خیاطیان: ترسیم مختصات حکمرانی باید مبنی بر آینده‌پژوهی باشد

کد خبر: 1209245

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک اهمیت روندپژوهی و آینده‌پژوهی را در سیاستگذاری کشور مورد تاکید قرار داد و از اهتمام جدی این مرکز برای مطالعه، پژوهش و افق‌گشایی در این حوزه خبر داد.

 خیاطیان: ترسیم مختصات حکمرانی باید مبنی بر آینده‌پژوهی باشد

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک اهمیت روندپژوهی و آینده‌پژوهی را در سیاستگذاری کشور مورد تاکید قرار داد و از اهتمام جدی این مرکز برای مطالعه، پژوهش و افق‌گشایی در این حوزه خبر داد.

نشستی با موضوع اهمیت آینده‌پژوهی در نظام حکمرانی با حضور کارشناسان این حوزه در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد.

محمد صادق خیاطیان در این نشست موضوع آینده‌پژوهی را موضوعی بسیار مهم و راهبردی عنوان و اظهار امیدواری کرد این نشست سرآغازی برای حرکت‌های آینده‌پژوهانه در حوزه حکمرانی باشد.

وی آینده‌پژوهی را یکی از اصلی‌ترین مسئولیت‌های مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری خواند و گفت: امروز آینده‌پژوهی برای نظام حکمرانی حیاتی شده است. اگر در برنامه‌ریزی‌ها نگاه به آینده نداشته باشیم قطعا تصمیم‌گیری‌های ما ابتر می‌ماند.

خیاطیان افزود: اکنون در شرایطی قرار داریم که دشمن با راه‌اندازی جنگ ترکیبی علیه جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد ما را مشغول امورات و مشکلات روزمره کند تا از نگاه آینده‌نگرانه دور بمانیم؛ براین اساس ما وظیفه خود می‌دانیم به عنوان نهادی راهبردی نگاه آینده‌نگرانه را تقویت کنیم.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: خوشبختانه ظرفیت تکنیکی و نیروی انسانی کارآمد برای این امر مهم در کشور وجود دارد اما نمی‌توان گفت هم اکنون یک رویکرد فراگیر در میان برنامه‌ریزان کشور در حوزه آینده‌پژوهی با نگاه راهبردی موجود است.

وی خاطرنشان کرد: تحولات شتابان دنیا ما را ناگزیر می‌کند به مقوله آینده پژوهی توجه ویژه داشته باشیم تا دچار غفلت و غافلگیری نشویم.

خیاطیان، یکی از ویژگی‌های آینده‌پژوهی را تجسم آینده‌های بالقوه و برنامه‌ریزی برای آنها دانست و افزود: رویکرد ما در آینده‌پژوهی باید مبتنی بر دانش و معرفت شکل بخشیدن به آینده به گونه‌ای آگاهانه، فعالانه و پیش دستانه باشد.

رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه به جهت آنکه ما جامعه‌ای دارای آرمان و هدفیم، نمی‌توانیم منتظر باشیم دیگران آینده را برایمان ترسیم کنند، تصریح کرد: تمدن اسلامی یک آرمان بزرگ برای جامعه ما است که می‌تواند دست یافتنی باشد مشروط به آنکه تمام جامعه آن را بشناسد و آن را درک کند. بنابراین باید باورپذیر بودن و قابل درک بودن آن برای مردم مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این نشست نخستین گزارش جستاری در جهان پیشرو و تحولات جهانی به افق 2050 ارایه و مورد نقد و نظر کارشناسان حاضر در نشست قرار گرفت.

مدیریت مقابله با دشمنان، مدیریت رقابت با رقبا، انتخاب همکاران بین المللی و نحوه همکاری، تصویر وحدت ملی و ایجاد همبستگی اسلامی، شناخت برنامه ریزی تحقق اهداف، مدل شیوه حکمرانی با نگاه ملی و جهانی، هنجارسازی و هنجارپذیری و تصویر جهانی از جمله موضوعات مطروح در این گزارش بود که به عنوان چالش های مهم جمهوری اسلامی ایران برای تعیین نقش جهانی در آینده مورد مطرح شد.

«گام دوم» نیازمند حرکت عمومی منضبط

خیاطیان همچنین در نشست هم‌اندیشی دبیران استانی قرارگاه جهادی گام دوم انقلاب، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب خطوط کلی و اهداف گام دوم انقلاب را به خوبی تبیین کرده‌اند، افزود: آنچه امروز نیاز اصلی کشور در تحقق اهداف گام دوم است، ترسیم یک نقشه راه اجرایی و تدوین راهبردهای عملیاتی است. این کار در حقیقت مسئولیتِ اندیشمندان، صاحب‌نظران و نخبگان مردمی یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب «حلقه‌های میانی» است.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری حرکت از وضع موجود به سمت وضع مطلوب را مستلزم شناخت و صورت‌بندی دقیق موقعیت فعلی دانست و خاطرنشان کرد: برای فهم دقیق وضع موجود، تعیین شاخص‌های علمی و ارزیابی عالمانه نیاز است و در این مسیر باید جهت‌گیری‌ها، روش‌ها و البته مختصات دقیق وضع آرمانی روشن باشد.

وی عبور از کلی‌گرایی و آغاز حرکت واقعی به سمت تحقق اهداف گام دوم را نیازمند ارائه راهکارهای عملیاتی و مبتنی بر دانش خواند و تاکید کرد: دانش و پژوهش از جمله موضوعات مهمی است که در سند گام دوم انقلاب مورد اشاره قرار گرفته و رهبر معظم انقلاب نیز درباره آن فرموده‌اند که آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور، دانش آن کشور است.

خیاطیان در ادامه با تاکید بر ضرورت تسری نگاه دانش بنیان به همه ابعاد حکمرانی در کشور، گفت: توسعه حکمرانی دانش‌بنیان از ضرورت‌های گام دوم انقلاب است و مردم باید اثر این تغییر پارادایمی را در زندگی خود احساس کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه ما در موضوع دانش نیازمند نگاه منظومه‌ای هستیم تا دانش به فناوری و محصول تبدیل شود، تصریح کرد: باید تلاش کنیم فرآیند دانش از ایده به بازار ختم شود و به طور قطع این دانش است که اصلاح اقتصاد و اقتدار ملی را به همراه دارد و چالش‌هایی همچون تحریم‌های ظالمانه را بی‌اثر می‌کند.

گفتنی است در این نشست با حضور رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری از تمبر یادبود گام دوم انقلاب رونمایی و به تنی چند از دبیران استانی برگزیده قرارگاه جهادی گام دوم انقلاب، لوح تقدیر و تندیس اهدا شد./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها