورها را به سمت تقویت بنیه دفاعی سوق می‌دهد. بنابراین، با توجه به این که پهپادهای جمهوری اسلامی جزو پهپادهایی است که بعضاً نمونه مشابه آن‌ها وجود ندارد ، درخواست در این زمینه زیاد بوده است. امروز همه پذیرفتند که قدرت پهپاد ایرانی قدرت بی‌نظیری است و آزمون خود را در رزمایش‌های مختلف پس داده است.

* البته در بحث صادرات ملاحظات فنی بسیاری وجود دارد و در نظر داریم که این صادرات به توان دفاعی کشور آسیبی نزند. ما صادرات را دنبال می‌کنیم و حاضریم با کشورهای دوست و هم پیمان در زمینه دفاعی و برای این که بتوانند از خود دفاع کنند، همراهی و همکاری ‌کنیم.

* ما اعتقاد داریم که در تمام زمینه‌ها باید جبهه مقاومت را تقویت و پشتیبانی کنیم. قطعاً کشور سوریه نیز مدنظر قرار دارد. بنابراین؛ در این مسیر در هر زمینه‌ای که بتوانیم، کمک می‌کنیم و حمایت‌های لازم را انجام خواهیم داد.

*فعالیت های وزارت دفاع در حوزه طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری: این موضوع را از همان زمان که برای اولین بار مطرح شد پیگیری کردیم؛ سازمان صنایع دفاعی این کار را به جد دنبال می‌کند و در این زمینه سفرهای متعددی به کشورهای مختلف صورت گرفته است.

*در پاسخ به سوال خراسان درباره مصوبه اخیر مجلس برای ساخت انبوه خودرو توسط وزارت دفاع: وزارت دفاع در بحث خودروسازی توان بسیار

ویژه ای دارد و در حوزه خودروهای نظامی نیز کارهای بزرگی را انجام داده و تولیدات خوبی داشتیم. بنابراین، در این حوزه هم می‌توانیم کمک بزرگی به بخش دولتی و خصوصی بکنیم. تاکنون در حوزه قطعه سازی فعالیت کرده ایم و شاید با این مصوبه اخیر مجلس بحث خودروسازی هم دنبال شود.

*در پاسخ به پرسشی درباره فروش پهپاد به روسیه و ادعای غربی‌ها مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین: آن چه در بعضی رسانه ها مطرح می‌شود، درست نیست و ادعاهایی نظیر این که جمهوری اسلامی موشک و پهپاد داده باشد، اثبات نشده است. وزارت خارجه کشورمان نیز از اوکراین درخواست مستندات کرده اما چیزی ارائه نمی‌دهند.

*در پاسخ به پرسشی درباره   برخی اخبار مبنی بر قصد چینی‌ها برای خرید پهپاد از ایران: ارتباط ما با چین یک ارتباط راهبردی است و در سفر اخیری که وزیر دفاع چین داشت نیز صحبت‌های مفصلی داشتیم و تیم‌هایی درحال پیگیری موضوعات هستند. با رزمایش های مشترک و کارهایی که با چین دنبال می‌کنیم، سطح روابط گسترده‌تر خواهد شد و در بحث نظامی هم ارتباط خوبی داریم.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها