کنعانی خطاب به مقامات آمریکایی‌:

هم پیام می‌دهید و هم تکذیب می‌کنید!

کد خبر: 1209123

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مقامات آمریکایی باید درباره رفتار دوگانه در ارتباط با مذاکرات لغو تحریم‌ها توضیح دهند.

هم پیام می‌دهید و هم تکذیب می‌کنید!

نخستین نشست ۳۵ کشور عضو شورای حکام در سال جدید میلادی (۲۰۲۳)، دیروز بعدازظهر در ساختمان موسوم به «مرکز بین‌الملل وین» گشایش یافت. در این نشست که تا روز جمعه ادامه دارد طیف مختلفی از مسائل هسته‌ای و موضوعات اجرایی آژانس، در دستور کار قرار دارد.

طبق گزارش آژانس شرکت کنندگان درباره مسائل مرتبط با ایمنی هسته‌ای، تقویت فعالیت‌های آژانس در حوزه علم، فناوری و کاربردهای هسته‌ای، کارکرد پادمان در جمهوری دموکراتیک خلق کره، راستی اجرای توافقنامه پادمان در سوریه، ایمنی، امنیت و پادمان‌های هسته‌ای در اوکراین؛ انتقال مواد هسته‌ای و بررسی تمام جنبه‌های پادمانی در چارچوب پیمان امنیتی آکوس بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

فعالیت‌های هسته‌ای ایران و برجام از دیگر موضوعات عنوان شده در دستور کار اعضای شورا است و طبق برنامه اعلام شده راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان در دستور کار قرار دارد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته پیش با انتشار گزارشی که در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت مدعی شد که میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران

۱۸ برابر سقف تعیین‌شده در برجام است.

براساس برآورد صورت گرفته، میزان ذخایر اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد طی سه ماه ۳ برابر افزایش یافته و به ۸۷.۵ کیلوگرم در قالب هگزافلوراید اورانیوم و ۲ کیلوگرم در اشکال دیگر رسیده است.

همچنین میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده در ایران با خلوص ۲۰ درصد ۴۳۴.۷ کیلوگرم در قالب هگزافلوراید اورانیوم و ۳۷.۷ کیلوگرم در قالب اشکال دیگر است. به این ترتیب آژانس انرژی اتمی نتیجه گرفته است که ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۸ برابر سقف مشخص شده در برجام است.

ایران دو سال پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند. مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌اند که تدابیر صورت گرفته برگشت‌پذیر و منوط به اجرای کامل تعهدات طرف مقابل است.

مدیرکل آژانس اتمی در بخش دیگری از این گزارش، ادعاهای سیاسی درباره مسائل پادمانی ایران را تکرار کرد. این ادعاها نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی مطرح و سپس توسط رسانه‌ها، مقام‌های غربی و در گزارش‌های آژانس دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده تاکید دارد که آژانس نباید بر مبنای اسناد ساختگی رژیم صهیونیستی که با اهداف خاص سیاسی در اختیار این سازمان قرار داده می‌شود، قضاوت و براساس آنها اعلام نظر کند.

اما در بخش دیگری از گزارش مدیرکل آژانس اتمی، به موضوع ادعایی غنی‌‌سازی ۸۴ درصدی در ایران اشاره شده و آمده است که رایزنی‌ها برای شفاف‌‌سازی در این زمینه جریان دارد. این ادعا را نخستین بار نشریه آمریکایی بلومبرگ به نقل از دو مقام دیپلمات ناشناس مطرح کرد و مدعی شد که مقادیری اورانیوم غنی‌شده با غلظت نزدیک به سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی کشف شده است.

همان زمان بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این باره تصریح کرد که ادعای بلومبرگ «سیاه‌نمایی و تحریف حقایق است و وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از

۶۰ درصد در فرآیند غنی‌‌سازی به معنی غنی‌‌سازیِ بالای ۶۰ درصد نیست.» وی خاطر نشان کرد: «مایه تأسف است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به عنوان ابزار سیاسی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.»

اما از اواخر هفته پیش زمزمه تحرکات برخی طرف‌های غربی، برای اهرم ‌سازی از این ادعا علیه ایران در نشست شورای حکام مطرح شد. نشریه وال‌استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌هایی که نام آنها را اعلام نکرده است مدعی شد که تروئیکا خواستار انتقاد علنی از ایران هستند؛ اما قرار شد که تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه پس از سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران صورت گیرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان هفته پیش در کنفرانس خلع سلاح در ژنو تصریح کرد: برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح‌آمیز است و صلح‌آمیز باقی خواهد ماند.

جمهوری اسلامی ایران مصمم است، همان‌طور که تاکنون نیز نشان داده است، به طور کامل به تعهدات خود تحت موافقتنامه پادمان جامع خود پایبند باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین نسبت به هرگونه تحرک منفی طرف‌های غربی در نشست شورای حکام هشدار داد و تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران حق پاسخ متقابل را برای خود محفوظ

می‌دارد.

وی به برنامه سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران هم اشاره و خاطر نشان کرد: چنانچه آژانس رویکرد سیاسی خود را کنار بگذارد، به راه‌حل فنی بسیار نزدیک هستیم. بر همین اساس رافائل گروسی روز جمعه (۱۲ اسفند) وارد تهران شد و مورد استقبال رسمی بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی

قرار گرفت.

وی طی این سفر دو روزه با رئیس‌سازمان انرژی اتمی، وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهوری کشورمان دیدار کرد.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری روز شنبه در جلسه با مدیرکل آژانس اتمی توصیه کرد که این سازمان رفتار حرفه‌ای، منصفانه و بی‌طرفانه داشته و تحت‌تأثیر مقاصد سیاسی قدرت‌ها قرار نگیرد.

گروسی هم در بازگشت از سفرش به تهران، دیدار با مقامات بلند پایه کشورمان را مهم ارزیابی کرد و در جمع خبرنگاران مستقر در وین گفت که یک درک روشن درباره ادامه همکاری‌ها برای حل‌وفصل مسائل پادمانی حاصل شده است.

وی درباره ادعای بلومبرگ هم تصریح کرد که درنتیجه بررسی‌های به عمل آمده از سوی بازرسان آژانس، غنی ‌سازی و انباشت مواد هسته‌ای با غنای بالاتر از ۶۰ درصد در ایران صورت نگرفته است. مدیرکل آژانس با بیان اینکه علت کشف ذرات یادشده در دست بررسی قرار دارد خاطر نشان کرد که ایران به سطح غنی‌‌سازی اعلام شده پایبند است.

به این ترتیب انتظار می‌رود که طرف‌های غربی در نشست شورای حکام از سیاسی‌کاری درباره پرونده ایران خودداری کرده و رویکرد مسئولانه‌ای را در پیش بگیرند.

سفر گروسی به تهران ادامه مسیر دیپلماسی برای حل‌وفصل اختلافات بود

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، درخصوص سفر گروسی به تهران و سخنش در مورد حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: ایران در بحث حمایت از حقوق شناخته‌شده ملت ایران از همه امکانات و ظرفیت‌های سیاسی و حقوقی و همچنین فرصت‌هایی که در چارچوب قوانین بین‌الملل وجود دارد، استفاده کرده و خواهد کرد. حفاظت از توانایی‌های هسته‌ای ایران در سایه همین پیگیری‌ها صورت گرفته است. ایران در چارچوب فعالیت‌های خودش و مکاتبات با آژانس بارها به قطعنامه استناد کرده است. در کنفرانس‌های مربوط به ان‌پی‌تی این قطعنامه مورد استناد بوده است، حتی در کنفرانس‌ها در بند 100 پیش‌نویس سند نهایی اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی ایران این موضوع را مطرح کرد، اما این پیش‌نویس در آنجا به‌دلایلی پرداخته نشد. ایران از همه حقوق شناخته‌شده خودش در مسیر سیاسی برای حفاظت از حقوق حقه ایران در بحث استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کرده و خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص دیپلماسی ایران و تفاهم ایران و آژانس گفت: ایران به دیپلماسی پایبند است و در قالب دو و چندجانبه بهترین چارچوب برای حل‌وفصل اختلافات را می‌داند. ما معتقدیم موضوعاتی که در مناسبات دوجانبه و چندجانبه مطرح است در قالب روند دیپلماسی پیش برود. ورود ایران به مذاکرات هسته‌ای اساساً بلکه اساس اعتقاد ایران به دیپلماسی چندجانبه بوده است، اما توافق‌ها یک مسیر دو طرف است برای همه اعضایی که وارد آن شده‌اند. در ارتباط با تحولات اخیر ایران تأکید کرده که به روند مذاکره برای بازگشت همه طرف‌ها پایبند است و آماده‌ایم به اجرای توافق برگردد، در همین چارچوب دیپلماسی فعال است، سفر گروسی به تهران هم ادامه مسیر دیپلماسی برای حل‌وفصل اختلافات بود.

ما در حال تبادل پیام فنی با آژانس هستیم

کنعانی با بیان اینکه « ما در حال تبادل پیام فنی با آژانس هستیم » گفت: آژانس به‌جای مسائل سیاسی روند فنی را در پیش می‌گیرد.

تماس‌ها با شخص بورل برقرار است

وی درخصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: گرچه مذاکرات رسمی انجام نشده است اما اساساً همان‌طور که اعلام شده است تبادل پیام‌ها در کانال‌های ارتباطی انجام می‌شود. مقامات آمریکایی هم اعلام کرده‌اند؛ «ما کانال‌هایی برای ارتباط با ایران داریم.»، تماس‌ها با شخص آقای بورل برقرار است. سفر گروسی به تهران هم بخشی از روند بازگشت طرف‌های برجامی به توافق است.

کنعانی خطاب به مقامات آمریکایی‌: هم پیام می‌دهید و هم تکذیب می‌کنید!

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص تکذیب ارسال پیام به ایران از سوی آمریکا توضیح داد: مقامات آمریکایی همزمان تأکید کردند که «ما کانال‌های خودمان را برای تبادل پیام‌ها با ایران داریم.»، بنابراین اگر طرف ما آقای بورل و اتحادیه اروپا بود تاکنون مشکلات ما حل‌وفصل شده بود، در این زمینه باید از مقامات آمریکا پرسید؛ «دلیل تکذیب‌ها چیست؟»، هم پیام می‌دهید و هم تکذیب می‌کنید».

توافق موقت از نظر ایران مطرح نیست

وی درخصوص ادعای توافق موقت درخصوص برجام گفت: توافق موقت از نظر ایران مطرح نیست و بازگشت همه طرف‌ها به برجام مدنظر است، این‌که تا کجا پیش می‌رویم منافع ملی ایران حدود این کار را تعیین می‌کند. ما تا زمانی که منافع خود را ببینیم در این مسیر قرار داریم، تأکید ما این است که تحریم‌ها رفع شود و روابط ما با آژانس در حالت طبیعی خودش باشد.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها